به سراغ چهره ای دیگر از زنان موفق غرب هرمرگان رفتیم ، او کسی است که بمدت سی سال زحمات آموزش صنایع دستی به جوانان هنر دوست را کشیده است. به هنر زادگاهش غنا بخشیده و دین خود را به جامعه اش ادا کرده است. بی شک نقش چنین کسانی در معرفی بندرلنگه به عنوان شهر گلابتون دوزی بی بدیل است...خود را چنین معرفی می نماید.... (گزارش از : سامیه سلیمی)
  • کد خبر: ۳۱۵
  • | تعداد بازدید: ۲۸۱۲
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
فاطمه گل درخور هستم
سال ۱۳۲۱/۹/۶ در بندر عباس متولد شدم
دوره ابتدایی از اول تا سوم در بندر عباس گذراندم و به دلیل نقل و انتقالات پدرم که (کارمند دارایی)بود
کلاس چهارم را در شهر رضا گذراندم و کلاس پنجم مجددا به بندرعباس برگشتیم ادامه ی تحصیلات را در بندرلنگه گذراندم.
سال ۱۳۳۸تا۱۳۴۰ به شغل معلمی نائل گشتم و در مدرسه فکری تدریس میکردم
و در سال ۱۳۴۰ ازدواج کردم و به دلیل عدم‌رضایت همسرم از شغل معملی استعفا دادم ناگفته نماند علاقه ی زیادی به تدریس داشتم با توجه به اینکه به کار های هنری منجمله گلدوزی کارهای گلابتونی علاقه داشتم
در سال ۱۳۵۵ به استخدام صنایع دستی در امدم در طی سال های متمادی مشغول به اموزش و تولید و سفارشات صنایع دستی به فعالیت مشغول بودم در سال ۱۳۸۶ پس از سی سال و سه ماه خدمت به افتخار بازنشستگی نائل گشتم در این مدت سی سال با عشق و علاقه به کاراموزان اموزش میدادم
تولید و اموزش(خوص دوزی،تلی بافی،خیاطی،گلیم بافی،سفره آرایی،عروسک سازی،گل سازی،لیف بافی،خط تاتی،منبط کاری،مروارید بافی،نقش حنا)در این سال های کاری نمایشگاه های صنایع دستی در سطح کشور(اصفهان،شیراز،تبریز،تهران،بندرعباس)به مناسبت های مختلف و معرفی صنایع دستی استان هرمزگان شرکت میکردم.
در طول دوره اموزش کاراموزان که حدودا سه هزار نفر زیر پوشش صنایع دستی بودند پس از یک دوره اموزشی شش ماهه جهت دریافت کارت صنعت گری به استان معرفی میشدند و کارت صنعت گری صادر و در جهت تولید و توسعه و مواد اولیه و ابزار کار وام به انها تعلق میگرفت من دوره اموزش طراحی نرفته بودم و ذهن و خلاقیت خودم طرح های مختلفی میکشیدم و به کاراموزان اموزش میدادم طرح هایم روی شلوار،چادر،ارنی،پیراهن،پشتی،کوسن،جلد قرآن پیاده میکردم.
در حال حاضر دختر بزرگم فائقه عسکری در این زمینه هنری در بندر عباس فعالیت دارد
و همچنین نوه پسری ام عفاف عسکری در زمینه طراحی صنعتی فعالیت دارد با توجه به اینکه سال گذشته(۱۳۹۸)بندر لنگه به عنوان شهر ملی گلابتون شناخته شد .
کلام آخر:از مسئولین امر تقاضا دارم در جهت زنده نگه داشتن هنر گلابتون کوشا باشند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
۰
۰
خداحفظشون کنه این بانوی هنرمند
محمدصدیق دیوانی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
۰
۰
درود بر سرکارخانم درخور
بی شک همه ما مدیون زحمات معلمین زحمت کش و فداکاری همانند ایشان هستیم و دو گوهر علم و دانش و ادب و معرفت را از این بزرگواران کسب فیض نموده ایم.
با تشکر ویژه از نشریه پر مغز و محتوای مروارید مهر که در ادای رسالت خود که همانا بازگو و معرفی نمودن جغرافیای منطقه وبه تبع آن شخصیت هایی که نقش ارزنده ای در سازندگی همه جانبه منطقه داشته اند ، ایفا نموده و همچنان بر این رسالت خود پای فشاری می نماید!
مدیر پایگاه با تشکر از شما جناب آقای دکتر محمد صدیق دیوانی زاده که از دور هویت و فرهنگ هرمزگان بویژه شهرستان بندرلنگه را با علاقمندی دنبال می کنید