ترجمه: نوید صالحی- بندرلنگه
  • کد خبر: ۱۰۱
  • | تعداد بازدید: ۵۷۹
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴


اکثر شما با این حیوان تیز دندان عظیم الجثه که در آبهای کره زمین زندگی می کنند آشنا هستید و یا آنها را دیده اید.

دانشمندان معتقدند که کوسه ها از 200میلیون سال قبل یعنی قبل از دایناسورها در اقیانوسهای جهان زندگی می کردند همچنین تا کنون بیش از 350 نوع مختلف این جانور را شناسایی کرده اند،که کوتاه ترین آنها کمتر از 20 سانتیمتر و بلندترین آنها بیش از 15 متر طول دارند، اما طول اکثر آنها تنها حدود 2 متر می باشد.که در بدن همه آنها هیچ استخوانی وجود ندارد واسکلت بندی بدن کوسه ها تنها از غضروف تشکیل شده .

کوسه ها دارای حس بویایی بسیار قوی هستند که این حس به آنها کمک می کند تا کوچکترین ذره مواد در آب مثل خون ، مایعات و ترشحات شیمیایی بدن حیوانات را شناسایی کنند.همچنین این جانوران میتوانند خواص الکتریکی و مغناطیسی بدن حیوانات مثل رشته های عصبی و ماهیچه ای را حس کنند.این حس بسیار قوی به آنها کمک میکند تا آنها غذای خود را در آب بیابند.کوسه ها معمولا از ماهیها ،کوسه های دیگر و گیاهانی که در زیر آب زندگی میکنند تغذیه می کنند.برخی کوسه های وحشی هر چیزی را می خورند به طور مثال برخی مواد غیر معمول که در شکم بعضی ببر کوسه ها یافت شده عبارت بودند از :کفش ، پای گاو و فلزات محافظ غذا و لباس.

کوسه ها خیلی دیر رشد می کنند و بالغ می شوند. بیشتر آنها تا 25 سالگی بالغ نمیشوند و بعضی از آنها فقط هر 2 سال یکبارتولید مثل می کنند. در هر بار کمتر از 10 بچه می زایند. حدود40 درصد کوسه ها تخمگذارند و بقیه بچه زا.برخی از آنها همانند انسان جنین را در بدن خود حمل می کنند.

دانشمندان و متخصصین پزشکی تحقیقات زیادی در مورد اهمیت کوسه برای انسانها و سیستم دفاعی بدن کوسه در برابر بیماریهای مختلف را آغاز نموده اند. آنها دریافته اند که بدن کوسه ها در برابر زخم و جراحت خیلی سریع ترمیم و التیام میابد همچنین این جانوران هیچ رنجی توسط عفونت و بیماریهای داخلی متحمل نم یشوند. بسیاری از مردم معتقدند که غضروف بدن کوسه ها میتواند از بروز سرطان جلوگیری کند ، دانشمندان نیز روی این فرضیه در حال تحقیق هستند.

اغلب کوسه ها در آبهای گرم زندگی می کنند اما بعضی از آنها را میتوان حتی در مناطق بسیار سرد یافت. با اینکه بهترین محل زندگی برای کوسه ها اقیانوسها میباشند اما بعضی از آنها رودخانه ها و دریاچه ها را برای زندگی خود انتخاب کرده اند همانند رودخانه می سی سی پی در آمریکا و دریاچه نیکاراگوا در جنوب غربی این کشور.

کوسه ها در حفظ سلامتی اقیانوسها بسیار موثرند.آنها ماهیهای زخمی و مریض را برای خوردن بسیار دوست دارند که این امر برای گیاهان و دیگر جانداران دریایی بسیار مفید است.

انسانها از زمانهای دور از کوسه ها به خاطر دندانهای بسیار تیز ، درنده خویی و پرخاشگری آنها بسیاروحشت دارند واین صفات را نویسندگان و فیلمسازان زیادی در کتابها و فیلمهای گوناگون که بر اساس حوادث واقعی رخ داده است بیان نموده اند.اما کارشناسان میگویند:همه کوسه ها به اینگونه که در این کتابها و فیلمها نمایش داده شده اند نیستند وتا سال2000 میلادی تنها 52 مورد از حمله کوسه به انسان گزارش شده و این آمار از تلفات جانی انسانها در برابر مار و فیل و حتی زنبور کمتر است.ولی با این حال خیلیها این گفته ها را قبول ندارند و همچنان از کوسه ها وحشت دارند.تحقیقات دیگر نشان میدهند که بیشتر تلفات انسانها دربرابر کوسه ها در فصلهای گرم سال بوده وآن به این خاطر بوده که در این فصول انسانها علاقه بیشتری به شنا کردن دارند و ماهیهای کوچک نیز بیشتر به سواحل دریاها میایند و کوسه ها نیز برای شکار این ماهیها آنها را دنبال می کنند.

کارشناسان اضافه نمودند:خیلی از تهاجمات کوسه ها به انسانها به اشتباه بوده. به دلایل ناشناخته آنها انسانها را با جانداران بزرگ دریایی مثل خوک آبی یا شیر آبی اشتباه می گیرند.توصیه دیگر کارشناسان این است که در هنگام طلوع و غروب خورشید از شنا کردن بپرهیزید زیرا آن زمان، زمان جستجوی کوسه ها برای غذا می باشد، همچنین در هنگام شنا کردن از پوشیدن لباس روشن و جواهرات براق بپرهیزید زیرا این خود میتواند بهانه ای برای حمله کوسه ها باشد.

متاسفانه دانشمندان یاد آور شده اند که تداد کوسه های جهان رو به کاهش است زیرا بسیاری از صیادان آنها را زود تر از تولید مثلشان شکار می کنند.انسانها آنها را برای ورزش ، غذا ، پوست و تهیه دارو شکار می کنند.کارشناسان معتقدند فروشگاههایی که فرآورده های کوسه توزیع میکنند رو به افزایش است چون اجزاء مختلف کوسه بسیار با ارزش و گران قیمتند.به طور مثال کوسه دارای گوشتی بسیار لذیذ است و در کشورهای آسیای شرقی سوپ باله کوسه بسیار پر طرفدار است. صیادان هر کیلوگرم باله کوسه را 50 دلار به مشتریان خود عرضه می کنند. مصرف کننده هایی هستند که حاضرند برای آرواره کوسه 1000 دلار بپردازند.روغن بدست آمده از جگر کوسه منبع فراوانی از ویتامینA میباشد.غضروف و آرواره کوسه نقش بسزایی در بهبود بیماریهای گوناگون دارد.پوست کوسه را می توان مانند چرم تهیه کرد.

خیلی ها کوسه را از ترس می کشند و سالانه هزاران کوسه به اشتباه در دامهایی که صیادان برای شکارماهیهای دیگر کار گذاشته اند کشته می شوند.اگر در یک منطقه تعداد زیادی کوسه کشته شوند دیگر جمعیت آنها به حال اولیه بر نخواهد گشت و در نتیجه نسل این حیوان منقرض می شود.

به همین دلیل آمریکا صید کوسه را بسیار محدود کرده است و صیادان را ملزم ساخته اند که تنها بخاطر جدا کردن باله کوسه، کل اندام این جانور را نابود نکنند.کشورهای دیگر نیز شکار کوسه رادرچهارچوب قانون مجاز کرده اند تا زندگی آنها به مخاطره نیفتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: