در بسیاری از کشورهای جهان شروع ساعت کاری اداری از ساعت ۹ صبح است که می‌توان به ترکیه ،مالزی، ژاپن ، آلمان اشاره کرد و در کشورهای عربی در ماه رمضان آغاز ساعت کاری آنها است ۱۰ صبح است.
  • کد خبر: ۷۰۰
  • | تعداد بازدید: ۲۱۳۴
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

چند سالی است کارمندان دولت در هرمزگان و یا چند استان دیگر با تغییر ساعت در ورود و خروج به محل کارشان مواجه هستند بدون‌شک دلیل و فلسفه اصلی مسئولین عالی استان به تبع از سیاست‌ها دولت، صرفه‌جویی در انرژی است.
 هر چند لازم به ذکر است از دید حقوق عمومی و  حقوق اساسی اگر به موضوع نگریسته شود ، تفویض اختیار به استانداران و مقامات محلی راهکار مطلوبی است. زیرا این امر هم باعث کاهش تصدی حاکمان در مرکز می‌گردد و هم مسئولین محلی و استانی بر اساس مقتضیات جغرافیایی و فرهنگی مطابق با شرایط اقلیم بوم خود اتخاذ تصمیم می‌ نمایند.
این در حالی است که دادگستری استان هرمزگان مستقلا ساعات ادرای خود را تنظیم و به زیر مجموعه خود ابلاغ نموده است که با ساعات اعلامی استانداری متفاوت است.

اما در این راستا باید بررسی کرد آیا تغییراتی که در ساعات کار کارکنان دولت به وجود آمده  در بهره‌وری هم مطلوب بوده است یا خیر؟

ذیلا به بررسی هر دو الگوی به کار گرفته در چند سال اخیر می‌پردازیم:

۱‌. ورود ساعت ۶ بامداد و خروج ۱۳ ظهر

در این ساعت کاری کارمندان دولت بایستی لااقل ساعت ۵:۱۵ از خواب بیدار شوند و خود را آماده نمایند به گونه‌ای که ساعت ۶ بامداد حضور خود را در اداره اعلام کنند.
بدون شک در این ساعت و در دوره زندگی عصر امروزی کارمندی که از ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شود لااقل یک ساعت بعد از آن خواب آلود است و هوای شرجی هرمزگان چندان انرژی به به کارمند در زیر کولرهای گازی نمی دهد
 اگر مراد و منظور صرفه‌جویی در برق است که تفاوتی بین صرف انرژی ساعت ۶ صبح تا ۷ و یا ۱۳ تا ۱۴ ظهر وجود ندارد!

۲. ورود ساعت ۷ و خروج ۱۵ و ۴۵ دقیقه عصر

 الگویی که اخیرا استانداری هرمزگان اتخاذ و ابلاغ نموده است به نظر می‌رسد از الگوی مرکز یعنی تهران پیروی نموده است اما با این تفاوت که هیچ کدام از ادارات هرمزگان  به کارکنانشان غذا نمی دهند ، کارمند عملاً از ساعت ۲ بعد از ظهر به بعد کاملاً کسل و بی‌رمق و به دنبال گذران وقت است!
 از سوی دیگر ارباب رجوع هم  به زعم اینکه از ۲ به بعد ادارات تعطیل است  به هیچ اداره‌ای مراجعه نمی‌کند و یا اگر هم بداند ساعت اداری تغییر کرده آن زمان، ساعت استراحت ارباب رجوع نیز هست.
نکته اول قابل تامل این است که تا 14 شهریور اگر ادارات تا بعد از ساعت 13 باز می بود و تعطیل نمی شد ، اداره برق فی الفور برق آنها را قطع می کرد ، اما یک روز بعد یعنی از 15 شهریور مصوب شد ساعت کاری تا 15:45 شد ! آیا با  این روش در مصرف برق صرفه جوئی می شود؟

و نکته دوم  اینکه  بسیاری از وزارتخانه ها و ادارات پایتخت کشور (که منطقه سردسیر محسوب می شود)، ساعت کاری آنها از 7 صبح تا 15 است اما هرمزگان (گرمسیر)45 دقیقه بیشتر از مرکز! 

تاثیر منفی الگوی دوم بر زندگی و سلامتی کارمند

کارمندی که ساعت ۴ اداره را ترک می‌کند ، حدود چهار و نیم به منزلش می‌رسد و صرف نهار او حدود ساعت ۵ یا بیشتر به پایان می‌رسد.
 در این راستا یا باید کل اعضای خانواده منتظر او باشند و یا اینکه  او باید به تنهایی غذا میل کند و وعده بعدی غذای او مشخص نیست چه ساعتی از شبانه روز باشد!
فاجعه زمانی رخ می دهد  که هر دو زن و مرد کارمند باشند و چند فرزند نیز در منزل داشته باشند در نتیجه می‌توان گفت الگوهای تعریف شده در استان ما نه تنها بهره‌وری مفید نداشته بلکه بر روح و روان و سلامتی جسمی کارمند و خانواده اش تاثیر منفی دارد.
 در بسیاری از کشورهای جهان شروع ساعت کاری اداری از ساعت ۹ صبح است که می‌توان به ترکیه ،مالزی، ژاپن ، آلمان اشاره کرد و  در کشورهای عربی  در ماه رمضان آغاز ساعت کاری آنها از ۱۰ صبح است . بدون شک کارمندی که به خوبی استراحت کرده باشد بازدهی او بسیار بالاتر است 
در پایان قابل ذکر است در همین یک روز شروع الگوی دوم در هرمزگان،  کارکنان و خانواده های آنها با ابراز نظر خود نارضایتی خود را از ساعت جدید ورود و خروج کارکنان نشان داده اند.

لطفا با اظهار نظر ذیل این گفتار (قسمت نظرات خوانندگان)مروارید مهر انلاین را در ارائه مطالب همراهی کنید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: