• کد خبر: ۵۸۲
  • | تعداد بازدید: ۳۳۲۷
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

 

امروزه پژوهشهای علمی پس از مدت ها آشکار ساخته که بین مرد و زن تقریباض در همه چیز اختلاف وجود دارد و در این مقاله حقایق جدیدی که دانشمندان بدان رسیده اند را بر تصدیق قرآن می آوریم.

خداوند متعال در این آیه عظیم تأکید می کند که مرد متفاوت از زن است: (وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَى) آل عمران: 36 ((پسر مانند دختر نيست)) و اگر پژوهش های پزشکی که زن و مرد را با هم مورد مقایسه قرار داده اند دنبال کنیم در می یابیم که آن ها روزانه اختلاف جدیدی را بین این دو کشف می کنند، تا جایی که این تفاوت ها تمام قسمت های بدن را در بر می گیرد . در این مقاله تایج جالب توجهی که به تازگی در این مورد به دست آمده را بیان می کنیم.

دانشمندان قرن 21 می گویند در حقیقت کتاب ها و کشفیات و مباحثی که ما آن ها را در هفتاد سال اخیر قرن بیستم می شنیدیم اشتباه بودهند، برای این که آن ها ادعا داشتند و این توهم را برای مردم به وجود آورده بودند که مغز زن همانند مغز زن می باشد، در حالی که امروزه پژوهش های جدیدی که به وسیله دستگاه های سایشی منعکس کننده صدای مغناطیس وابسته به فیزیولوژی آشکار نمود، نشان گر اختالافات جذری واضحی بین عقل زن و عقل مرد می باشد.

شاید ما این نظریه را یاد آور شویم که در طول سال ها فرض بر این بوده که تفاوت بین پسر بچه و دختر بچه تنها به دلیل روش تربیتی می باشد، ما دختر را با شیوه تربیتی شبیه پسر پرورش دادیم ولی بعد روشن شد که این نظریه اشتباه است، برای این که انسان در حالی به دنیا می آید که در عقلش به نسبت پسر و دختر بودن وی برنامه متفاوتی وجود دارد.

 

عقل: به راستی پیچیده ترین قسمت در بدن انسان است که از صد تریلیون سلول یعنی 100000000000000 تشکیل می شود و این عدد بسیار بزرگی است در حالی که تنها عددی تقریبی است و یقیناً عدد حقیقی بسیار بزرگ تر از این می باشد، و خداوند داناتر است!

و همچنین دانشمندان بر این عقیده اند که عقل مرد در زمان شروع خلقتش(در هنگام جنینی) متفاوت از عقل زن می باشد.

در حقیقت آشکار شدن اختلاف عقل زن و مرد، تلاش دانشمندان را در بررسی حالات متفاوت عقل در هنگام تفکر، خشم و ناراحتی و غیر آن بر جای گذاشت و به واسطه آن دریافتند که عقل مردان به شیوه ای متفاوت از عقل زن کار می کند. اما مطالعات به اینجا ختم نشد، چرا که دانشمندان پنداشتند حتماً تشابهی در فعالیت سلول های مغزی در حین استراحت، یعنی زمانی که فکر انسان به چیزی مشغول نباشد وجود دارد.

اما پژوهش گران دانشگاه کالیفورنیا دریافتند که عقل زن به روشی متفاوت از عقل مرد کار می کند،حتی در حالت استراحت و سکون!!یعنی زمانی که مرد نشسته و به کاری مشغول نیست و به چیزی فکر نمی کند و همچنین زمانی که زن نشسته و به هیچ چیز فکر نمی کند. پس تصویر صدای مغناطیسی به صورت واضح نشان داد که فعالیت مغز مرد متفاوت از مغز زن است.

دکترLarry Cahill کشف نمود که عقل مرد به صورت بسیار متفاوت از عقل زن به پردازش اطلاعات می پردازد، حتی در زمان استراحت. این پژوهش گر اشعه Positron Emission Tomography یا اختصاراً PET را در آزمایشی که از 36 مرد و 36 زن تشکیل می شد برای کشف فعالیت مغزی در زمان استراحت و عدم تفکر به کار گرفت، که تصاویر مشخص ساخت مناطق فعال در مغز زن با مناطق فعال مغز مرد متفاوت است!

پژوهش گران بر این عقیده اند که این یافته ها عجیب و غیر قابل توقع بوده چرا که مدت زمانی اعتقاد آن ها بر این بود که بین عقل زن و مرد تفاوتی وجود ندارد، اما این پژوهش آن ها را متقاعد ساخت که مغز به صورت بسیار متفاوت برای زن و مرد کار می کند و می گویند:

در حقیقت مغز زن برای تحمل درد و فشارهای طاقت فرسایی چون درد زایمان برنامه ریزی مناسب تری دارد چرا که این مشخصه در مغز مرد یافت نمی شود!!!

Cahill پژوهش گر می گوید:

عجیب این است که طراحی مغز هر دوی زن و مرد با کاری که انجامش بر عهده آن دو است، هماهنگی دارد.

در حقیقت دانشمندان از این امر در شگفت ماندند برای این که آن ها هر اکتشافی را به طبیعت آن بر می گردانند، اما ما چون مومنان با وجود تعجب بر ایمان و خشوع و تسلیم مان بر خالق متعال به واسطه کشف این حقائق افزوده می شود. پس الله تعالی می فرماید: (ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ * لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ)الأنعام: 102-103((آن خدا و پروردگار شما است. جز او خدائي نيست‌ ؛ و او آفريننده همه چيز است . پس وي را بايد بپرستيد و او حافظ و مدبّر همه چيز است. ‏ چشمها او را درنمي‌يابند، و او چشمها را درمي‌يابد(و به همه دقائق و رموز آنها آشنا است ) و او دقيق و آگاه است)).

 

نمایش تصاویر گرفته شده از دستگاه های سایشی منعکس کننده صدای مغناطیسی fMRI نشان می دهد که زن و مرد در هنگامی که به کار خود مشغول هستند پس نقط خاصی از مغزشان فعال است، همچنین این تصاویر با وضوح کامل خاطر نشان می کنند که شیوه عمل مغز برای مرد متفاوت از شیوه کار مغززن می باشد.

 و در بررسی دوم روشن شد که عقل زن به نسبت حافظه بلند مدت در نگه داری اطلاعات از عقل مرد متفاوت است، یعنی این که مناطقی که مرد برای نگه داری اطلاعات برای زمان طولانی در مغزش به کار می گیرد متفاوت از زن است و با پیشرفت سن اطلاعاتی که مرد در مغزش گنجانده به طریقی متفاوت از زن، باقی می ماند. مثلاً مواد مخدر طبیعی که مغز برای تسکین دردها ترشح می کند، درصد تأثیرش در حافظه بلند مدت در زنان خیلی زیادتر از مردان است و شاید ما دریابیم که چرا شهادت زن نصف شهادت زن به حساب می آید و از این رو خداوند متعال می فرماید: (وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْر(البقرة: 282((و دو نفر از مردان خود را به گواهي گيريد، واگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن، از ميان كساني گواه كنيد كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند. تا اگر يكي انحرافي پيدا كرد، ديگري بدو يادآوري كند)).

و پژوهش های جدید روشن نمود که عاطفه زن بر حافظه وی به گونه ای بیش از مرد تأثیر گذار است و بدین خاطر درصد ابداع مردان بیش از زنان است و همچنین در می یابیم که بخش بزرگی از مبتکرین در گذر تاریخ از زمره مردان بوده اند و در مطالعات جدید روشن شد که زن برای تحمل درد با تقلیل حافظه اش در طول دوران بارداری و بعد آن به مدت یک سال رو به روست و در واقع حافظه وی به وسیله اتفاقات و گذشت زمان بیش از حافظه مرد تأثیر می پذیرد. به خاطر این دلایل آیا پی بردیم که به چه علت شهادت زن برابر نصف شهادت مرد در پیشگاه قاضی است!

 و دانشمندان بر وجود تفاوت های فاحشی بین عقل زن و مرد تأکید می کنند که به صورت آشکار در نقطه ای که hypothalamus نامیده می شود در قسمت پشت بینایی ظاهر می شود و زمان پیچ این منطقه در مغز مردان تعداد سلول های مغزی زنان ضعیف می شود.

همچنین در این جا اختلاف واضحی در هماهنگی عقل و ابداع و شیوه آن بین زنان و مردان وجود دارد که این اختلافات از آن جهت که حافظه زن با حافظه مرد متفاوت می باشد در ادراک و حافظه مشخص می شود.

اگر وزن عقل مرد و زن را اندازه گیری نمائیم خواهیم یافت که عقل مرد در حدودی که به کمتر از 10% نمی رسد و احیاناً به 20% نزدیک می شود سنگین تر می باشد و این اختلاف هم به اختلافات زیاد بین زن و مرد اضافه می گردد. و حتی درصد مرگ سلول ها از مرد به زن متفاوت است و طریقه کار این سلول ها نیز مختلف است. پس ییقیناً پژوهش گران کشف نمودن که درصد کوچک شدن مغز(از بین رفتن سلول ها) برای مردان بیشتر است و بیش از زن با پیشرفت سن آشکار می شود و همچنین اختلاف تقریباً در هر چیز وجود دارد.

