از ابتدای انقلاب اسلامی ایران و از سال 1358 در شهرستان بندرلنگه همانند سراسر کشور انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. نماینده منتخب بندرلنگه در اولین دوره به دلیل وابستگی سیاسی به گروه های معاند نظام از راهیابی و تکیه برکسی نمایندگی بازماند و دو سال بعد در انتخابات میان دوره ای آقای غفور گرشاسبی که دارای لیسانس بهداشت عمومی و متولد تهران بود با آرای 83.9 درصد توانست به اولین دوره مجلس شورای اسلامی راه یابد. با برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس در فروردین ماه 63 و انتخاب آقای جاوید رمضان پور در این دوره، اعتبار نامه ایشان توسط نمایندگان مجلس تصویب نگردید و کرسی بندرلنگه در این دوره خالی ماند. پس از انتخابات دو دوره اول، سومین دوره انتخابات در فروردین سال 67 با انتخاب آقای سید عبدالله حسینی به پایان رسید. ایشان در دوره های سوم تا هفتم نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان بوده که به مدت بیست سال در مجلس قانونگذاری بوده است. در دوره های هشتم و نهم آقای احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان بوده و می باشد که آرزوی سلامتی و طول عمر برای این عزیزان داریم. آنچه که از نظر شما گذشت تاریخچه اجمالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

چشم انداز پیش روی انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی صرف نظر از نتیجه آن یک پیروزی برای مردم غرب استان هرمزگان خواهد بود زیرا زمزمه های که هم اکنون به گوش می رسد ورود جوانان در کنار پیشکسوتان در این عرصه سیاسی ملی می باشد. هر زمان و مکانی که جوانان به خود باوری برسند و بخواهند از تجربیات پیشکسوتان و خبرگان استفاده نموده و از نیروی جوانی خود استفاده کنند. آن جوانان در هر منصب و جایگاهی موفق خواهند بود چون پیش زمینه هر موفقیت ایمان و اعتماد به نفس است. این نکته بایستی مدنظر قرار گرفته شود که هر کاندیدی که مورد تائید شورای محترم نگهبان قرار بگیرد، مناسب مسند وکالت مردم می باشد و این چشم انداز، اهداف، برنامه های اجرایی و اولویت های کاندید است که طرح می گردد و یکی از کاندیداها توسط مردم انتخاب می شود. پس چه زیبا و نکوست که همگی اعم از خبرگان منطقه و کاندیداهای احتمالی انتخابات پیش رو توصیه های بزرگان نظام وکشور مد نظر قرار دهند.

یکی از مواردی که می تواند شیرینی مشارکت را از بین ببرد و انتخابات را به کام مردم تلخ کند، درگیری هایی بین طرفداران کاندیداها باشد. تمام بزرگواران در منطقه غرب استان دارای هدف والا و مقدس خدمت رسانی به همشهریان و همنوعان خود می باشند. و بایستی کاندیداها با مدیریت عالمانه و مدبرانه خود از اینگونه اعمال پیشگیری نمایند.

تعدادی از کاندیداهای احتمالی دارای سوابق اجرایی ملی و تعدادی دیگر دارای سوابق منطقه ای ، مطبوعاتی و حقوقی نیز می باشند. هر کدام از آن فعالیت ها قابل بحث و مناظره می باشند. که انشالله با استفاده از تجربیات صدای و سیمای مرکز خلیج فارس بتواند در این زمینه گام های نوین و موثری را بردارد و برنامه های تمامی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هر منطقه را به اطلاع عموم مردم آن منطقه برساند.

مواردی که بایستی هر کاندیدی مجلس شورای اسلامی به آن آگاهی کامل داشته باشد وظیفه یک نماینده مجلس است. با نهایت تاسف و تالم، اکثر عوام و در بعضی موارد حتی خود نماینده سیطره کامل بر این امر مهم را ندارند و امور اجرایی را جزء وظایف مجلس می دانند در صورتیکه امور اجرایی جزء وظایف دولت و قوه مجریه می باشد.

درست است که نمایندگان از طریق انتخابات در حوزه های مختلف منصوب می گردند اما مقام نمایندگی بر اساس اصل 67 قانون اساسی یک مقام ملی است که به معنای نمایندگی از طرف تمام مردم کشور می باشد.این مورد منافی عدم ارتباط مردم حوزه انتخابی با نماینده منتخب نیست، در مواردی مشکلات حوزه انتخابی هر نماینده به پشتیبانی دیگر نمایندگان با اجرای طرح یا لوایحی برطرف می گردد و می تواند به سایر حوزه های دیگر در صورت دارا بودن مشکل مشابه تعمیم یابد.

نکته دیگر اینکه مقام نمایندگی بوسیله موکلین در مدت وکالت غیر قابل عزل می باشد و نماینده بایستی تا انتهای نمایندگی به امور قانونی خود رسیدگی نماید.

نکات پایانی در این مورد عدم امکان واگذاری نمایندگی به غیر است و بر اساس اصل 85 قانون اساسی این موضوع مطرح شده است و همچنین مقام نمایندگی مشارکتی است، یعنی نمایندگان به صورت جمعی در تصمیم گیری های مجلس شرکت نموده و مصوبات با اکثریت آراء مصوب می گردد.

هر نماینده مجلس دارای دو مسئولیت اساسی ملی و حوزه نمایندگی خود می باشد. مسئولیت اساسی هر نماینده مجلس در سطح کلان و ملی به دوبخش قانونگذاری و نظارت بر می گردد. و مسئولیت حوزه نمایندگی اختصاصی زیر مجموعه قانون های مصوب و عوامل نظارتی می باشد. با توجه به جمعیت حوزه انتخابی بندرلنگه، بستک و پارسیان که بالای یکصد هزار رای دهنده می باشد، یک کاندید نمی تواند مسائل جزئی هر شهر و دیاری را برای تمام گروه ها و اجتماعات بازگو کند. زیرا فقط کاندیداها در مدت زمان یک هفته حق تبلیغ در بین گروه ها و اجتماعات را بصورت رسمی دارند. بک نکته قابل تامل درخواست های اجرایی مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می باشند، از آنجائیکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو قوه مقننه بوده و اکثر فعالیتهای آنها قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون می باشد در صورت تصویب هر قانون ، قوه مجریه یا همان دولت ملزم به رعایت قانون و اجرای مفاد آن می باشد. یک نمونه بسیار قابل لمس و موثر قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد که بر ارزش افزوده با اختیارات ناشی از اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ 17-02-1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب و در مدت زمان آزمایشی ۵ سال از تاریخ اول مهرماه ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شود که این قانون جایگزین قانون تجمیع عوارض شده‌است. یکی از تبصره ها در این زمینه به صورت زیر می باشد واحدهایی که درطی سال بنا به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محـیط زیـست بـه فهرست واحدهاي آلاینده محیط زیست اضافه گردند، از اول دوره مالیاتی بعـد از تاریخ اعلام توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخـت عـوارض آلایندگی خواهند بود. عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهرها بـه حـساب شـهرداري محـل استقرار واحد تولیـدي و در خـارج از حـریم شـهرها بـه حـساب تمرکـز وجـوه موضوع تبصره(2) ماده(39) واریز میشود، تـا بـین دهیاری هـاي همـان شهرسـتان توزیع گردد.ردیف بودجه های عمرانی در بودجه سالیانه کشور مشخص می باشد و بسیار اندک می توان امتیازات خارج از عرف را برای هر شهر یا روستایی را بدون کار کارشناسی در دولت و مجلس اختصاص داد. اگر قرار بود یک نماینده از بودجه های در اختیار به منطقه ای کمک کند چند شهر و روستا را می توانست پوشش دهد. در صورتیکه هم اکنون با تصویب قانونی توانسته است تمام منطقه را از این نعمت بزرگ بهره مند گرداند و در کمتر از یک دهه چهره تمام روستاها کم و بیش دگرگون شده است. این نتیجه قانونگذاری در مجلس می باشد. در غیر اینصورت کمک به یک یا چند روستا نتیجه کار اجرایی یک نماینده است که خارج از فعالیتهای قانونی و با ایجاد خلل در آن وظیفه اصلی نصیب مردم می گردد.

پس به جاست که مردم ما هم خواسته های منطقی را از کاندیداها مطالبه نمایند. زیرا در غیر اینصورت ممکن است توسط بعضی از کاندیداهای احتمالی قول های به آنها داده شود که قابل اجرا نباشد در آنصورت است که متاسفانه نماینده ما بدنام و مردم دلسرد می شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: