نگاهی به انتقال معماری بادگیر از ایران به امارات عربی متحده
  • کد خبر: ۵۳۶
  • | تعداد بازدید: ۸۵۷
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷



شیخ نشینان امارات با استفاده از معماری‌های  یزد، بندرلنگه ، بستک و بندرکنگ استان هرمزگان اقدام به احداث و بازسازی بادگیرها در شهر دبی کرده که باعث ایجاد یکی از جذابیت‌های گردشگردی در این شیخ‌نشین شده است.

به گزارش وبگردی مروارید مهر انلاین به نقل از ایسنا، اعراب در کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخصوص شیخ‌نشینان امارات متحده عربی در چند سال اخیر با هر تلاشی اقدام به ایجاد و احداث جذابیت‌های ساختگی به منظور جذب گردشگران و توریست‌ها از نقاط مختلف جهان می‌کنند که یکی از این جذابیت‌های ساختگی بادگیرهای یزد و شهر بستک استان هرمزگان است که در شیخ نشین دبی در حال گسترش است و باعث جذب سالانه هزاران گردشگر خارجی شده است.

محله بستکیه – جایگاه ویژه بادگیرهای دبی

بستکیه محله ای است در شرق شهر دبی در امتداد آبراهه (خور دبی ) به طول تقریبی ٣٠٠ متر وبه عرض ١٠٠ متر  که تمامی این محله مزین شده به بادگیرها، دربهای چوبی و گچ بری هایی با معماری ایرانی ـ اسلامی که این محله یکی از مکان های اصلی جذب گردشگران خارجی ها شده است.

این محله از سالهای ١٨٩٠ میلادی به بعد توسط  مهاجران ایرانی که از بندر لنگه و به خصوص از شهر بستک واقع در استان هرمزگان به دبی می آمدند بنا شده و به همین سبب آن را بستکیه می گویند.

بیشتر خانه های بستکیه دو طبقه می باشد  وبارز ترین ویژگی این محله در واقع بادگیرهای آن  است و نشان ایرانی بودن آن حتی در نامی که عرب ها به آن دادند یعنی بارجیل که معرب بادگیر است به خوبی مشهود است.

بازسازی و افزایش یادگیرها در امارات

پس از کپی برداری شیخ نشین دبی از بادگیرهای یزد و معماری ایران، دیگر شیخ نشینان امارات همچون ابوظبی و شارجه و عجمان نیز اقدام به احداث گسترده بادگیرها در نقاط مختلف این شیخ نشینان کرده‌اند که در حال جذب گردشگران و توریست‌ها هستند.

ثبت بارجیل (بادگیرها) در میراث فرهنگی امارات !

کلمه "برجیل" همان بادگیر (بادجیر بوده و به بارجیل تبدیل کرده اند)به زبان عربی است که اخیرا در کتاب میراث فرهنگی و کتاب های تاریخی امارات به نام میراث فرهگی و تاریخی امارات به ثبت رسیده است.


منبع : ایسنا، با کمی ویرایش و اصلاح
عکس نمایه: بادگیر خانه گلبتان در بندرکنگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ماه لی لی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
۰
۰
سلام.سپاس
کاش نویسنده ی متن کیست؟
قطعا نیاز بیشتری به جستار پیرامون بادگیرها دارند.