 

این علامت های نشانه گذاری شده نشان می دهد که تغییر وزن با پیشرفت سن افزایش می یابد، شکل بالا تغییر وزن با پیشرفت سن را از زمان تولد تا 86 سالگی مشخص می کند و شکل پائین نسبت درصدی برای وزن به نسبت وزن جسم و چگونگی تغییر آن با پیشرفت عمر را نشان می دهد و برای ما روشن می کند که عقل مرد بزرگ تر از عقل زن است و همچنین نشان می دهد که نسبت وزن عقل زن به وزن جسمش درصد بالایی می باشد اما کمتر از مردان است.

با این وجود این ها مشخصه هایی هستند که خداوند با آن مرد را بر زن برتری بخشیده و این برای مصلحت هر دو می باشد و برای برپایی زندگی و سعادت آن می باشد. بدین خاطر خداوند متعال می گوید: (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ)النساء 34 ((مردان بر زنان سرپرستند(و در جامعه كوچك خانواده، حق رهبري دارند و صيانت و رعايت زنان بر عهده ايشان است) بدان خاطر كه خداوند(براي نظام اجتماع، مردان را بر زنان در برخي از صفات برتريهائي بخشيده است و)بعضي را بر بعضي فضيلت داده است)) و از آن جهت که مرد بتواند زن را مورد سرپرستی و مواظبت قرار داده و حمایت و امنیت و زندگی خوبی را برایش فراهم سازد، باید برخی تمایزات را بر وی برای انجام این امر دارا باشد و این جاست که واجب است ما معنای برتری را بفهمیم.

چرا که برتری مرد بر زن بدین خاطر که خداوند مرد را بیشتر دوست می دارد، یا این که خداوند بین این دو آن چنان که برخی شکاکان می گویند تبعیض قائل شده نیست بلکه این امر برای توانمند ساختن مرد جهت مهیا نمودن زندگی برای زن می باشد. و در مقابل به زن نیز تمایزاتی را بخشیده که مرد از آن ها بهره مند نیست. مثلاً در تعداد سلول های مخصوص تحمل درد و سختی و فشار طاقت فرسا که در مغز وی بیش از مرد است. پس منزه است خدای تعالی!

 

مطالعات روشن نمود که حجم عقل مرد بزرگ تر از حجم عقل زن است، زمانی که در یک سن هستند. و این نسبت به 10 تا 20 درصد می رسد که این زیادی برای مرد در اندازه عقلش متفاوت از زن در بسیاری فعالیت های مغزی وضع شده می باشد.

پژوهش جدید در این جا ظاهر نمود که زن و مرد هنگامی که به یک کار مشغول هستند در حقیقت مناطق خاصی از مغزشان فعال است و عجیب این که زمانی که به کار مختلفی مشغول باشند پس یقیناً همان منطقه خاص آن در عقل فعال می شود. همچنین اختلافاتی آشکار در هر چیزی را بین این دو جنس می یابیم. و از جمله تفاوت ها بین زن و مرد این است که زن زمینه مضاعفی برای افسردگی دارد و هشت برابر بیش از مرد اندوهگین می شود و دانشمندان می گویند که زن در حافظه کوتاه مدت بهتر از مرد است یعنی او اتفاقاتی را که مدت اندکی از وقوع آن ها گذشته سریع تر از مرد به یاد می اورد اما در حافظه طولانی مدت، مرد بر او بسیار برتری دارد.

و در آخر در قلب هر خواهر مؤمن نجوا می کنم که: از این اختلافات و برتری مرد بر تو در بسیاری از زمینه ها، محزون مباش. چر ا که خداوند متعال آن چه را بسیار بهتر از این است برای تو برگزیده. خداوند تو را به مادری شرافت داده و این امتیازی است که اگر به صورتی که خداوند متعال راضی است آن را انجام دهی پس انشاء الله راهی آسان برای رسیدن تو به بهشت می باشد و تو را کفایت است که خداوند تو را چون ظرفی قرار داده که مرد را نیز در بر می گیری. از این رو که زن همان کسی است که در شکمش هر دو جنس را حمل می کند و هر مردی هر چند نابغه باشد به ناچار ابتدا از مدرسه مادرش خارج می شود!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: