• کد خبر: ۴۱۷
  • | تعداد بازدید: ۵۹۶
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۹
هیجانات و انفعالات شدید – با ابزار گوناگون – به شتاب تپش قلب و تنفس و بالا رفتن فشار خون منجر می‌گردد، صورت سرخ گشته و شاهرگ‌ها ورم می‌نماید فرد خشمگین نبض قلبش به صد و شصت نبض [در دقیقه] رسیده و با بالا رفتن فشار، خطر خون‌ریزی مغزی، ترمبوس مغزی [فلج مغزی] و یا لختگی خون در قلب و یا به کوری ناگهانی می‌انجامد.

دانشمندان می‌گویند: بیشتر حالات قند خون بعد از هیجان شدید به وجود می‌آید چون انسان هنگامی که عصبانی می‌گردد، غده مخاطی – ملکۀ غده‌ها – دستور و طلب چربی نموده و به کبد امر نموده، تا مقدار فراوانی قند به وی برساند آن هم مقدار زیادی قند عرضه می‌دارد، و نهایتاً در خون قند افزایش یافته، به همین سبب است که دانشمندان گفته‌اند: قند خون غالباً پس از انفعال بسیار شدید ایجاد می‌گردد.

دیگر اینکه عصبانیت شدید به بالا رفتن چربی خون و به سفت شدن رگ‌ها و به بیماری‌های قلبی می‌انجامد.

و انفعالات و هیجانهای شدید مانع حرکت روده‌ها می‌گردد، فردی که از لحاظ ذهنی عصبی باشد با بی‌تحرکی مزمن و همیشگی درگیر است، بی‌تحرکی مزمن نیز سبب پوسیدگی و پوکی و در پایان به سرطان‌های روده منجر می‌گردد.

اما بزرگترین خطر انفعالات شدید، دستگاه مصونیت در انسان را تضعیف می‌نمود، و با ضعف دستگاه مصونیت میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا نیز فعال می‌گردند، زیرا دستگاه مصونیت از امراض میکروبی و سرطانی جلوگیری به عمل می‌آورد.

نود و نه درصد از بیماران مبتلا به ایدز دارای سرطان می‌باشند، چون دستگاه مصونیت فعالیت خود را از دست داده و سلول‌های [سرطانی] نیز رشد بی‌پایان خود را به انجام رسانده‌اند.

لذا بردباری مهمترین و برترین اخلاق می‌باشد، و پیامبر «صلی اللّه علیه و آله وسلم» از عصبانیت نهی نموده است، از ابوهریره روایت شده است که مردی نزد پیامبر «صلی اللّه علیه و آله وسلم» آمد و به پیامبر گفت مرا توصیه و پند دهید، پیامبر فرمود:
«خشمگین مشوید» چند بار خواسته خود را تکرار کرد، باز پیامبر فرمود: خشمگین مشوید.

حلم و بردباری خُلق بسیار عالی و برتری است، و توحید بر بردباری و علم کمک شایانی می‌نماید، چون اگر بر این باور باشید که تمام امور در سلطه قدرت خداوند است – و تمام افعال خداوند از روی حکمت بوده، و هر آنچه خداوند اراده نماید انجام پذیرد و هر چیزی انجام پذیرفته باشد خداوند خواسته است، و اراده وی منوط به حکمت مطلق و حکمت مطلق نیز مربوط به خیر مطلق است، و هر آنچه خداوند بخواهد به وجود آید و هر آنچه خداوند نخواهد به وقوع نپیوندد – پس با این توحید و یاور سبب آرامش و سلامتی خود را فراهم نموده‌اید.

توحید راحتی، آرامش، اعتماد، پیشگیری و تندرستی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: