گفتگو از: سمیه پوریوسف
ایستگاه بیستم گفتگوی ما با معلمی است که در عرصه خدمت عاشقانه فرهنگی ، به معلمی بسنده نکرده و دغدغه فرهنگ به معنای عام دارد...برای نگهداشت فرهنگ و... ، انجمنی را تاسیس نموده و به شاهنامه خوانی و بزرگداشت چهره ها هم می پردازد ،به زادگاهش شدیدا علاقمند است اما خدمات فرهنگی خود را تا لیردف و جاسک و بامری و ملو هم رسانده است. کمپین حمایت از نخبگان بی بضاعت را مدتهاست چراغش را روشن نگه داشته و..و..از این رو شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کنیم
  • کد خبر: ۴۵۴
  • | تعداد بازدید: ۳۷۱۵
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
 مروارید مهر انلاین،دربیستمین معرفی زن موفق غرب هرمزگان گزارش می دهد:


لطفاً خودتان را به طور مختصر معرفی کنید.

بی بی خیرالنساَء نصیری (ماه لی لی بستکی) هستم. معلم، بستکی و ساکن بندرعباس. فعال اجتماعی و دلواپس امور فرهنگی


سوالات متعددی از شما در ذهن ما هست اول از شغل اصلی خودتان شروع میکنیم .کی استخدام شده اید و در کجا ها خدمت کرده اید؟

تا سال هفتاد و چهار شاگرد محضر استادانم بوده ام و از آن پس هم از دانش آموزانم می آموزم.
دو سال اول معلمی خدمت دختران عزیزم در کوخرد بودم سه سال در دبیرستان فاطمیه بستک و بیست سال است که در بندرعباسم.. بیش از شش سال در اداره کل آموزش و پرورش در خدمت همکاران عزیز فرهنگی بوده ام و
الان چندین سال است با دختران عزیزم در مدارس بندر با هم می آموزیم

معلمی را اگر بخواهید در چند جمله تعریف کنید چه توصیفی دارید؟

معلمی تنها با یک کلمه هم معناست *عشق*

انجمن خط سوم نام آشنایی برای ماست . بفرمایید آیا این انجمن هنوز پا برجاست و اصولاً چه کارکردهایی داشته و به چه نیتی تاسیس شد ، همکاران اصلی شما در این انجمن چه کسانی هستند؟
بله. انجمن خط سوم فرهنگ و ادب هرمزگان انجمنی پویا و پرتلاش در عرصه ی فرهنگ و ادب هرمزگان است
که در زمینه های ترویج کتاب و کتابخوانی، آیین و سنن هرمزگان و تلاش برای نگهداشت زبان های بومی فعال است. در این انجمن من افتخار دارم با دوستداران فرهنگ و ادب همراه باشم در چهارشنبه های کتابخوانی، شنبه های شاهنامه خوانی و همایش هایی که با اهداف مختلف مثل بزرگداشت چهره ها، رونمایی از کتابها با حضور شعرا و نویسندگان، برگزاری آیینهای استان .
همین جا هم دعوت می کنم از همه ی دوستان علاقمند به کتاب و دوستانی که دغدغه فرهنگی دارند تا همراه و یار ما گردند. فعالیت ما تنها در محدوده بندرعباس نیست گستردگی تلاشمان استانی است و تا حالا سفرهای زیادی برای اجرای برنامه و شناخت منطقه به جاهای مختلف استان داشته ایم. انشاالله با پشت سر گذاشتن هیولای کرونا خط سوم هم فعالیتهای خود را از سر خواهد گرفت.

از دیوار یار مهربان بگویید و درباره آن توضیحاتی بفرمایید آیا زیر مجموعه خط سوم می باشد؟

دیوار یار مهربان که امسال چهارمین سال آغاز به کار خود را در نمایشگاه کتاب پشت سر گذاشت جایی است برای اهدای کتاب به نیازمندان کتاب.. خیلی از مناطق دور دست، مدارس بی بضاعت، بیمارستانها،زندانها، خوابگاهها و اماکن عمومی که مردم ساعتی از وقت خود را در آن به سر می برند نیازمند کتاب هستند به اتفاق دو نفر از دوستان عزیزی که دغدغه این امر را دارند خانم فرخنده و جناب محمدکرمی این تصمیم را گرفتیم که به جمع آوری کتاب بپردازیم و به دست نیازمندانش برسانیم با شعار اهدای کتاب، اهدای دانایی.. و خوشبختانه موفق شده ایم تا الان بیش از بیست و دو هزار جلد کتاب را به جاهای مختلف از نخل خین و بست قلات بستک گرفته تا روستاهای لیردف جاسک، از بشاگرد تا ملو و بامری و جای جای استان هر جا متقاضی داشته ارسال نماییم و با حضور در جمع کودکان و نوجوانان و بزرگسالان از مزیت کتاب و کتابخوانی حرف بزنیم.
یار مهربان زیر مجموعه انجمن خط سوم نیست و مستقل می باشد.

یکی از اقدامات خوب شما حمایت از دانش آموزان نخبه و بی بضاعت است. آیا این کار به تنهایی انجام می دهید یا گروهی است و چه زمانی شروع شد، چه اقدامات و نتایجی به دست آورده اید؟

قطعا حمایت از دانش آموزان بی بضاعت نخبه ای که سال آخر دبیرستان را می گذرانند و از جای جای استان هستند برای گذشتن از سدکنکور تا پایان دانشگاه، کاری گروهی می طلبد. معرفهای این دانش آموزان، حامیان مالی، دبیرانی که همکاری می کنند، مشاوران و...
اما رتق و فتق امور را من بر عهده دارم و همه کسانی که با من همراهند گمنام ماندن این تلاش را می طلبند
تلنگر چنین اقدامی هم بعد از فوت مادربزرگم به من زده شد که متوجه شدم کسانی را تحت پوشش داشته بی آن که ما بدانیم. الان هم ما سالانه دانش آموزانی را حمایت می کنیم با برگزاری کلاسهای کمک آموزشی، تست، مشاوره و... برای راهیابی به دانشگاه و در دوره تحصیل دانشگاه هم همراه می شویم  وخوشبختانه تا کنون نتیجه بسیار موفقیت آمیزی داشته ایم و در رشته های پزشکی ،مهندسی ،حقوق، هنر و....فارغ التحصیل داشته ایم. الان حدود ده سال است که این کار دلپذیر در جریان است و من دستبوس تمام کسانی هستم که مرا یارند.. و خوب است بدانید خیلی از حامیان کنونی،خودشان دانش آموزان تحت حمایت بوده اند که الان با به پایان رساندن دانشگاه و شروع به کار همراه شدند. و موفقیت این عزیزان و مهر نهادینه شده در وجودشان یکی از لذت بخش تر وجهه های زندگی است..


می‌دانم که شما علاقه خاصی به زادگاه تان بستک دارید. اگر بخواهیم بستک را در چند جمله بگویید چه وصفی میکنید ؟

شاید سخت ترین پرسشی که در این روزهای دوری کرونایی بشود پرسید..
بستک = بس تک/هر چقدر هم جهان اندیش باشیم و مرزها برایمان بی معنی
زادگاه محدوده ای قلبی است با مرزهای خاص خودش، با بوی خاک باران خورده و سایه سار گاهبست بنفش فامش.. تک و تنها خطه ای در دل که شنیدن نامش خنکای وصف ناپذیری به وجود می بخشد.. دوستانم می گویند بستکی متعصبی هستی.. ولی باور کنید نمی شود بستکی باشی و عشق بستک بارورت نکند..

بانو مریم بهنام از جمله چهره هایی بود که خدمات زیادی به جامعه در عصر خود ارایه کرده و با تلاش شما و دوستانتان بیشتر شناخته شد. کمی از تلاش‌هایی که برای مرحوم بهنام انجام شده و یا انجام داده‌اید توضیح دهید.

گاهی وقتها می بینیم در حق خیلی از بزرگان و عزیزانی که برای این آب و خاک از دل و جان مایه گذاشته اند کم لطفی شده است. یکی از این عزیزان زنده یاد بانو مریم بهنام است. مادر فرهنگ و هنر هرمزگان.. من متاسفانه جز معرفی ایشان به دانش آموزانم، اهدای کتاب زلزله تا زمانی که موجود بود به افراد و شخصیتهای مختلف، و معرفی ایشان در چند مقاله و مصاحبه و دست اندر کار بودن در ساخت فیلمی از زندگی ایشان و
اختصاص یک شماره از رادیو درخت به بانو، کار دیگری انجام نداده ام.. می گویم کار چندانی انجام نداده ام چون برای شناساندن بانو باید بیش از اینها تلاش نمود.. خوشحالم خیابانی در بستک به اسم ایشان است اما غمگینم از این که تلاشم برای ایجاد بنیادمریم بهنام به جایی نرسیده است.
البته لازم است بگویم انجمن خط سوم جایزه ای سالانه به نام مریم بهنام به یکی از فعالان علمی_فرهنگی_هنری اهدا می کند که در اولین دوره به دکتر فریدون فراهانی به پاس زحمات و پژوهشهایشان در معماری بستکی اهدا شد.

یکی از علایق که در شما سراغ داریم تحقیق و پژوهش راجع به مولانا و شمس تبریزی است طوری که چندین بار عازم قونیه آرامگاه
مولانا در کشور ترکیه شده اید .کمی در این باره توضیح دهید واز سفرهای تان بگویید.

فکر کنم همین مصرع در پاسخ به پرسشتان بسنده باشد:
کعبه العشاق باشد این مکان . 
اما من اهل سفرم و تقریبا تمام شهرهای  ایران رابا دل و جان گشته ام و به خارج از کشور هم سفرهای متعددی داشته ام اما بعضی جاها عشق و رهائی می طلبد ، ورای جنسیت،ملیت،قومیت و رنگ. قونیه جائی است برای بازگشت به خویشتن خویش. آن مکان که موسیقی اش تورا به ملکوت پیوند می زند و سماعش تو را  از خویش بر می خیزاند.
من چندین بار به قونیه سفر داشته ام به این شهر عاشقی معمولا  تنها و یک بار با دوستی و بار دیگر با انجمن خط سوم که آخرین بار آذرماه 96 بوده است

مجری گری هم یکی از علایق و تجارب شماست. این کار چگونه شروع شد و آیا هنوز ادامه دارد؟ (البته تا قبل از کرونا)

از دوره دبستان هم تئاتر بازی می کردم هم مجری می شدم.. الان سالهاست برای اجرای نقش روی سن نمی روم اما به عنوان مجری هنوز فعالم.. آخرین اجرام بهمن ماه گذشته در رونمایی از کتاب شعر استاد نعیمی بود..

با توجه به حضور اچمی زبانهایی در کشورهای حوزه خلیج فارس، همواره یک ارتباط سنتی و اشتراکات فرهنگی بین ما و آنها وجود داشته و دارد. با توجه به فعالیت شما در این حوزه از کارهایی که انجام داده اید برای خوانندگان مروارید مهر بگوئید .

بین ما فقط یک مرز سیاسی کشیده اند مگر نه؟
شما خودتان حساب کنید چند درصد اقوام، خویشان و همولایتی ها ی ما جنوبی ها شهروندان آن سوی دریا هستند حداقل چهل درصد.. مگر می شود ارتباط نداشت؟ مگر می شود دغدغه فرهنگی و هنری مشترک نداشت.. اگر دوستان من از آن سو نبودند چه کسی حمایت مالی بچه های تحت پوشش را بر عهده می گرفت اگر نیک اندیشی آنها نبود شهر من بعد زلزله از آوار بر می خاست؟ ما در سختی ها و شادی ها با همیم.. خانواده هایی جدا افتاده از همیم.. من برای خیلی از برنامه های فرهنگی آنجاحضور پیدا می کنم مثل کنسرت دکتر خنجی که به زبان اچمی برگزار می شود و من هم یک مجری اچمی در برنامه

چند سال قبل نام شما همراه با رادیو درخت زیاد شنیده می شد بفرمایید رادیو درخت چه بود، چگونه کار می کرد و چه مطالبی در آن بازگو می شد و چرا متوقف است؟

مجله ای شنیداری اینترنتی بود با رویکرد فرهنگ و هنر هرمزگان که در چند شماره منتشر شد.. متاسفانه گاهی فعالیتهای فرهنگی در هرمزگان یا شاید هم ایران، یک اتفاق است . می افتد و تمام می شود.. و رادیو درخت هم از آن دست..

 باز می گردیم به معلمی و شغل پایه شما . اگر ممکن است نام چند معلم موثر در پیشرفت و اهداف شما که همواره به یادشان هستید نام ببرید و همچنین نام چند همکلاس خوب که هنوز با آنها در ارتباط هستید بگویید.

از انجا که خودم را مدیون همه ی معلمانم می دانم هیچ کدام را از یاد نبرده ام ولی جالب است بدانید در دوره کرونا من بیش از هر زمان دیگری خودم را مدیون خانم فائقه صالحی پور دبیر حرفه و فن پایه اول راهنمایی که به من بافتنی یاد دادند دانستم. در روزهای بد قرنطینگی بعد سالهای سال نشستم دانه دانه ی خیالم را با کاموا بافتم، با درود فراوان و آرزوی طول عمر برای این معلم عزیزم.
البته جا دارد بگویم آن که مرا با ادبیات پیوند جاودانه داد استاد حبیب الله احمدی بودند که برایشان شعر و شوری همیشگی آرزو دارم..
مگر می شود همکلاسی را فراموش کرد؟
اما نه یار دبیرستانی و دوست همیشه در خاطر فرزانه، فروغ، فروزی، فرشیده، بی بی گل، عدلیه، رقیه و خدیجه...

 در پایان نظر شما راجع به کار مروارید مهر که به معرفی زنان موفق استان می پردازد چیست؟

قطعا کاری خوب و ارزشمند است اگر چه باید کلا نگاه جنسیتی را از هر مقوله ای برداریم..و فراموش نکنیم مردان بسیاری هم داریم که نیاز به معرفی بیشتر دارند

و کلام آخر تریبون آزاد شماست....

برای تغییر و دگرگونی در هر زمینه ای منتظر حرکت دیگران نباشیم هر گام سنجیده ای از ما می تواند راه روشنی را بگشاید..


با سپاس از وقتی که برای خوانندگان مروارید مهر گذاشتید.

مستدام باشید




#کرونا _ناخوانده ترین مهمان قرن را دستکم نگیربم

#ماسک_ ارزانترین وسیله پیشگیری است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
Mehrnoosh
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
۰
۰
بسیار عالی
صدیقه ایزدمهر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
۰
۰
بسیار کار زیبایی انجام میدهید با شناساندن چهره های فرهنگی استان عزیز هرمزگان
کمال تشکر داریم.
مدیر پایگاه ممنون از توجه شما
هستی پلاسی زاده
United Arab Emirates
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
۰
۰
مثل همیشه همونطور پر از عشق،تجربه و انرژی در مسیر موفقیت میدرخشید
میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
۰
۰
عالی
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
۰
۰
با سلام.کار خوب و بسیا رارزنده ای انجام می دهید بخصوص سرکار خانم نصیری یکی از افراد باسواد و فرهنگ دوست نه تنها شهرستان بستک وبلکه استان هستند با ارزوی موفقیت برای شما
سیده مه دخت حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
۰
۰
بسیار بسیار عالی و زیبا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
۰
۰
عالی❤
گندم لشگری
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
۰
۰
بسیار عالی و زیبا
میترا تراکمه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
۰
۰
بنام خدا
ما در نزدیکی خود چنین بانوی بزرگوار وپر تلاشی داریم ولی تاکنون از وجودشان بی اطلاع بوده ایم به وجودشان افتخار میکنیم ومتشکریم از مروارید مهر که درشناساندن ایشان به علاقمندان فرهنگ خطه جنوب اهتمام ورزیده اند
مدیر پایگاه ممنون از لطف شما سرکار خانم تراکمه. امیدواریم بتوانیم تمامی بانوان فعال در استان را به همگان معرفی کنیم.خانم ماه لی لی بستکی بسیار تلاش گر در عرصه فرهنگ و اجتماع هستند
گندم لشگری
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
۰
۰
بسیار عالی و زیبا
غزاله خارا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
۰
۰
بسیار بسیار مصاحبه زیبایی بود
ممنون از مروارید مهر
مهدیه
United States
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
۰
۰
ایشان بی نظیر هستند باید از نزدیک با ایشان باشید تا بدانید مهربانی و عشق یعنی چه.
فاطمه محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
۰
۰
ممنونم از مرواریدمهر برای معرفی ماه لی لی بستکی کاش مسئولین ما مثل خانم نصیری عاشق خدمت به مردم و فرهنگ بودند
غزاله خارا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
۰
۰
بسیار بسیار مصاحبه زیبایی بود
ممنون از مروارید مهر
مدیر پایگاه ممنون ازشما سرکار خانم خارا . بی شک با تاییدات شما خوانندگان محترم ،مروارید مهر انرزی مضاعف خواهد گرفت
گندم لشگری
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
۰
۰
بسیار عالی و زیبا
صدیق مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
۰
۰
سلام. متشکر از دریای مهر. من تلاشهای خانم بستکی را در کمک به زلزله زده های کرمانشاه و سیل زدگان دیده ام. واقعا خدا قوت دارند. باید این چهره ها بیشتر معرفی بشوند. و این که فقط برای غرب هرمزگان نیستند ایشان برای ایران کمر همت بسته اند
مدیر پایگاه ممنون ازشما جناب آقای مرادی با تاییدات شما خوانندگان محترم مروارید مهر انرزی مضاعف خواهد گرفت
عفت
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
۰
۰
بسیارمشتاق بودم خانم ماه لی لی بستکی راازنزدیک ببینم
وخوشحالم که ایشان رابه طورمجازی ودرفضای مجازی زیارت میکنم!امثال ایشان دانه های مرواریددریای جنوبند
دررالیتیمه
خداوندحفظتان کند
سالاری
Romania
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
۰
۰
لطفا ادرس محل فعالیت انجمنشان را بگذارید. ممنون
نگار رستمی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
۰
۰
مثل همیشه بسیار عالی و زیبا، پرانرژی، موفق باشید بانو جان
معصومه خسروی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
۰
۰
خانم نصیری عالی بود
امیدوارم همیشه همین قدر موفق باشید
و
من هم بتوانم یک انسان مثل شما باشم
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
۰
۰
درود بر خانم بستکی عزیز استاد و مادر مهربان بچه های تحت حمایت.دست بوس ایشانم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
۰
۰
درود
سپاس بابت معرفی چنین بانوی تأثیر گذار وموفقی واسشون آرزوی درخشش روز افزون دارم
امید که همه در کنار هم بتونیم دنیا رو جای بهتری برای زیستن کنیم