گفتگو از : سامیه سلیمی
بانویی از دل جامعه ، برای جامعه ؛زنی موثر در آموزش علمی و اجتماعی ، مادر وظیفه شناس و هدایتگر که حضور دلبندانش در موقعیت های موفقیت آمیز گواه بر این است . معلمی با جذبه و دلسوز که تا امروز همچنان آن مهربانی و نگاه نافذ ماندگار مانده است. بارها در طی دوران خدمت بعنوان یکی از موفق ها و نمونه های مجموعه شاغل در آن معرفی می شود ، در سال ۱۳۷۸ پس از بازنشستگی از طرف استانداری هرمزگان بعنوان مادر نمونه انتخاب می شود و مجددا در سال ۱۳۹۶ همین عنوان را کسب می کند ،اما این بار وی نمی پذیرد زیرا عقیده و دیدگاهش این بود که مادرانی نیز هستند که در شرایط سخت فرزندانی موفق و خدوم به جامعه تحویل داده اند ، آنان نیز باید دیده شوند . این نظر نشان از تواضع و شناخت از جامعه ی خویش است.
  • کد خبر: ۳۵۴
  • | تعداد بازدید: ۲۹۷۰
  • ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
. *خودتان را معرفی بفرمایید

من ایران کریمی متولد سال 1325در بندرلنگه هستم، در دوره ای که متأسفانه درس خواندن برای بانوان با هزاران مانع مواجه بود با حمایت پدر و مادرم توانستم تحصیلات ابتدایی را در لامرد، جهرم و اوز وپس از آن دوره متوسطه را در لاروشیراز پشت سر بگذارم.
پذیرش در دانشسرای تربیت معلم شیراز در سال 1345 آغازگر راهی بودکه همواره به انتخابش افتخار کرده و خواهم کرد....
درسال 1347باهمسرم آقای محمدحسن تراکمه ازدواج کردم و پس از آن مراحل جذب در آموزش و پرورش و انتقال به بندرلنگه را طی کردم.
ابتدا در مدرسه رازی به تدریس مشغول شدم و پس از آن در کسوت مدیریت مدرسه فکری کار را ادامه دادم و همزمان در دانشسرای دخترانه بندرلنگه تدریس ریاضیات را بر عهده داشتم.
این روند تا سال 1371 و تأسیس مدرسه راهنمایی ((شادروان فاطمه تراکمه)) ادامه داشت، درآن زمان مدیریت این مدرسه راعهده دار و بعد از پنج سال در سال 1376، وارد دوران بازنشستگی شدم. 
 *بزرگترین ارزویی که داشتید و اکنون محقق شده ..

در محیط خانواده، آنچه الهام بخش وهدف نهایی من وهمسرم بود،تربیت فرزندانی آگاه وشاد و مستقل بود ایده ای که به لطف خداوند محقق گردیده و شش فرزندم امروز در جایگاه خود ارزشمند و مایه افتخارم هستند.
دختر بزرگم، ترانه ، پزشک فوق تخصص روماتولوژی است و پسر بزرگم، محمدرضا ، در کسب وکار آزاد مشغول به کار است.
بابک فرزند سوم هست و مشغول فعالیت در بخش ارتباطات و مخابرات است که تحصیلات خودش رو هم در همین رشته تا کارشناسی ارشد طی کرده .... امیر فرزند چهارم خانواده است و با تحصیل دررشته حقوق امروز با عنوان سردفتر اسناد رسمی مشغول به خدمت است.
فرزند پنجمم، آمنه دکترای گیاهان دارویی ومریم هم با کارشناس ارشد عمران، فرزند ششم خانواده ماست

ایده و آرزوی تسهیل و گسترش آموزش بانوان،بزرگترین انگیزه ای بود که از ابتدای راه همراهم بود، شاید این ایده بود که باعث شد وارد دانشسرا شده و با چشم انداز ساخته شدن یک معلم زن، در جامعه پیرامون خود به ویژه جامعه بانوان اثر گذار باشم.
آرزویی که تاحدودزیادی تحقق یافته و امروز شاهدیم که موانع پیش روی تحصیل دختران برچیده شده وخوشبختانه خانواده ها مشوق تحصیل فرزندانشان شده اند.
در تمام این سالها گسترش ارتباط با اولیاء و کمک به حل مشکلات فی مابین خانواده و دانش آموز بخش عمده ای از دغدغه هایم در مدیریت مدرسه بود.
همین موضوع باعث می شد امور خیریه یکی از فعالیتهای جانبی و همیشگی من در جهت رفع مشکلات مادی دانش آموزان نیازمند با بهره گیری از کمک خیرین ارجمند باشد.
امروز بعد از قريب سی سال خدمت و بیش از پنجاه سال زندگی دربین مردم بندرلنگه، شهری که به آن تعلق داشته ودارم، خوشحالم که به هر گوشه ای نگاه میکنم اثری از خود، همکاران یا شاگردانم را میبینم.... دیدن محبت زایدالوصف دانش آموزان دیروز و مادران امروز بیش از هر چیز مرا تحت تاثیر قرار میدهد، لذا همواره سجده شکر به جای میاورم به درگاه خداوندی که اینچنین به من عنایت داشته است.

* چه نیازهایی برای جامعه امروز بانوان بندر لنگه می بینید؟

فکر میکنم وجود تشکل های فراگیر ومؤثر غیر دولتی بانوان در بندرلنگه میتواند راهکاری باشد برای بهره گرفتن از توانمندی های این قشر بزرگ جامعه.... متأسفانه گاهی فراموش می شود که خانواده رکن اصلی ساخته شدن جامعه است و عدم وجود این تشکلها متأسفانه به بهای نادیده گرفته شدن مهم‌ترین رکن خانواده یعنی مادران میتواند منشاء بسیاری از کاستی های امروزمان باشد.

*پیام شما به بانوان غرب هرمزگان...

آنچه امروز ازبانوان عزیز و مادران جوان تقاضا دارم حفظ تعادل میان کار وخانواده است. حضور بانوان در هر دوعرصه مهم و مؤثر است ، اما شرط موفقیت در هر دوعرصه حفظ تعادل و پرداختن به هر یک در جایگاه خود است.

تشکر میکنم از سرکار خانم سلیمی و سایت مروارید مهر انلاین که باهمت بلند خود به یاد بانوان غرب هرمزگان افتاده‌اند.

سئوالات و ایده شمایادآور خاطرات سالها قبل بود، زمانی که من وهمکارانم در کلاسهای تاریک، بدون هیچگونه وسایل خنک کننده با حداقل امکانات به عشق ساخته شدن جامعه ای بهتر گچ های سخت تر از سنگ را بر تخته های رنگ و رو رفته مدارس میفشردیم.
و قدم به قدم با دانش آموزان و اولیا حرکت کردیم تا بتوانیم در گسترش سوادآموزی و تعالی فرهنگی شهر و دیارمان نقش آفرین باشیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
مریم مروت
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
۰
۰
احسنت به خواهر عزیز وموفق ودلسوز سرکار خانم کریمی
انسان بسیار شریف ونمونه وبا اخلاق که زحمات زیادی برای شکوفایی این سرزمین کشیدند ارزو می کنم همیشه سالم وتندرست ودر پناه حق باشید
علی فرجمندی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
۰
۰
با تشکر بخاطر این اقدام زیبا یتان .معرفی چهر ه های ماندگار شهرستان
لطفا خانم صفیه یوسفی که از فرهنگیان هم دوره خانم کریمی و شیخی و از فرهنیگان برجسته و زحمت کش شهر بوده اند نیز تجلیل بعمل اید.
مدیر پایگاه با تشکر از لطف شما جناب آقای فرجمندی.
دیوانی مدیر سایت
خدیجه نعمت پور
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
۰
۰
درود و سپاس بر زنان موفق شهرم و درود بیکران بر مدیر مدبر و توانا و دلسوزم که در طول دوره خدمتم همکار وشاگردت بودم درسها و پندها آموختم ودر تمام دوره های خدمت و آموزشی ام بکار بردم انشاالله مانا باشید
فاطمه نجادباشی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
۰
۰
خانم کریمی از بهترین مدیران مدرسه بود ومن دانش آموز ایشان بودم که باتشویق وسخت گیری ایشان همراه بایاری خانواده ام الان بعنوان پرستار بیمارستان شهدا در خدمت مردم عزیزم هستم
مدیر پایگاه برای شما که این روزها سخت روزهای کاریتان برای کمک به بیماران خصوصا بیماران کرونا می گذرانید آرزوی سلامتی و توفیق داریم. یوسف دیوانی مدیر سایت مروارید مهر انلاین
صادقیان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
۰
۰
سلام و عرض ادب خدمت بانویی که زحماتش را در دوران تحصیلم هرگز فراموش نخواهم کرد.سالم و سلامت در کنار عزیزانتان باشید.
صادقیان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
۰
۰
سلام و عرض ادب خدمت بانویی که زحماتش را در دوران تحصیلم هرگز فراموش نخواهم کرد.سالم و سلامت در کنار عزیزانتان باشید.
و سپاس فراوان از سرکار خانم سلیمی عزیز که یاد زحمات بانوان عزیزمان را یاداور شدند.
حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
۰
۰
سلام
خانم کریمی باعث افتخار ما فرهنگیان هستند وی یکی از بهترین مربیان آموزش و پرورش بودند که عاشقانه کار کردند خدا حفظشون کنه
این جاتب هوشنگ متوسل
United States
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
۰
۰
سرهنگ نیروی انتظامی که افتخار خدمت درشهربانی بندر لنگه داشتم برای العین خدمت سروار خانم کریمی وهمسر گرامی ایشان اقای محمد حسن تراکمه را ازنزدیک شاهد بودم برای صحت وسقم گفتارم فرزندانی مثل خام دکتر ترانه و خانم دکتر امنه اراکمه وخانم دکتر مریم تراکمه وپسرانی مثل اقا رضا واقا بابک واقا امیر که هر کدام بنوعی افتخار افرین ودرخدمت ملت ایران هستند وافتخار میافرینند درود میفرستم وبه خانم ایران کریمی وهمسر گرامی ایشان اقای تراکمه که قهرمانانه دست بدست هم داده و فرزندانی افتخار افرین تحویل جامعه داده اند هردو قابل ستایشند وبنده حقیر وهمسرم که شاهد بودیم میستاییم ودرود میفرستیم
مدیر پایگاه با سپاس از شما که از خانم کریمی یاد کرده اید و این مصاحبه بدست شما رسیده . موفق باشید
فاطمه آشناگر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
۰
۰
با تشکر از سرکار خانم سلیمی
خانم کریمی عزیز و دوست داشتنی از بهترین مدیران دوران تحصیلم بودن که تا حالا هم همیشه ذکر خیرشون هست برای این بزرگوار آرزوی سلامتی و تندرستی میکنم.
ایران کریمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
۰
۰
سلام و عرض ادب
رهاورد انتشار مصاحبه انجام شده با سرکارخانم سلیمی ومرواریدمهر اظهار لطف، محبت و دعای خیر بسیاری از عزیزان، دوستان، همکاران و همشهریان عزیزی بود که همواره از وجودشان انرژی گرفته ام واینک مرا بیش از پیش مدیون خویش ساختند.
امیدوارم این متن مختصر را به رسم تشکر و قدردانی از حقیر پذیرفته و همچون گذشته از دعای خیرتان محرومم نفرمائید.
آرزومند بهروزی و سلامت همه عزیزان
*ایران کریمی*
تیرماه 1399
ناشناس
United States
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
۰
۰
با سلام و تشكر از شما خانم سليمي
ايشان نمونه بارز يك فرهنگي و يك مادر و يك مشاور و يك پناهگاه هستند بنده شاهد بسياري از دلسوزيهاي ايشان نسبت به شاگردانش بودم و هميشه ايشان براي من استوره مقاومت و دلسوزي و همياري بودند و هستند خدا حفظشون كنه
رباب نعمت پور
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
۰
۰
درود و احسنت به خواهر عزیز و مدیر نمونه برای عزیزان شهرم.
دوستی با خانم بزرگوار و باشخصیتی مثل ایشان مایه افتخار من است.
با آرزوی موفقیت برای خواهرم
علی
United Kingdom
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
۰
۰
سپاس از سایت مروارید مهر

معرفی زن دایی عزیزم بعنوان یکی از زنان موفق هرمزگان برای من و بقیه فامیل موجب افتخاره.
با اینکه دوری از وطن و اقوام قسمت ما شد ولی مهر و محبت ایشان همیشه در فلب ما جای داشته است.
در ضمن؛ دلمون برای نون های لیتک و حلوا و قلیه میگوی دستپخت زن دایی تنگ شده