گفتگوی آوای سنت با علما و نخبگان شاخص اهل سنت ایران
علما و نخبگان اهل سنت اقدام امارات در عادی سازی مناسبات با اسرائیل را حرکتی نابخشودنی و در مسیر تضییع حقوق ملت فلسطین ارزیابی کردند.
  • کد خبر: ۴۵۳
  • | تعداد بازدید: ۸۴۵
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶


مروارید مهر به نقل از  آوای سنت گزارش می دهد:  شیخ عبدالباعث قتالی در گفتگو با خبرنگارما ضمن ابراز تاسف از تصمیم اخیر کشور امارات گفت: در دوره کنونی و ادوار اخیر که دنیای اسلام شاهد برخی اتفاقات تلخ و ناگوار در مجموعه خود است،دولتمردان کشور امارات بدترین و خبیث ترین تصمیم را درخصوص عادی سازی با رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده اند.این تصمیم و خبری شدن آن در فضای رسانه های دنیا و علی الخصوص ممالک اسلامی، بدون تردید شوک تاسف باری را به مسلمین آزاد اندیش وارد نموده است.

وی افزود: این یکی از نمونه تصمیماتی است که دنیای اسلام از آن در تاریخ بعنوان اتخاذ یک راهکار ننگین یاد خواهد کرد. همانطور که می دانیم قطع ارتباط با یهود یک اصل مهم درهمه مذاهب دین مقدس اسلام بشمار می رود. لذا قرآن کریم نیز در این باره فرمایش می دارد، هرگز نباید به سوی قومی که خشم خداوند به سوی آنها متوجه است، دست دوستی دراز کرد.

” این تصمیم کشور امارات را نباید به پای دنیای اسلام نوشت، زیرا همه ما آگاهیم که در پشت پرده این گونه تصمیمات، اصلی ترین دشمنان اسلام قرار دارند و مساله فوق در نتیجه اعمال فشار از سوی آنها صورت گرفته است.”

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم طی گفتگوی تلفنی در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه در نتیجه تلاش هایی که آمریکایی ها انجام دادند یک چنین تصمیمی از سوی اماراتی ها اعلام رسمی شده است. اخیرا دیدیم که طرح ترامپ درباره معامله قرن که انتظار داشت از سوی حامیانش با استقبال گسترده مواجه شود، به دلیل واکنش های به موقعی که تعدادی از کشورهای قدرتمند اسلامی بروز دادند، به در بسته خورد. از سوی دیگر تفکرات رئیس جمهور آمریکا در جریان خروج از برجام نیز منجر به برآورده شدن انتظارات مد نظر دولت آمریکا نشده است.

وی با بیان اینکه ترامپ با اعمال فشار بر دولتمردان کشور امارات بازی جدیدی را با کمک اسرائیل برای حضور قوی در انتخابات آینده به راه انداخته است تاکید کرد:” کلیه سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه با شکست مواجه شده و اکنون قصد ترامپ یک عرض اندام جدید تا زمان برگزاری رسمی فعالیت های انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور است که قطعا این حربه نیز به جایی نخواهد رسید.”

  مولانا عبدالحکیم سید زاده استاد حدیث مدرسه علوم دینی عین العلوم گشت نیز در مصاحبه به آوای سنت با محکوم کردن تصمیم یک کشور اسلامی درباره عادی سازی روابطش با رژیم صهیونیستی گفت: آنچه که دشمان ما از آن واهمه دارند، اتحاد میان سرزمین های اسلامی است و تحت این شرایط باید همبستگی میان ملت های مسلمان را در اولویت اصلی قرار دهیم.” از قبل هم مشخص بود که این گونه تصمیمات و راهکارها که تامین کننده منافع  دشمن اصلی مسلمانان یعنی اسرائیل پلید است با محکومیت قاطبه علمای دین و سیاستمداران اسلامی مواجه خواهد شد و روابط این چنینی اهداف بیگانگان را برآورده نخواهد ساخت.”

یک استاد دانشگاه و فعال رسانه ای اهل سنت جنوب کشور هم در گفتگو با خبرنگار ما، درباره موضع گیری اخیر امارات متحده عربی در زمینه برقراری رابطه حسنه با رژیم صهیونیستی خاطر نشان ساخت: شعب و مردم دوست داشتنی امارات بصورت یکپارچه حامی مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین در طول حدود ۷ دهه اخیر بوده و هستند و شخصا از نزدیک این نزدیکی قلوب را با فلسطینی ها دیده ام .مردم امارات همواره از چنین وضع اسفباری که مدت مدیدی است حاکم است متاثر هستند.

  یوسف دیوانی ادامه داد: در زمینه موضع گیری رسمی دولت امارات باید گفت در وهله نخست، چیزی جز این از دولت  امارات (و نه مردم مسلمان امارات ) قابل انتظارنیست. ثانیا در اتمسفر سیاسی منطقه خاورمیانه، دولت و رژیم سیاسی امارات وزنه ای به حساب نمی آید که بخواهیم نگران مسئله عادی سازی راوبط آن با اسرائیل باشیم. به هرحال می شود گمانه زنی کرد که "دلیل این مواضع و چراغ سبز به رژیم صهیونیستی دلخوش نمودن قدرتها و سلطه کشورهایی است که همواره از رژیم جعلی اسرائیل  حمایت می کنند.”

  ابوبکر آخوند خوجملی امام جمعه نگین شهر، هدف آمریک و اسرائیل غاصب از طرح نقشه عادی سازی روابط با کشورهای مسلمانان را غارت و چپاول هر چه بیشتر ثروت خاورمیانه توصیف کرد و متذکر شد: فلسطین و قدس شریف تحت هیچ شرایطی حامیانش را از دست نخواهد داد.” قدس قبله گاه نخست مسلمانان است و روزی می رسد تا به دست صاحبان واقعی آن برسد.” مسجد ایاصوفیه نیز در روزگاری در دست بیگانگان بود، ولی با مدد خدای متعال، امروز به مسلمانان تعلق دارد.

وی با دعوت از تمامی علما خواست تا در بیانات شان ضمن محکوم کردن تصمیم دولت امارات، به آمریکا و اسرائیل غاصب ثابت کنند که وحدت امت اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تحت هیچ شرایطی از هم گسسته نخواهد شد.

یحیی سهرابی فعال رسانه ای کورد و مدیر سایت و کانال هم اندیشان نیوز در پاسخ به سوال ما در زمینه دلایل  و اثرات تصمیم امارات برای عادی سازی مناسبات با اسرائیل تاکید کرد :منطقه خاورمیانه امروز دستخوش جدال و صف بندی بین محور غربی شامل عربستان،امارات،اسرائیل،مصر و برخی دیگر از دولتها به رهبری آمریکا و  ازسوی دیگر محور ایران، حزب الله لبنان،شیعیان عراق،سوریه و گروه های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی باحمایت های روسیه است. قطر، ترکیه و اخوان المسلمین مصر نیز اخیرا به محور ایران نزدیک شده اند و در قبال مسأله فلسطین مواضعی مشابه ایران از خود نشان می دهند.

سهرابی افزود : محور غربی و محور موسوم به مقاومت اغلب در سوریه،عراق و یمن درحال جنگ های نیابتی و سرد به سرمی برند و هرکدام در پی تضعیف و از میدان به درکردن رقیب است. "امارات متحده عربی در این اوضاع خاورمیانه، از متحدان اسرائیل به شمار می آید که سالهاست باهم دارای روابط سیاسی و امنیتی تنگاتنگ اند و علیه رقبای منطقه ای و‌محور مقاومت با هم تعامل و همکاری دارند.” این اقدام امارات نه تنها دور از انتظار نبود که به سبب حمایت های ایالات متحده به رهبری ترامپ و اسرائیل، انتظار می رود این روابط در آینده بیشتر توسعه پیداکند.

این فعال رسانه ای اهل سنت در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ازسویی انتخابات آبان‌ماه آمریکا نیز در تسریع عادی سازی روابط اسرائیل وامارات نقش اساسی دارد و جمهوری خواهان و ترامپ بایستی برگه برنده ای در دست داشته باشند که از آن در تبلیغات انتخاباتی و پیروزی دوباره دونالد ترامپ بهره برداری نمایند.

 ماموستا ابراهیم کریمی امام جماعت مسجد جامع ننله از توابع سنندج اقدام اخیر دولت امارات را خیانت آشکار به قدس شریف توصیف کرد و افزود: از کنار یک چنین موضوعی نمی توان بسادگی عبور کرد و امارات از لحاظ اقتصادی متضرر خواهد شد. شرایطی که اکنون دولت آمریکا پشت سر می گذارد، ناپایدار است. مهاجرین سرزمین های اشغالی نیز رضایت چندانی از دولت اسرائیل ندارند و صدای اعتراض شان بلند شده است.

دولت های اروپایی ثابت کردند که از ترامپ حمایت نمی کنند و برقراری رابطه امارات با اسرائیل در سالی پایانی کار ترامپ تاثیری بر تغییر اوضاع خاورمیانه به نفع رژیم صهیونیستی نخواهد گذاشت. "در این شرایط هر حاکمی در هر جایی از جهان اسلام که با اسرائیل ارتباط و همکاری داشته باشد بزرگترین خیانتکار به جهان اسلام را مرتکب می شود.”

   مولوی عبدالرشید شه بخش امام جمعه اهل سنت زابل ضمن اشاره به وضعیت کنونی جهان اسلام و با اسفبار توصیف کردن شرایط فعلی بیان داشت: حالاتی در جهان مشاهده می شود که نگران کننده است. مسلمانان باید بیشتر مراقب بوده و به شعارهای پوچ و کذب دشمنان اسلام و ابرقدرت ها توجه نکنند. بیگانگان معمولا دم از آزادی و دموکراسی می زنند، اما هرگز به این شعارها عامل نبودند و زمانی پایبند این گفته هایشان خواهند ماند که در راستای منافع شان باشد. بنابراین افرادی که از وطن فروشان و دین فروشان حمایت می کنند،چه مسلمان باشند و چه غیر مسلمان افراد مردود و پستی محسوب می شوند.

وی یاد آور شد: امروز عده ای کشور و قبله اول مسلمانان را اشغال کرده و با قوانین و دستورات اسلامی مخالفت می کنند و چرا باید در این وضعیت یک کشور اسلامی با حکومت غاصب و متجاوز اسرائیل رابطه برقرار کرده و به نفع دشمنان عمل کند؟ حکام این نوع حکومت ها دل شان برای اسلام نمی سوزد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: