یوسف دیوانی
  • کد خبر: ۵۴۷
  • | تعداد بازدید: ۲۴۹۳
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

در حالی که قریب به 2 ماه به برگزاری اولین انتخابات پایان قرن یا آغاز قرن جدید کشورمان مانده ، صدا و سیما در اقدامی نادر، با کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری شروع به مصاحبه نموده و در بخشهای خبری برخی شبکه ها از جمله اخبار پر مخاطب 20:30 پخش می نماید.

آنچه در ذهن رسانه ای ما ایرانیان بطور اصولی برجای مانده، کاندیداهای ریاست جمهوری را در موعد قانونی تبلیغات 20 روزه و در مناظرات تلویزیونی می دیده ایم. از این روی این اقدام خود با اما و اگرهایی همراه است؛ زیرا از تایید صلاحیت این کاندیداهای احتمالی در شورایی نگهبان هیچ معلوم نیست و یا حتی هنوز موعد ثبت نام کاندیداها نیز نرسیده است و اصولا جمع کاندیداها مشخص نیست. از طرفی ساز و کاری در کشور ما نیز هنوز برای پیش ثبت نام کاندیداتوری ریاست جمهوری و یا هر انتخابات دیگری  قانونا در نظر گرفته نشده است که خبر از کاندیداتوری قطعی آنها بدهد!


(با این اقدام و با معرفی پیش از ثبت نام و نامشخص بودن تاییدی نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه ملی،شاید به کاندیداهای دیگر انتخابات ها این حق هم برسد که پیش از ثبت نام و تایید صلاحیت ، خود را در یک رسانه  معرفی نمایند ولو اینکه موعد قانونی تبلیغات نرسیده باشد و مشمول مصداق تبلیغات زودهنگام نشوند!)


سوال : حال اگر فرضا کاندیدی گمنام در گوشه ای از کشور ابراز تمایل رسمی به کاندیداتوری ریاست جمهوری نماید ،آیا صدا و سیما دوربین خود را به سمت او می برد و به عبارتی در رسانه ملی معرفی می شود؟ معیار صدا و سیما چیست؟! ...معروفیت ؟ یا معرفی رسمی خود کاندیدا؟


می دانیم که مطابق قانون اساسی این شرایط و اوصاف برای کاندیدای ریاست جمهوری لازم است:

« رجال مذهبی و سیاسی کشور،ایرانی‌الاصل باشد،تابع ایران باشد،مدبر بودن،دارای حسن سابقه و امانت،مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور و تقوای الهی».


با توجه به اینکه صدا و سیما یک رسانه ملی و معتبر برای مردم است،آیا در صورت رد هر کدام از کاندیداهای احتمالی به دلیل نداشتن شرایط قانون اساسی ، موجب بی اعتمادی نخواهد شد؟

از سوی دیگر کاندیداهای احتمالی دیگری نیز در فضای مجازی که اتفاقا افرادی معروف و مشهور هم هستند، به شدت در حال معرفی خود و ارایه برنامه برای کاندیداتوری هستند که بعید به نظر می رسد مورد وثوق نظام باشند ؛حال آیا بناست از این افراد نیز دعوت شود؟!

در پایان باید گفت هر چند تصمیم صدا و سیما به نظر نگارنده در مجموع مثبت ارزیابی می شود، اما بی شک استفهاماتی قانونی و حساسیتهایی احتمالی در اذهان‌شکل گرفته که امید است رفع شود.



#کرونا ویروسی جهانی است،بهترین راه ، پیگشیری است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: