• کد خبر: ۸۵
  • | تعداد بازدید: ۱۴۰۶
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵


اشاره: گزیر از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان است . اهالی گزیر دارای پیشه و شغل کشاورزی می باشند و کشاورزی و کشاورزان این روستا از تمامی روستاهای شهرستان بندرلنگه فعال تر و مشهورترند.محصولات کشاورزی خصوصا تنباکوی گزیر شهره ی عام و خاص است. فرهیختگان و علمای برجسته ای از این روستای زرخیز برخاسته اند که هم خدمتگزار دین و هم جامعه و منطقه بوده اند. جمعیت گزیر بالغ بر4700 نفر بوده که تماما اهل تقوا ودیانت اند. فرهیختگی و نبوغ گزیری ها موجب گردیده تا دست به دست هم دهند و کتابخانه ای بی نظیر برای شهرشان بنا نمایند که موجب فخر منطقه است. ذیلا گزارشی از کتابخانه راسخ گزیر توسط عبدالواحدحسینی کارشناس ارشد رشته منابع طبیعی از دانشگاه تهران تدوین که امید است ضمن آشنایی با این کتابخانه، باعث گردد کل روستاهای منطقه آنرا الگو قرار دهند .

کتابخانه عمومی مشارکتی راسخ گزیر درسال۱۳۸۸توسط یکی از فارغ التحصیلان دانشگاهی همین دهستان یا مساحت کل390 متر مربع شامل سالن های مطالعه مجزا ویژه خواهران، برادران،کودکان و همچنین دارای کلاس های آموزشی و کافی نت بنا شده است. راسخ به عنوان اولین کتابخانه مشارکتی شهرستانبندرلنگه در تاریخ26/11/1390مجوز فعالیت رسمی را از نهاد کتابخانه های عمومی کشور اخذ نمود. این کتابخانهدرروستای 4700نفری گزیر واقع شده که توانسته بالغ بر ۱۷۰۰عضو فعال جذب نماید. قابل ذکر است که از این تعداد بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف جذب این مکان فرهنگی شده اند. کتابخانه راسخ دارای 7300 جلد کتاب در بخش بزرگسالان و ۲۵۰۰ جلد در بخش کودکان است که از این مجموعه بالغ بر 500جلد به زبان های غیر فارسی و همچنین تعداد زیادی از کتاب ها اهدایی مردم روستا و شهرهای همجوار است.کتابخانه راسخ دارای فعالیت­های ویژه­ای در زمینه های آموزشی و اجتماعی می باشد ،اینفعالیت­ها باعث شده راسخ به عنوانکتابخانه عمومی مشارکتی برتر استان طی سه سال متوالی و همچنینبرترین کتابخانه فرهنگی کشوردر آبان 92 انتخاب گردد،از جمله این فعالیت­ها:کلاس آموزش زبان انگلیسی با 200 دانش آموز(زیر نظر موسسه افق گزیر)، کلاس آموزش زبان عربی، کلاس آموزشی کامپیوتر (زیر نظر موسسه کهکشان بندرلنگه)، کلاس آموزشی رباتیک (زیر نظر موسسه ربو ایران)، کلاس آموزشی رنگ روغن و خطاطی، کلاس های آموزش ریاضیات ( زیر نظر خانه ریاضیات گزیر)، کلاس های تقویتی برای دبیرستان و کنکور، همچنین برگزاری مسابقات و نمایشگاه های مختلف در زمینه های کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین عموم اقشار جامعه بویژه دانش آموزان می­توان اشاره نمود. یکی از مهمترین عوامل موفقیت این کتابخانه بکارگیری نیروهای بومی در زمینه های تخصصی مختلف بوده است. www.rassekh.org

در پایان ازمدیرمسوول محترم ماهنامه مروارید مهر جناب آقای یوسف دیوانی که از نزدیک از این کتابخانه دیدن کردند ،تشکر می نماییم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: