گزارش از : رخشنده یوسف پور
اول دی ماه امسال (1402) با خبر شدیم احمد پذیرا معروف به احمد مدان در سن 78 سالگی ، دعوت حق را لبیک گفته و از میان ما رفته است. مروارید مهر این سعادت را داشت که در سال 1394 گزارشی از زندگی و شرح حال این هنرمند با ارزش را منتشر نماید. اما از آنجا که نیاز بود گزارش پیش منتشره را فضای مجازی و سایت مروارید مهر انلاین بازگردانیم مروارید مهر انلاین بر آن شد تا آنچه از این هنرمند منتشر نموده باز نشر نماید.
  • کد خبر: ۷۳۰
  • | تعداد بازدید: ۵۵
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱
مروارید مهر انلاین گزارش می دهد : احمد پذیرا معروف به احمد مدان به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی دیده به جهان گشود و از بزرگان و سردمداران  هنر در جناح به شمار می رود . این عکاس و محقق و موسیقی‌دان جناحی در ۵ سالگی راهی کشور بحرین شد و جهت تحصیل در مکتبخانه " خاله معانی" کتاب مبدا را ختم کرد.
 از خاطراتی که بسیار زیبا به آن اشاره می‌کند مهربانی و عطوفت بسیار آن بانو است که به قول خودش بدون چوب خیزران و تنبیه به دانش آموزانش درس می‌داده است. استاد از او به عنوان خاطره خوب و انسانی بزرگ یاد می‌کند . ایشان در ۶ سالگی در مکتب خاله فاطمه قرآن را نیز ختم نمود.
تمام طول زندگی و تنهاییاش را وقف کسب فیض و علم و افزایش کمالات وجودی در نهاد خویش نمود.
 فقر مالی و معیشتی استاد را از ادامه تحصیل بازداشت اما روح سترگ  و جستجوگر وی بر مشکلات فایق آمد و در ۱۶ سالگی به صورت شبانه باز به تحصیل پرداخت در دوران تحصیل از محضر معلمش که از متنفذین و نقاشان معروف بحرین" احمد النصیب" بود ،  فیض برد و به سه زبان عربی اردو و هندی مسلط شد .
همزمان با تحصیل ، شرایط زندگی ایجاب به شغل نمود ، وارد فصل جدید  هنر یعنی خطاطی و تابلو نویسی شد . زمانی که از طریق آشنایی به نام غلامعلی مربوطی وارد شرکت imwd انگلیسی شد شغل و تمرین مکرر و علاقه وافر استاد از او استاد مسلط به خط و تابلو نویسی ساخت.
 هنر و ذوقش به این تلاش‌ها مختوم نشد و استاد هنر عکاسی را خوش ذوقانه و با دقت در احوالات خلقت ادامه داد .
نکته مهم در این فرهیخته پرداختن به نکات ریز و جالب توجه است که از نظر نظاره‌گر دورماند.
در ۱۹۴۸ میلادی شروع به ظهور فیلم‌هایش در تاریکخانه شخصیش کرد از دیگر نکات حایز اهمیت کار عکاسی ایشان ظهور به شیوه‌ای شبیه فتوشاپ کنونی است که از معجزات ذهن خلاق ایشان است آن هم به دور از عصر کامپیوتر و ارتباطات..!
 استاد پذیرا در سال ۱۹۹۴ میلادی به زادگاهش جناح بازگشت و این علاقه شدید ایشان و دقت در احوالات هنر عکاسی باعث شد در طی ۱۸ سال ۱۶۵ آلبوم و حدود ۳۵ هزار قطعه عکس در موضوعات مختلف طبیعت اجتماع فرهنگ اقتصاد امورات مدنی مسائل ورزشی سیاسی و باورهای سنتی و مدرن در سطح منطقه و جهان را جمع آوری کند.
 استاد مدان چون هر فرهیخته ای با پشتوانه ی ایمان به زادگاهش به جناح بازگشت و از همان ابتدای امر به ابداع و اصلاح امورات شهری در سطح شهر و ساختار فکری و مدنی شهر پرداخت قانون مندی انضباط و بنیان نهادن به جهت امورات فرهنگی از توجهات آن بزرگوار می‌باشد.
استاد پذیرا در مجموعه حتی بر تمام قوانین نظام خلقت چون قوانین شمس و قمر قرار داد تا ثابت کند حتی طبیعت بی جان نیست اعجاب‌هایی دارد که فقط دیدن بداند و قلم نتواند سران انگشتان هنرمند استاد زیر نظر استاد "دیوید" نت موسیقی را در بحرین فرا گرفت و نواختن انواع آلت‌های موسیقی همچون ساکسفون بنجو، آرمونیوم ، آکوردیون و... را آموخت.
 آموختن و نواختن را بر این شخص اقناع طبع نبود و ایشان مبدع و مخترع سازمان‌هایی از موسیقی به نام‌های "مدان تار" بانجو،  پارس و بلبل پارس می‌باشند که امیدواریم مسئولین به جهت ثبت این آلت‌های بدیع موسیقی اقدام نمایند. مجموعه شعر شاعران منطقه دقت در نظام خلقت در عکاسی، علاقه به خطاطی سرانگشتان پرذوق این موسیقی دان هنرمند، این فرهیخته را هر زمان بیش از پیش آرامش بخش‌تر می‌نماید بهر آن بیننده‌ای که عاشقانه برای دیدن این فرهیخته کهن و این استاد هنر و عالم پا به سرای وی می‌گذارد.
احمد پذیرا که تمام عمرش را همسر اختیار ننمود و مجرد زندگی کرد، تمام عمرش را صرف علم اندوزی و خدمت به جامعه جناح و منطقه نموده و بر ماست در حفظ این گنجینه و تقدیر و سپاس از ایشان ، آن هم در زمان حیات بزرگوارانه‌اش احمد پذیرا را خشوع و فروتنی بسیار است و از خصایص زیبای اخلاقیشان فروتنی آن جناب و مهربانی و خوش خلقی ایشان است . ایشان کنون نیز در سنوات بازنشستگی فعالیت‌هایشان مشغول جمع آوری لغت‌های زبان اتمی منطقه و همچنین انواع گویش‌های خود شهر جناح بود که باز با آن دقت و ظرافت  در حال تعمیم دادن به بافتن ریشه این زبان‌ها با سایر زبان‌های ملل دیگر جهان است امید است با اهتمام بیشتر مسئولان منطقه و استان زمینه ثبت و نگهداری صحیح و حفظ صیانت از این زحمات بدی به خوبی و به شکل صحیح میسر شود.

روحش شاد و یادش گرامی باد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: