شهرستان لامرد از توابع استان فارس با جمعیتی بالغ بر ۹۱ هزار نفر، در فاصله ۲۲۴ کیلومتری بندرلنگه واقع شده است .
لامرد که قبل از انقلاب اسلامی یکی از نقاط محروم کشور بود ، پس از انقلاب چهره ی آن به کلی دگرگون گردید.
در سال ۱۳۶۲ لامرد به شهرستان ارتقاء یافت و در حال حاضر از حیث عمرانی و زیر ساختها، به یکی از نقاط مستعد مبدل شده است.
از این خطه نیر چهرههای مطرح سیاسی اداری در سطح کشور و ملی برخاسته اند که جای بسی خوشحالی است.
اما یکی از تحولاتی که لامرد در چند دهه اخیر به خود دیده است، تاسیس فرودگاه است که به دلیل دوری از مرکز و سهیل در ارتباط، اقدام بجایی بوده است.
قبل از انقلاب اسلامی فرودگاه این شهر، به صورت یک فرودگاه کمک رسان بود که در سال ۱۳۵۶ شناسایی شد .
پس از انقلاب این فرودگاه تغییر کاربری داد و به فرودگاه مسافری تبدیل شد.
اولین پرواز داخلی در سال ۱۳۶۳ از لامرد به شیراز انجام شد و اولین پرواز بین المللی فرودگاه لامرد ، به دبی بود که در سال ۱۳۷۵ صورت گرفت.
در حال حاضر فرودگاه لامرد ماهیانه ۱۲۰ پرواز به مقاصد تهران، شیراز، بندرعباس ،اهواز، مشهد ،جزیره سیری، دبی، دوحه ،کویت و سوریه دارد(تا قبل از اغتشاشات سوریه این پرواز برقرار بود).
(۶ مقصد داخلی و ۴ مقصد خارجی)
فاصله نزدیک لامرد با فرودگاه شیراز( ۱۹۳ کیلومتر)، هیچگونه تأثیر منفی بر رونق این فرودگاه نداشته است و کمتر شهری بجز لامرد در فارس دارای فرودگاه است.
علاوه بر پروازهای فوق ، در تیر ماه امسال شرکت ماهان نیز مسیر پروازی خود را از تهران به لامرد آغاز نمود که در مراسمی با ذبح گوسفند لامردی ها از خط دوم هوایی تهران لامرد با خوشحالی بهره برداری کردند.
حال با شناختی که از فرودگاه لامرد به دست دادیم، نگاهی تطبیقی به فرودگاه شهرستان بندرلنگه به عنوان یکی از فرودگاه های قدیمی کشور می اندازیم.
گوگانا و مروارید، نامهای قدیمی بندرلنگه اند.
بندر لنگه در سال ۱۳۲۹ شمسی یعنی حدود ۸۰ سال پیش به شهرستان ارتقاء می یابد.
فرودگاه در شهر بندرلنگه برای اولین بار در منطقه ای به نام حسین آباد (حد فاصل بندر کنگ و بندرلنگه)و در سال۱۲۹۷شمسی، یعنی یک قرن پیش، تاسیس شد.
چهارفروند هواپیمای حامل وزیر هواپیمایی انگلیس روز ۵فوریه ۱۹۲۷(۱۳۰۵شمسی)وارد بندرلنگه شدند.
اولین پرواز از این فرودگاه به کشور های انگلیس و هند بود که توسط خطوط هوایی بریتیش ایرویز و کی ال ام هلند انجام شد.
تا آن زمان این خطوط خارجی بجز فرودگاه مهرآباد، جای دیگری از ایران فرود نداشتند.
در سال ۱۳۵۲ فرودگاه جدیدی در غرب بندرلنگه و در نزدیکی بندر شناس تاسیس می شود و فرودگاه قدیم متروکه میماند .
در سال ۱۳۵۳ 《هما》" هواپیمایی ملی ایران" در آسمان بندر لنگه بال میگشاید و اولین جت بوئینگ هما بر زمین دومین فرودگاه بندرلنگه، می نشیند.
از آن پس کار فرودگاه بندرلنگه و به عنوان فرودگاهی که به تمامی مردم منطقه غرب استان خدمت رسانی می کند، بصورت جدی شروع می شود.
خطوط منظم پروازی به مقاصد بندرعباس- شیراز و تهران برقرار می شود و تا اواخر دهه ۷۰ این امر ادامه دارد .
اواخر دهه ۶۰ پرواز بندرعباس حذف می شود.
برای بار سوم فرودگاه بندرلنگه تجدید می شود و باند آن توسعه مییابد و ترمینال جدید آن ساخته می شود .
از سال ۸۵و برای چند سال پرواز دبی برقرار می شود که عمر این خط هوایی استمراری نداشت .
اما به موازات توسعه عمرانی، از اوایل دهه ۸۰ رفته رفته وبه سان سایر مسایل بندرلنگه، از پروازهای بندرلنگه نیز کاسته می شود و اینک در یکصدمین سال عمر فرودگاهی این شهر،متاسفانه
فقط در روزهای شنبه دوشنبه و چهارشنبه به مقصد های شیراز و تهران پرواز برقرار است !
نتیجه گیری⏪
آنچه مایه تاسف است آن است که :
اولاً از بین ۲۲ شرکت هوایی داخلی تنها شرکت" هما "در بندر لنگه پرواز دارد، در حالی که در اکثر فرودگاه های کشور همانند لار و لامرد و بندرعباس شرکت های مختلف پرواز دارند.
اخیرا کیش ایر به خطوط هوایی لار افزوده شد.
چگونه است که شهرستانی با جمعیت ۱۴۹ هزار نفر و چنین سابقه ای، دو مقصد پروازی و فرودگاه لامرد ۱۰ مقصد پروازی دارد و فرودگاه لار که بعدها ساخته شده نیز ۱۴ پرواز در هفته دارد.
در بیان محدود شدن پروازهای بندر لنگه سخن و و عده و سخنرانی به قدر مکفی شده است.
اما در عمل کوچکترین اقدامی تاکنون برای افزایش پروازهای این فرودگاه نشده است.
روا نیست که ما در یکصد و بیستمین سال برقراری خط هوایی از بندر لنگه، در هفته سه پرواز داشته باشیم.
اگر دلیل محدودیت پرواز ها تحریم هاست که بارها تکرار هم شده، چرا تحریم ها فقط شامل فرودگاه بندرلنگه شده است؟!
به عنوان همسایه شهرهای لار و لامرد از تاسیس فرودگاه و توسعه در این شهرها خوشحالیم اما وضعیت انفعالی شهرستان بندر لنگه در قیاس با شهرهایی که بعدها به سرعت پیشرفت کردند، قابل توجیه نیست.
امیداست حال که از نظر عمرانی این فرودگاه ، مجهز و آماده است، مسوولین ذیربط در رونق پروازی این فرودگاه تدبیری دیگر بیندیشند.
* مدیر مسوول ماهنامه مروارید مهر