• کد خبر: ۲۸۶
  • | تعداد بازدید: ۵۶۵
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴

امروز فلسطین، قدس شریف، نخستین قبله مسلمانان و نوار غزه از دست صهیونیست‌ها در آتش و خون غوطه‌ور است و انسان‌های آزاده و غیرتمند را غمی بزرگ فراگرفته است. آنان چشم‌انتظار اقدام اساسى ‏مسلمانان براى رهایى از دست صهیونیست‏ها هستند. شبکه جهانى صهیونیزم اعم از یهودى و مسیحى به رهبرى آمریکا و انگلیس براى تحکیم‏ سلطه خود بر جهان اسلام، دست دولت جنایتکار اسرائیل را در کشتار مردم بى‏گناه‏ فلسطین باز گذاشته است، به گونه‏اى که باید گفت؛ مسئله قدس و فلسطین تلخ‏ترین فصل‏ کتاب تاریخ معاصر جهان است. امروز کمک به مردم فلسطین وظیفه‏اى است انسانى و اسلامى. انسانیت ‏اقتضا مى‏کند تا به هم‌نوعان خود کمک کنیم، از نگاه ملى و وطن‌دوستانه نیز کمک به مردم فلسطین یک ضرورت است. زیرا اگر مانع‏تجاوز شبکه جهانى صهیونیزم به رهبرى آمریکا، انگلیس و اسرائیل نشویم، ممکن است در دام استعمار فرانوین آنان، آن‌گونه که در افغانستان، عراق و فلسطین شاهدیم، گرفتار گردیم. از چشم‏انداز اسلامى نیز یارى فلسطینیان و کمک به آزادى قدس شریف اظهرمن‏الشمس است. زیرا در غیر این صورت در مسلمان بودن خود باید شک کنیم چه اینکه به ‏گفته بزرگان دین:

«مَنْ اَصْبَحَ وَلَمْ یَهْتَمَّ بِأموُرِ الْمُسْلِمِینَ، فَلَیْسَ بِمُسْلِم»[1]

«مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»[2]

با توجه به همین ضرورت است که امام خمینى (ره) آخرین جمعه ماه مبارک ‏رمضان را که از ایام‌اللَّه قدر است، روز قدس نام‌گذارى کرده است تا نمادی برای بیداری اسلامی و نجات قدس و فلسطین گردد. خوشبختانه امروز در پرتو تدبیر الهی حضرت امام خمینی (ره) تمام مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان در مقابل استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل قیام کرده‌اند و انقلاب اسلامی ایران و روز قدس، وجدان‌های خفته و ستمدیده را در جهان اسلام و عرب بیدار کرده است. در سایه نام‌گذاری روز قدس و بیداری برآمده از آن، امروز رژیم صهیونیستی دچار یک بحران عظیم درونی و بی‌هویتی در بین ملت‌های جهان شده است. نشانه‌های عقب‌نشینی اسرائیل غاصب و ضعف و اضمحلال آن به روشنی آشکار شده است و طلیعه شکست کیان صهیونیستی آشکار است. خیزش و بیداری ملت‌های مسلمان منطقه، به هم ریختن اوضاع اقتصادی در غرب و جنبش اشغال وال‌استرت، اعتصابات و تجمعات در سرزمین‌های اشغالی باعث شده است تا روز قدس، اهمیتی روزافزون بگیرد. امواج خروشان بیداری اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی ایران و روز قدس، دیکتاتورهای دست‌نشانده را یکی پس از دیگری از گردونه حکومت خارج می‌سازد. این حقیقت که انقلاب‌های مردمی منطقه، ناشی از تأثیر و بازتاب انقلاب اسلامی ایران و روز جهانی قدس است، انکارناپذیر است. اینکه این تحول پس از سه دهه اتفاق افتاد، جای تعجب نیست، چون تحولات فرهنگی عمیق و تأثیرگذار، محصول تراکم معرفت‌ها و تجربه‌ها و زمان‌بر است. این حقیقت را ما در تأثیرپذیری انقلاب‌های چین و کوبا از انقلاب 1917 روسیه نیز شاهدیم. انقلاب چین حدود 30 سال پس از انقلاب روسیه در سال 1949 اتفاق افتاد. انقلاب کوبا نیز حدود چهل سال پس از انقلاب روسیه پیروز شد؛ بنابراین می‌توان گفت که در طول این سه دهه پس از انقلاب اسلامی، پیام‌های انقلاب اسلامی ایران، از طرق مختلف و از جمله با راهپیمایی‌های روز قدس بستر را برای تحول آماده کرده بود، اما به دلیل فقدان رهبران انقلابی بزرگ در این کشورها، انقلاب‌های یادشده با تأخیر شروع شد و مردم، خود دست به کار شدند. همچنین این انقلاب‌ها نیازمند عوامل شتابزایی بودند که خودسوزی بوعزیزی (دست‌فروش تونسی) از جمله آن‌ها محسوب می‌شود. در واقع انقلاب اسلامی ایران هسته اصلی تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌گردد و این انقلاب بنیان‌گذار عصر جدیدی در منطقه و جهان به شمار می‌رود. با توجه به این حقیقت، ضروری است تا مسلمانان با برپایی هر چه باشکوه‌تر روز قدس امسال و هر سال، هر چه زودتر پیش‌بینی امام خمینی (ره) را مبنی بر محو دولت صهیونیستی از صحنه تاریخ، محقق سازند.

تحولات اخیر، نویدبخش خاورمیانه جدیدی است که همان خاورمیانه اسلامی است. خاورمیانه‌ای که در آن نامی از رژیم صهیونیستی نخواهد بود. ابتکار امام در تعیین روز جهانی قدس پس از سه دهه ثمرات شیرین خود را آشکار کرده است و این نتیجه، حاکی از آن است که امام تا چه حد راهبردی و آینده‌نگرانه می‌اندیشیده است. جهت‌گیری ضدصهیونیستی و ضد آمریکایی در انقلاب‌های کشورهای عربی و شمال افریقا نشان می‌دهد که خلق روز قدس در فرهنگ سیاسی جهان اسلام تا چه حد استراتژیک بوده است. استراتژی امام خمینی در باره قدس اجازه نداد تا غرب، آمریکا و اسرائیل مسئله قدس و فلسطین را مسئله‌ای کوچک و حداکثر تضادی عربی-اسرائیلی جلوه داده و نقشه‌های شوم خود را اجرا کنند. امام با ابتکار خود نشان داد که مسئله قدس و فلسطین، مسئله‌ای اسلامی و مربوط به کل جهان اسلام است. بر همین مبنا امروز مردم کشورهای عربی و شمال افریقا و سایر نقاط جهان اسلام علیه اسرائیل فریاد می‌زنند و رژیم غاصب و جعلی اسرائیل، صهیونیست‌ها و آمریکا را دچار وحشت و سردرگمی کرده‌اند. نکته قابل توجه برای مسلمان امروزی آن است که ما مسلمانان دستاوردهای روز جهانی قدس را در راستای وحدت مسلمانان پاس بداریم و در مقابل توطئه ایجاد جنگ شیعه–سنی هوشیارانه بایستیم. بعون‌الله‌تعالی.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: