اولین پزشک جناح
بامداد جمعه 5 ابان 1402 خبر تاسف بار درگذشت دکتر محمدامین پوریوسف فضای مجازی را در برگرفت . خبر کوتاه اما عمیق و فراگیر ...درگذشت پزشکی که خود الگوی اخلاق ، تواضع ، جوانمردی و ساده زیستی بود . در اینجا سخن از شخصی است که شباهنگام هم با روی گشاده در منزل خود از بیمار استقبال می کرد و با اندک دارویی که در اختیار داشت و آنگاه که داروخانه ای در جناح دایر نبود، بیماران را مداوا می کرد . مردم اعتقاد قلبی به تجویز و تشخیص ایشان داشتند
  • کد خبر: ۷۲۲
  • | تعداد بازدید: ۹۵۲
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳

نوشتن و معرفی بزرگان یا عزیزان ارجمندی که خادم انسان ها یا جوامع بشری بوده اند ، وظیفه ایست که بر عهده ماست و البته کاری بس دشوار است .این بار قصد نگارش از خادمی در جناح است که مسلما نام ایشان برای هیچ فردی نه تنها در جناح بلکه در منطقه کاملا آشناست . چون انسانیست  با هویت کاریزمای خاص خود ! کسی که از جمله نخستین اشخاصی است که هدف والای تحصیل را با جدیت و در بدترین شرایط در پیش گرفته وبرای همیشه ادامه داد. این شخص کسی نیست جز دکتر محمد امین پوریوسف ، فرزند عالمی با مسما حاج عبدالواحد پوریوسف که خود از شخصیتهای شناخته شده در نزد مردم جناح است.این شخص فرهیخته با عشق وافر به علم در رده ی اولین پزشکان منطقه وهم دوره ی دکتر سعیدی،دکترعبدی (از شهربستک)و دکتر یوسفی و دکتر شاهمرادی(از شهربندرلنگه)ودکتر علیزاده (از شهربندرکنگ) محسوب میشود.معرفی  این پزشک خادم و بی ادعا در خدمت، نه تنها خالی از لطف نیست ، بلکه خواست عمومی اهالی جناح است.

دکتر محمد امین پوریوسف اولین پزشک جناح است . درسال 1330 در جناح متولد شد . تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه کاظمی زادگاهش شروع کرد . 3 سال راهنمایی را در بستک طی نمود و زمانیکه شوق و اشتیاق به تحصیل در جوانان منطقه ، محلی از اعراب نداشت،ایشان با شوق فراوان راهی شهر فرهنگ و علم یعنی شیراز شد و4 سال آخر دبیرستان خود را در دبیرستان شاهپور شیراز به پایان رسانید.سختی ها و مشقت های زندگی به قصد تحصیل برای جوانی غریب از روستایی کوچک و ابتدایی در شهری بزرگ مسلما نیاز به توصیف خاص خود را دارد.با تمام مشکلات آنروز ، پس از اخذ مدرک دیپلم، اندیشه شرکت در آزمونی که کمتر کسی د ر آن شرایط و محیط و با آن همه محرومیت داشت ، نمود و درسال 1350 و در سن 20 سالگی در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد.وی در همان زمان مسوول تدریس در مناطق محروم نیز گردید و از تدریس خود در بندرلنگه ی آن زمان نیز سابقه بر جای نهاد.وی پس از یکسال تعطیلی دانشگاههای کشور بدلیل انقلاب فرهنگی ، در سال 1358 فارغ التحصیل شد.در سال 1360 ازدواج نمود و همسر وی نیز درسال 1360در همان دانشگاه تحصیل میکرد.دکتر پوریوسف خدمت سربازی خود را در شیراز انجام دادو سپس برای انجام خدمت واقعی و دایمی به زادگاه خود بازگشت و همزمان به استخدام بهداری وقت درآمد. ایشان پس از سه دهه خدمت که تماما در جناح بود، در سال 1386 بازنشست شدند و مطب ایشان تا سال 1389 در جناح دایر بود. این پزشک دلسوز در زمانی فارغ التحصیل و شروع به کار طبابت کرد که حتی در شهرهای بزرگ فارغ التحصیلان پزشکی نادربود . لذا امکان زندگی و کار برای ایشان در هر جا و هر کلان شهر ایران میسر و ممکن بود، اما عشق و علاقه ی وی به زادگاهش آن جمله ی معروف(حب الوطن من الایمان) را صرف کردو پیشرفت شخصی خود را صرف خدمت به یک منطقه محروم نمود و این کار او را به یک چهره ی ماندگار مبدل کرد .دکتر پوریوسف دارای 6 فرزند است که فرزندان ایشان نیز همگی در کسب مدارج عالی تحصیلی موفق بوده اند.بعد از دکتر محمد امین پوریوسف شهرجناح 5 پزشک داشته است.

دکتر پوریوسف در سن 72 سالگی، پس از تحمل یک دوره بیماری سخت ، در زادگاهش جناح به دیار حق شتافت و جاودانه ماند. روحش شاد! 

 مروارید مهر خرسند خواهد بود خاطرات و نظر خودتان را از مرحوم دکتر پوریوسف در زیر این مقاله در قسمت نظرات ثبت نمایید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: