اهمیت تامین آرامش روح و روان یک زن را به حدی مهم و اساسی در چارچوب و پایه‌های یک زندگی می‌بینم که حتی صاحب نظران امر در وزارتخانه بهداشت هم تصمیم به قرار دادن رشته‌ای به نام کارشناسی ارشد مشاوره زنان گرفتند
  • کد خبر: ۷۰۶
  • | تعداد بازدید: ۱۷۶۵
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴

فرحناز رضایی اولین مامای شهر جناح است که در سال ۱۳۷۱ در رشته مامایی در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان پذیرفته شد. همزمان در رشته تکنسین اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس نیز قبول شد اما به دلیل علاقه زادالوصف به مامایی و فقدان ماما در جناح این رشته را انتخاب و ادامه داد .

وی می‌گوید مشوقم مرحوم پدرم بود که خود مردی علم دوست و دیدی بسیار باز داشت . 

خانم فرحناز رضایی که متولد ۱۳۵۲ جناح است از سختی تحصیلات دختران در اوایل دهه ۷۰ می‌گویند .

وی دوران دبیرستان خود را در شهر بستک در دبیرستان فاطمیه طی کرده است و از خانم‌ها شاعرزاده و هاشمی که معلمین وی بودند خاطرات خوبی دارد.

رضایی از مشکلات خاص شغل خود می‌گوید:(( شب کاری‌ها و به ویژه مواردی که خارج از جناح و در مواقعی مثل نیمه شب‌ها یا در شرایط سخت جوی یا امثالهم برایم پیش می‌آید.. البته سختی‌های زیادی را در خاطرم به جا گذاشته و خاطرات زیادی دارم ولی شکر خدا همیشه همکاری‌های مادر و همسرم را داشتم و علاقه ام به کار برای ارائه خدمت به زنان از تمام خستگی‌هایم  کم می کند )).

گفتنی است شغل همسر ایشان به نحوی با کار ایشان مرتبط است . آقای علی شیخی کارشناس ارشد رشته پرستاری( گرایش کودکان) است  که در این سال‌ها در این سمت مشغول به کار و مدرس دانشکده پرستاری نیز می‌باشد ..

در سوالی از ایشان پرسیدم بیشترین موارد مراجعه کدام است وی که مطب خود را در سال ۱۳۷۸ تاسیس کرده است در جواب می‌گوید : بیشتر مراقبت بارداری است و بعد از آن موارد نازایی که بیشتر این عارضه در کنار استرس ، اشتباه در سبک زندگی و کم تحرکی است که این موضوع باعث افزایش نازایی نیز شده است. 

قبل از حضور این ماما دکتر محمد امین پریوسف خدمات اورژانس را عهده‌دار بوده است .

وی در خصوص اهمیت آرامش روح و روان زن می‌گوید : اهمیت تامین آرامش روح و روان یک زن را به حدی مهم و اساسی در چارچوب و پایه‌های یک زندگی می‌بینم که حتی صاحب نظران امر در وزارتخانه بهداشت هم تصمیم به قرار دادن رشته‌ای به نام کارشناسی ارشد مشاوره زنان گرفتند و این جایگاه مهم امنیت و آرامش روحی زن را در خانواده و جامعه می‌رساند که شکر خدا مورد توجه مسئولان و سران تصمیم گیری هم است

از نظر رضائی مسئله مهم در  فرزند آوری و افزایش علاقه زوجین به فرزند آوری ، روابط بین زوجین و انجام مشاوره پیش از بارداری توسط ماماهای مراکز و مطب ها می باشد تا بتوان بارداری ایمن و همچنین علاقه به داشتن فرزند را در جوانان ها تقویت کنیم.

آخرین صحبت و توصیه مامای جناح با زنان جامعه‌اش این است احساس می‌کنم با مدرنیته شدن جامعه و نفوذ زیاد فضای مجازی زنها یا حتی مردها هویتشان گاهاً یا گم شده یا به چالش کشیده شده است

بنیان‌های خانوادگی سست شده البته نه همه جا و به همه شکل ولی متاسفانه به با مراجعه به موارد زیاد شاهد هستم که تمام نارسایی‌های هویتی باعث استرس‌های زیاد و مسائل بی‌ربط در زندگی‌ها شده است از این جهت احساس می‌کنم پرداختن بیشتر به استحکام نهاد خانواده پرداختن به ورزش حتی در حد پیاده‌روی روزانه گنجاندن تغذیه صحیح در برنامه غذایی...

در آخر از خدا می‌خواهم که زنان جامعه ما بتوانند مانند زنان بزرگان دین ، مادران و همسران خوبی باشند و روش اسلامی در پرورش فرزندان خودشان به کار ببرند تا خدا و رسول خدا از ایشان راضی باشند.

به عنوان یکی از ماماهای جامعه از مسئولین دلسوز می‌خواهم که به علت حساس و پر استرس بودن شغل مامایی به ماماها توجه بیشتری کنند.

نسبت به تعداد ماما در هر شیفت کاری که به علت یک سری سختی‌های مضاعفی که برایشان است چاره‌اندیشی نمایند.

از سایت مروارید مهر آنلاین به خاطر مصاحبه با اینجانب متشکرم.

با تشکر از خانم رخشنده یوسف پور که در تنظیم این گزارش همکاری نموده است.

این گفتگو قبلا نیز در اسفند ماه ۱۳۹۵ منتشر شده بود.



لطفا با اظهار نظر ذیل این گفتار (قسمت نظرات خوانندگان)مروارید مهر انلاین را در ارائه مطالب همراهی کنید



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: