• کد خبر: ۳۰۱
  • | تعداد بازدید: ۷۴۶
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

به گزارش پایگاه خبری ـ اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان،مسجد گله داری بندرعباس، به عنوان مسجد اهل سنت بندرعباس و یکی از آثار تاریخی و دیدنی هرمزگان در مرکز این استان است.

مسجد گله داری که قدمتی بالغ بر یک قرن داشته در سال ۱۲۹۶ هجری قمری برای پرستش خداوند و برپایی مراسمات مذهبی در پرترددترین بخش بندرعباس بنا شده و نکته جالب این بنا حفظ هویت آن بوده که همچنان به عنوان مسجد از آن استفاده می شود.

مسجد گله داری در نزدیک ساحل بندرعباس و در یکی از محلات قدیمی بندرعباس قرار دارد و به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد آن تبدیل به یکی از نقاط دیدنی برای گردشگران و بومیان شده که روزانه شهروندان فراوانی علاوه بر به جا آوردن فریضه نماز به دید و بازدید از آن نیز می پردازند.
مسجد گله داری در دوره قاجاریه توسط حاج عبدالرحیم گله داری احداث و چندی بعد به وسیله احمد گله داری مرمت و وقف شده است و با گذشت زمان دوران زندیه حمام گله داری و امارت کلاه فرنگی نیز در نزدیکی آن بنا شده است.

این مسجد دارای صحن، شبستان، مناره و منبرهای زیبا و خاصی بوده که شبستان بزرگ این مسجد دارای ۳۶ ستون با گچبری زیبا است و از جلوه های خاص این بنا جاذبه شبستان دیگر آن بوده که به صورت مربع از ۱۶ ستون استوانه ای تشکیل شده، و چشم همگان را در بدو ورود به این مسجد تاریخی از هیجان و حیرت بر می انگیزد.

این بنا بر روی سطحی به ارتفاع ۱/۵ متر بنا شده و دارای مناره ای به ارتفاع هشت متر در زاویه شمال شرقی مسجد با طرح استوانه است و دیگر شاخصه خاص این بنا محراب قدیمی آن بوده که با گپچبری های بوته ای نقش و نگار بسته شده که به دلیل آب و هوای مرطوب بندرعباس باید به طور مرتب این قسمت از بنا ترمیم شود.

تزیینات مسجد گله داری گچی قالبی و گچبری هایی است که در محراب، سرستون ها و سطح زیرین طاق ها به کار رفته و از زیبایی خاصی برخوردار است؛ و در زیر بنای مسجد، شبستانی وجود دارد که در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.

پوشش شبستان، به کمک تیرها و تخته های چوبی و اندود ضخیم گلی صورت گرفته است . در تعمیرات سال ۱۳۵۴ ه- . ش، سطح زیرین سقف، با پوشش های جدید آکوستیک پوشانده شده است . در اضلاع مختلف شبستان جمعا ۱۹ درگاه با درهای چوبی و در جانب شرقی و جنوبی شبستان، ایوان هایی با یک ردیف ستون ساخته شده است.

تمام ستون ها به غیر از ستون های اصلی، در رأس اضلاع – که مربع هستند – ساقه ای استوانه ای دارند . تزیینات بنا منحصر به تزیین گچی قالبی و گچبری هایی است که در محراب، سرستون ها و سطح زیرین طاق ها به کار رفته و از زیبایی خاصی برخوردار است. از اره شبستان و ستون ها در دوره اخیر با قطعات سنگ نما پوشش یافته است . در زاریه شمال شرقی مسجد ، گلدسته ای به ارتفاع تقریبی ۸ متر با طرح استوانه ای و مأذنه ای بر بالای آن ساخته شده است. در گوشه جنوبی شرقی صحن، منبر و گلدسته ای پلکانی به جا مانده که رو به ویرانی است.

در حال حاضر، بخشی از صحن جهت استفاده نمازگزاران مسقف شده است . کتیبه تاریخی بنا، مورخ ۱۳۳۸ ه-ق است و نام بانی بنا، در کنار محراب و بر دیوار نصب شده است .

 

در زیر بنای مسجد، شبستانی است که در زمستان ها مورد استفاده بوده و در حال حاضر در جانب شمالی مسجد، بناهای جدیدی در دست ساخت بوده که طبقه دوم آنها به عنوان شبستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این بنا که از جاذبه های تاریخی بندر عباس میباشد، به شماره ۱۵۹۵/۳ به ثبت تاریخی رسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: