یوسف دیوانی
  • کد خبر: ۵۶۷
  • | تعداد بازدید: ۲۴۳۰
  • ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا همانند سایر انتخابات های دیگر در سراسر کشور برگزار شد و رئیس جمهور و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شدند.
 اما این انتخابات در شرایط تقریباً ویژه ای برگزار شد که جلوه های زیبایی در آن خلق گردید:

۱. حضور حماسی و پرشور مردم در حالی رخ داد که کماکان وحشت واگیر بودن ویروس کووید ۱۹ ایران و جهان را فرا گرفته و متاسفانه روزانه بالغ بر ۱۰۰ نفر از هموطنان ما جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند .
اما با این وضع موجود ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی موهبت انتخابات را که یکی از ارمغان های انقلاب اسلامی بود ارج نهادند و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در پای صندوق های رای بار دیگر حاضر شدند و  کاندیداهای مورد نظر خود را در هر دو انتخابات تعیین و انتخاب نمودند.

۲. اما در این اثنا هماهنگی‌های حساب شده‌ای در خارج از کشور به عمل آمده بود تا از حضور مردم در انتخابات جلوگیری شود. فضای مجازی که به تعبیر مقام معظم رهبری "رها شده" جولانگاهی جهت شیوع شبهه و دلسردی در جامعه شده بود.
 در تمامی کانال ها و شبکه های مجازی شرایط بد اقتصادی را دلیلی بر عدم مشارکت به مردم توصیه می نمودند اما مردمی که در این مرز و بوم زیست کرده اند به خوبی دریافته اند که مشکلات کشور با انزوا و عدم مشارکت حل نمی گردد. بایستی دخالت نمایند و ضمن حفظ اقتدار بین المللی کشور با رای دادن به تثبیت بیشتر کشور کمک نمایند.

۳. از دیگر جلوه‌های زیبای انتخابات ۱۴۰۰ نجابت کاندیداهایی بود که صلاحیتشان در شورای محترم نگهبان احراز نگردید .
این کاندیداها به طور جداگانه با انتشار بیانیه ضمن تشکر از رسیدگی های مراجع ذیربط ،مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت نمودند که بدون شک این امر به آرامش ، وحدت و شکوه انتخابات کمک موثر نمود.
این موضوع هم مورد اشاره مقام معظم رهبری قرار گرفت و و این اقدام نجیبانه را تایید نمودند.

۴. رقابت بالای بین کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز بعد دیگر انتخابات ۱۴۰۰ بود. به گونه‌ای که در اغلب روستاها و حتی شهرهای کوچک مشارکت را به حد اعلای خود رسانده بود.
 شوراهای اسلامی از ارکان مهم مدیریتی روستاها و شهرها به شمار می‌روند که با نبود آنها اداره روستاها خصوصاً در روستاهای کوچک مختل می گردد.

۴.میزان مشارکت: به دلیل شیوع ویروس کرونا انتخابات در جهان شکل خاص و اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. برخی کشورها روش های جایگزین را انتخاب کردند .اما در این بین کشورهایی وجود دارند که رای دادن در آنها اجباری است و افرادی که بدون دلیل موجه رای ندهند جریمه می‌شوند.
 در ۳۵ کشور جهان رای دادن اجباری است که بلژیک، برزیل، آرژانتین، استرالیا و سوئیس از آن جمله اند( منبع :خبرگزاری مهر )
در بولیوی اگر رای ندهی خروج پول از حساب بانکی شهروند مسدود می شود در سنگاپور حق رای برای همیشه باطل می شود. دریونان از او گواهینامه و گذرنامه گرفته می‌شود و در کشور مصر در انتخابات پس از حسنی مبارک کسانی را که شرکت در انتخابات نکردند ۷۰ دلار جریمه شدند.

 نتیجه گیری:میزان مشارکت در انتخابات اخیر در کشورمان در شرایطی خاص در در حالی ۴۸ درصد بود که به میزان مشارکت در برخی کشورهای اروپایی مثل سوئیس ۴۵پرتغال ۳۹ رومانی۳۹و آلبانی ۴۶ درصد در سالهای اخیر بوده است (منبع ایسنا)
نکته حائز اهمیت این است که از مجموعه انتخاباتی که پس از انقلاب اسلامی در کشور برگزار شده این اولین انتخابات ریاست جمهوری  است که با مشارکت ۴۸% برگزار گردید و در سایر انتخابات ها بالای ۶۰ و گاهی ۷۰ درصد نیز بوده است.

 نگارنده معتقد است علیرغم مسائل و معضلات اقتصادی، اعتراض برخی جناح های سیاسی به نحوه رسیدگی به صلاحیت ها و شیوع کرونا ،مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ در قیاس با بسیاری از کشورها ممتاز و بی‌نظیر بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: