به پاسداشت هفته قوه قضاییه(یوسف دیوانی)
  • کد خبر: ۳۳۵
  • | تعداد بازدید: ۷۷۹
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
قضا و قضاوت در نگاهی عمومی، راهکاری است برای یافتن حق، برقراریِ عدل و رساندن حق به صاحب آن. قضاوت در واقع از یکسو مسیری است که حق جویان را امیدوار می سازد و از سوی دیگر زورمداران را از رسیدن به آمال و آرزوهای نابه جا باز می دارد. به این ترتیب قضاوت، راه هایی است که به رفع خصومت و پایان بخشیدن به منازعات می انجامد و حقوق از دست رفته را براساس قوانین دقیق و قابل اجرا به حق داران باز می گرداند. این گونه است که منصب قضا، ظریف ترین، حساس ترین، مهم ترین و در عین حال یکی از خطیرترین مناصب اجتماعی از دیدگاه اسلام به شمار می رود.

- نامگذاری روز قوه قضائیه

جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تكریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیةالله  دكتر بهشتی اوّلین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه 1360 بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت شهید رسید، بنا به پیشنهاد قوه قضائیه ، مبنی بر نامگذاری هفته اوّل تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه ، این پیشنهاد در تاریخ 1373/4/27 در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

اقدامات بی نظیر در قوه قضاییه در دوره جدید

پس از انتصاب آیت الله رییسی به سمت ریاست قوه قضاییه اقدامات و گامهای بلند و سترگی در راه مبارزه با فساد برداشته شده و آنچه این روزها رییس این قوه به کرار در بیانات خود اظهار میدارد، این قوه مبارزه با فساد را از خود بصورت جدی آغاز نموده است.

بی شک روح عدالت و وجدان عمومی جامعه از اقدامات جدید قوق قضاییه خرسند و امیدوار است. قوه قضاییه در دوره جدید نشان داده هیچ فاسدی را مورد اغماض قرار نمی دهد و با تمامی مجرمین خصوصان مخلان اقتصاد به جد و مستحکم برخورد می نماید.

ایت الله رییسی پس از ورد با نیروی فوق العاده ای که برای دستگاه قضایی مصروف نمود ، به طور تخصصی و بدور از شعارهای کلی و عمومی همانند یک متخصص به اجزای ریز و درشت قوه ورود نمود و خود موجب جهش در نتیجه گردیده است، در حالی که سابق بر این چنین روش مطلوب و استادانه ای در این قوه ندیده بودیم.این امر امیدواری و اعتماد به سیستم قضاوت را تقویت نموده و مردم با اعتماد بیشتری در دادگستری ها احقاق حق می نمایند.


وظایف قوه قضائیه
قوه قضائیه در کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از نهادهای حکومتی است که در عرض دو قوه مجریه و مقننه و مستقل از آن‌ها می‌باشد. هدف از این نهاد تضمین حقوق فردی و اجتماعی، تحقق صلح، عدالت و امنیت است.
اهم وظایف این قوه بر اساس اصل 156 قانون اساسی عبارت است از:
1- رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومت و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می‌کند.
2- احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های عمومی
3- نظارت بر حسن اجرای قوانین
4- کشف جرم و تعقیب، مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام
5- اقدام مناسب برای پیش گیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین.

- وظایف رئیس قوه قضائیه نیز عبارت است از:
1- اداره امور قوه قضاییه.
2- ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری به تناسب مسئولیتهای اصل یکصد و پنجاه و ششم.
3- تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی.
4- استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها.
5- پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجارات مجرمان(بر اساس بند 11 اصل 110 قانون اساسی).
6- معرفی شخصی جهت تصدی مقام وزارت دادگستری.
7- رسیدگی به دارایی های مقامات سیاسی.
8- تعیین نماینده در صدا و سیما.
9- پیشنهاد اعضای حقوقدان شورای نگهبان.


قوه قضائیه انجام وظایف قانونی خود را بر اساس ارکان و سازمانهایی انجام می دهد که عبارتند از:
1- داددسراها و دادگاهها.
2-دیوان عالی کشور.
3- دیوان عدالت اداری.
4-سازمان بازرسی کل کشور.
5-سازمان قضایی نیورهای مسلح.
6- سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی.
7-سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.
8-سازمان پزشکی قانونی.


 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: