عالیه لطفیان ، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی*
  • کد خبر: ۳۵۳
  • | تعداد بازدید: ۱۲۱۸
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
    بر اساس آمارهای اعلامی از شبکه بهداشت و درمان در روزهای پس از عیدسعید فطر شاهد افزایش سه برابری شمار مبتلایان به ویروس کرونا   در بندرلنگه بوده ایم؛ از آنجایی که در فرهنگ مردم خونگرم بندرلنگه مهمانی و مهمان نوازی از دیر باز مورد توجه و اهمیت بوده، درگیری با این ویروس و اجبار به قرنطینه خانگی باعث ایجاد ناراحتی و غمگینی می شود. 

اما رعایت نکات بهداشتی برای در امان ماندن و دوری از تجمعات و تفریحات دسته جمعی می‌تواند در قطع زنجیره ی بیماری بسیار مفید باشد.

بنابراین با توجه به شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح شهرستان در هفته های اخیر،طبیعی است که استرس و اضطراب داشته باشیم. داشتن مقداری اضطراب می‌تواند حتی مفید باشد، زیرا باعث می شود توصیه های پیشگیری را جدی بگیریم. اما‌گاهی این اضطراب ها شدید و طولانی شده و باعث ایجاد "اضطراب بیماری" میشود. اگر مدام نشانه های بیماری مانند تب را در خود چک می‌کنید، هر علامت کوچکی را به حساب بیماری می‌گذارید یا مکرر به مراکز درمانی برای آزمایش مراجعه می کنید: بدانید هر سرما خوردگی و سرفه ای کرونا نیست و اکثر موارد ابتلا به ویروس کرونا بدون عارضه و خفیف می گذرد.

حتی الامکان از مراجعه برای آزمایش دادن و ویزیتهای اضافه به خاطر اضطراب خودداری کنید ،بخصوص که در این شرایط مراکز درمانی پرخطرترین مکانها برای ابتلا به ویروس هستند.

نگرانی مشکلی را حل نخواهد کرد، به جای آن در حد لازم اقدامات پیشگیری را انجام دهید.
در این شرایط همه ما‌با عدم قطعیت زیادی روبرو هستیم‌و هیچکس نمی داند دقیقا تا چه زمانی بیماری کنترل می شود. روی مسائلی که قادر به تغییر آن نیستید، تمرکز نکنید. 
مثلا سرعت گسترش بیماری در کنترل شما نیست ولی برانجام روشهای پیشگیری کنترل دارید.

سعی کنید فعالیت های هرچند کوچکی در منزل انجام دهید. بخصوص فعالیتهایی که قبلا برایتان لذت بخش بوده ، مانند کناب خواندن، نیایش کردن، فیلم دیدن، بازی و فعالیت هنری، مهم است که خود را سرگرم کنید و بیکار نباشید.
نظم زندگی خود را حفظ کنید. مثلا ساعت خواب، وعده های غذایی منظم و برنامه هایی برای ورزش داشته باشید.
در مورد حسها و نگرانی های خود با دوستان و خانواده، صحبت کنید. می توانید از تماس تلفنی و تصویری(فردی یا گروهی) استفاده کنید. این کار تا حدودی باعث تخلیه ی هیجانی و کاهش اضطراب میشود.
اگر برای چند روز متوالی و با وجود به‌کارگیری روش های خودمراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره ی خود را حفظ کنید یا نشانه ها برای شما آزار دهنده بود با پزشک، روانشناس، یا روانپزشک مشورت کنید. در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه میشوند.

انگ( برچسب) اجتماعی مرتبط با کرونا ویروس

انگ زدن، یک فرد را از دیگران متفاوت‌میکند. انگ نگرشهای منفی و رفتارهای تبعیض آمیز و طردکننده نسبت به فرد یا گروهی از افراد با "یک‌ویژگی خاص" است.
گاهی بعضی افراد در هنگام صحبت واژه های نامناسبی به کار می برند و برخورد نامناسبی با افراد ساکن یک‌منطقه ی خاص یا افراد با نشانه های بیماری دارند، اما چرا این ویروس می تواند این میزان انگ را ایجاد کند؟؟

چون ناشناخته است، و ما از ناشناخته ها میترسیم. گاهی راحت تر است که ترس از مسری بودن بیماری را به "دیگران" نسبت دهیم. اما متاسفانه انگ زدن باعث از بین رفتن یکپارچگی جامعه و منزوی شدن‌گروهی از افراد می‌شود که همین می‌تواند به ضرر کنترل هرچه بهتر شیوع بیماری باشد. انگ باعث می شود؛افراد بیماری خود را پنهان‌کنند، دیرتر برای درمان مراجعه کنند و اشتیاق برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه را کم‌ می‌کند. همچنین باعث میشود افراد مبتلا به بیماری علاوه بر رنج و نگرانی بیماری،از نظر روانی‌نیز تحت فشار قرار گیرند. 

انتخاب کلمات نامناسب در رابطه با ویروس کرونا و مبتلایان‌در ایجاد احساسات منفی و تولید انگ بسیار اهمیت دارد، همدلی‌و دقت در انتخاب کلمات هم در افراد و هم‌در رسانه ها اهمیت فراوان دارد.
امید است با رعایت نکات بهداشتی و احساس مسئولیت در قبال سلامت افراد جامعه بتوانیم در جهت کنترل بیماری و بازگشت سلامتی به جامعه مان کوشا باشیم.


کارشناس ارشد شبکه بهداشت و درمان بندرلنگه (واحد سلامت روان  )



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: