تحقیق و پژوهش از : یوسف دیوانی
مروراید مهر انلاین گزارش می دهد: یکی از صفات ممیزه نویسندگان و روزنامه نگاران پیشکسوت استان هرمزگان ، بویژه غرب هرمزگان ، ازتباط مستقیم با اصحاب قلم و روزنامه نگاری در مرکزکشور بوده است. وقتی بیوگرافی کوتاه اصحاب قلم غرب هرمزگان را بررسی می کردم مشخص شد اکثرا با مرحوم استاد عبدالرحمان فرامرزی بی واسطه در ارتباط بوده اند. فرامرزی توانسته بود علائق ژورنالیستی خود را به افرادی که در این زمینه مستعد بودند، منتقل نماید. عباس انجم روز(بندر لنگه)، محمد شریف گیلان (بندرلنگه)محمد کارگر(جناح) ،عبدالله صابری (گچویه)، حسن صابری (گچوبه) ، محمد صدیق رستگار بستک و چندین روزنامه نگار نسل بعد ؛ که در این گفتار تلاش شد بیوگرافی کوتاهی ازآنان که در واقع سنگ بنای روزنامه نگاری را در غرب هرمزگان گذاشته اند ، به خوانندگان محترم مروارید مهر تقدیم شود. گفتنی است اولین نشریه ای که در هرمزگان منتشر شد ، هفته نامه خاور بود که در سال 1324 به مدیر مسئولی مرحوم فرامرزی منتشر و تا سال 1358 ادامه داشته است و اولین چاپخانه ای که در هرمزگان تاسیس شد ، چاپخانه گامبرون است که در سال 1328 با مدیریت سید رضا نیک آئین شروع بکار نمود.
  • کد خبر: ۶۵۶
  • | تعداد بازدید: ۴۱۶۸
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۲


استاد عبدالرحمن فرامرزی

موسس و بنیان گذار روزنامه کیهان در سال 1321 بود. فرامرزی در سال 1276روستای گچویه از دهستان فرامرزان ، بخش جناح شهرستان بستک به دنیا آمد. وی از نمایندگان بنام اهل سنت در مجلس شورای ملی وقت بود. اکثر مقالات مرحوم فرامرزی در روزنامه کیهان که خود و مصباح زاده موسس آن بودند متنشر می نمود و علاوه بر کیهان در روزنامه های کشور های بحرین و مصر مقالاتش نیز چاپ می شد.

همچنین مجله تقدم را در شهریور 1306 به کمک برادرش در تهران منتشر نمود. فرامرزی در ردیف نویسندگان معاصر ایران همچون جلال آل احمد ، علی اکبر دهخدا،ذبیح الله صفا، دکتر محمد معین، صادق هدایت و جلال الدین همائی قرار می گیرد.

وی اولین کسی بود که قضیه فلسطین را در مجلس وقت رژیم گذشته مطرح نمود.

آثار فرامرزی از این قرارند:

1-قضیه فلسطین 2-سرگذشت یک بدبخت 3-داستان دوستان 4-دستور زندگانی 5-رشحات قلم 6-خاطرات

استاد عبدالرحمن فرامرزی در سن 75 سالگی در تیر ماه 1351 درگذشت.


عباس انجم روز

انجم روز متولد سال 1304 شهر بندرلنگه است. وی از نویسندگان قدیمی استان هرمزگان به شما می آید و علاوه بر روزنامه نگاری، آثار ارزشمندی در زمینه فرهنگ فولکولر هرمزگان و لارستان از خود به جای گذشته است. ایشان بخشی از کودکی خود را در شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی به سر برد. وی حافظ کل قرآن بود. از انجم روز مقالاتی در روزنامه خواندنی ها و پیک خجسته منتشر شده است. در رادیو و تلوزیون هرمزگان هم سابقه فعالیت تهیه کندگی و مجری گری داشته است. 42 مقاله راجع به فرهنگ وادب جنوب و شعرای بزرگ منطقه از این نویسنده منتشر شده است. حدود 30 یا 40 مقاله راجع به مکتب سعدی و شخصیت حافظ نوشته است.

آثار وی به شرح ذیل است:

1-برقع پوشان خلیج فارس

2-خرما ستان جنوب

3-فرهنگ دری و جغرافیا

4-ایشان نوشته هایی راجع به تاریخ بندر لنگه جمع آوری نموده بود که عمرشان وفا داری نکرد و در سال 1383 دار فانی را وداع و در بندر لنگه به خاک سپرده شد.

مروارید مهر این افتخار را یافت که قبل از تاسیس با آن استاد فقید مشورت نموده و دو مقاله از نوشته های استاد انجم روز در ماهنامه مروارید مهر به زیور طبع رسید.


احمد فرامرزی

در سال 1267 در روستای گچویه شهرستان بستک هرمزگان دیده به جهان گشود. بعدا به شیراز و سپس به تهران به اتفاق برادرش مهاجرت کرد و به استخدام کتابخانه مجلس شورای ملی در آمد و بعد ها رییس دیوان محاسبات و نماینده مجلس می شود.

او مدیر روزنامه خاور بود. یکی ار آثار مهم برادران فرامرزی مجله تقدم است که از سال 1306 تا 1308 در یازده شماره منتشر شد.

احمد فرامرزی علاوه برمقالات متعدد راجع به مردم شناسی جنوب، کتاب تاریخ رنسانس را نیز ترجمه کرده است.


محمد شریف گیلان

محمد شریف گیلان در سال 1305 در شهر بندرلنگه به دنیا آمد. در اوایل دهه 40 اولین نمایندگی روزنامه کیهان را در بندرلنگه اخذ نمود. وی در این دوره اخبار و گزارش های متعددی از بندرلنگه و توابع وقت شهرستان بندرلنگه به کیهان ارسال می نمود و درآن روزنامه چاپ می شد. گیلان از سال 1340 تا 1352 نمایندگی روزنامه کیهان را بر عهده داشت و سپس به علی حکیمی واگذاز نمود. وی همچنین نمایندگی روزنامه های پرچم، خاورمیانه، سفید و سیاه، فردوسی و زن روز را برعهده داشت و مطالب و گزارش را به آن روزنامه ها ارسال می نمود.

محمد شریف گیلان در تازخ 1359/1/5 در بندرلنگه بدرود حیات گفت.

علی حکیمی

علی حکیمی متولد 1322 بندر لنگه است و پس از محمدشریف گیلان تا سال 1357 نمایندگی روزنامه کیهان را در بندرلنگه بر عهده داشته است. از علی حکیمی گزارش های متعددی در کیهان وقت منتشر شد. وی سالها نماینده و خبرنگار رسمی رادیو و تلویزیون استان هرمزگان بود.

بعد ها با روزنامه های استانی از جمله ارمغان بندر همکاری می نمود. وی در سال 1399 به رحمت ایزدی پیوست.

احمد حبیبی

احمد حبيبي فرزند يوسف به سال 1336 در «دِهُنگ» مركز دهستان گوده از توابع بخش مركزي شهرستان بستك در استان هرمزگان پا به عرصه‌ي وجود گذاشت.

تحصيلات دوره‌ی ابتدايي را در زادگاه خويش و متوسّطه را در شهرهاي بستك و لار گذرانيد. نام برده دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبيّات فارسي است و زير نظر استادان فاضل، مجرّب بخش فارسي دانشكده‌ي ادبيّات دانشگاه شيراز به تحصیل پرداخته است. در آن سال‌هايي كه در دانشگاه شيراز درس مي‌خواند، مقاله‌ها و نوشته‌هايش در كنار آثار استادانش در ماهنامه‌ي «آينده» و فصلنامه‌ي «نامواره‌اي دكتر افشار يزدي» و روزنامه‌هاي: اطّلاعات، كيهان، خبر جنوب (شيراز) و … چاپ مي‌شد و اين موضوع باعث تشويق فراوانش گرديد و از سوي برخي از استادان محقّق و فرهيخته‌ي دانشگاه شيراز، از ارائه و انجام تكاليف تحقيقاتي و درسي معاف شد. در كلاس درس «روش‌هاي تحقيق» بسيار فعّال بود.

کتابهای چاپ شده احمد حبیبی:

محیا شاعری از جنوب

در دری کناره های خلیج فارس

دیوان غیرت بستکی

محیی در دریای پارس

از احمد حبیبی مقالاتی در مروارید مهر به چاپ رسیده است.


عبدالله صابری

صابری در سال 1279 در روستای گچویه بخش جناح شهرستان بستک متولد شد. وی از سال 1332 تا 1351 خبر نگار روزنامه کیهان بود و کارت خبر نگاری آن روزنامه داشت. عبدلله صابری در زمان فعالیت مطبوعاتی خود ، گزارش های متعددی از منطقه غرب هرمزگان تنظیم و در روزنامه وقت کیهان به چاپ رساند. ایشان کتابی به نام زندگینامه ابوطالب احمدی چاپ و منتشر نموده است.

عبدلله صابری در 1351 بدرود حیات گفت.


حسن صابری

وی برادر عبدلله صابری و متولد روستای گچویه است.

صابری تا سال 1345 کارمند روزنامه کیهان در تهران بود . بعدا در استانداری فارس مشغول می شود وتا سال 1350 بخش دار بوانات فارس بود.


محمد کارگر

درسال 1303 در شهرجناح به دنیا آمد از ابتدای دوران کودکی به مسایل فرهنگی، اجتماعی علاقمند بود . برای اشتغال مدتی در آبادان به سربرد و در پالایشگاه نفت آبادان مشغول شد.

کارگر اولین نماینده رسمی روزنامه کیهان در جناح و اولین خبرنگار کیهان در جناح بود .

با توجه به اینکه استاد عبدالرحمن فرامرزی در آن زمان مدیرمسوول روزنامه کیهان بود و ارتباطات مطبوعاتی بسیار خوبی بین مرحوم کارگر و مرحوم فرامرزی برقرار بود . وی علاوه برروزنامه نگاری پیگیر بسیاری از فعالیت ها و امور عمرانی شهر جناح بوده است.

محمد کارگر درسال 1391 پس از 83 سال زندگی بدرود حیات گفت .

محمدصدیق رستگار

محمد صدیق رستگار متولد سال 1301 شهر بستک است . وی نماینده و خبرنگار و گزارش نویس رسمی روزنامه کیهان بوده است.

ایشان نیز بسان سایر روزنامه نگاران غرب هرمزگان با عبدالرحمن فرامرزی ارتباط مطبوعاتی بسیار خوبی داشته است. ایشان در سال 1383 به رحمت ایزدی پیوست.


عباس اسدپور

عباس اسدپور متولد 1335 بندرلنگه است . اسدپور کار خود را از سال 1352 با روزنامه آیندگان آغاز کرد . وی یکی از خبرنگاران و روزنامه نویسان پرکار و فعال شهرستان بندرلنگه به شمار می رود. وی خبرنگار و گزارش نویس روزنامه های اطلاعات ، کیهان، بامداد، کیهان ورزشی ، زن روز ، صبح ساحل ، دریا ، دریای اندیشه ، خبرگزاری موج و ندای هرمزگان بوده است .

وی کماکان به روزنامه نگاری علاقمند و فعال این عرصه است .


حسین ادیبی

حسین ادیبی متولد 1322 بندرلنگه است. وی که فرهنگی بود، کارخود را با نمایندگی روزنامه اطلاعات از سال 1352 آغاز کرد و تا سال 1357 نماینده این روزنامه در بندرلنگه بود . حسین ادیبی در سال 1398 در اثر حادثه رانندگی بدرود حیات گفت.


علی طاهری

علی طاهری متولد سال 1326 شهر پارسیان است. وی اولین نماینده روزنامه کیهان در پارسیان بود . طاهری مقالاتی را در روزنامه کیهان وقت که زیر نظر سرپرستی فارس بود منتشر نمود . ایشان حدود 10 سال در پارسیان روزنامه نگاری کرد . ایشان همزمان خبرنگار رادیو و تلویزیون استان و نماینده مجله فردوسی بود . طاهری روایت می کند که من را آقای عباس انجم روز به روزنامه کیهان وقت معرفی نمودند .


علی زاهدپور

علی زاهدپور در سال 1333 در بندرلنگه متولد شد و از سال 1358 فعالیت فرهنگی خود را آغاز نمود اما از سال 1361 پای در عرصه مطبوعات گذاشت و از همان سال نمایندگی رسمی روزنامه جمهوری اسلامی را عهده دار شد وبه مدت 20 سال خبرنگار این روزنامه بود. زاهدپور به مدت 28 سال خبرنگار صدا و سیمای مرکز خلیج فارس بوده است و سابقه نمایندگی و خبرنگاری نشریه صبح ساحل را به مدت 14 سال در کارنامه دارد.

در حال حاضر زاهدپور ، صاحب امتیاز و مدیرمسوول پایگاه خبری لشتان نیوز است.


محمد روان پرور

محمد روان پرور متولد 1340 شهر بستک است. وی از سال 1363 نماینده رسمی روزنامه کیهان و اطلاعات و بعدا صبح ساحل شد. ایشان گزارشهای متعددی از بستک و همچنین مصاحبه های مختلفی از شخصیت های اداری و فرهنگی شهرستان بستک منتشر نموده است .


شهرزاد پروین

شهرزاد پروین متولد سال 1331 خرمشهر است. اما سال 1359 تا کنون در بندرلنگه ساکن است . خانم پروین از سال 1381 فعالیت مطبوعاتی خود را شروع نمود و با نشریات استانی ندای هرمزگان ، گامبرون و صدف همکاری داشته است و در حال حاضر با نشریه سفیر جنوب همکاری دارد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
۰
۰
زنده یاد علی حکیمی با نشریه آوای خلیج فارس نیز همکاری داشت.
کامجو
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
۰
۰
مطالب بسیار خوب و عالی
با تشکر از دست اندرکاران
مدیر پایگاه سپاس از توجه و نظرتان
ماه لی لی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
۰
۰
درود بر شما.ارزشمند و ماندگار
مدیر پایگاه ممنون از شما
کامجو
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
۰
۰
مطالب بسیار خوب و عالی
با تشکر از دست اندرکاران