یوسف دیوانی
  • کد خبر: ۶۸۳
  • | تعداد بازدید: ۱۸۶۹
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵

مروارید مهر انلاین گزارش می دهد : یکی از ارکان و راههای مردم سالاری در تمامی نظام‌های سیاسی جهان ، انتخابات است.
 مردم بالغ و متمدن در هر کشور دموکراتیک در زمان برگزاری انتخابات‌های مختلف نظرات اساسی خود را با رای دادن  و انتخاب نمایندگانشان ، اظهارمی ‌نمایند
 در کشور ما نیز همواره انتخابات مورد توجه و عنایت مردم و حاکمیت بوده است و خوشبختانه تعداد انتخابات‌های برگزار شده در کشور تقریباً معادل تعداد سال‌های استقرار نظام جمهوری اسلامی است.
 نگارنده معتقد است قبل از ایجاد شور مشارکت از جانب مردم ، بایستی زمینه شور و گرمی انتخابات فراهم گردد و این زمینه و این بستر به دست حاکمیت و نهادهای نظارتی فراهم می‌شود.
نقش نهادهای نظارتی به باور نگارنده ، در حضور مردم  پای صندوق‌های رای بسیار موثر است. برای نمونه اگر در انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری  افرادی که به زعم مردم تاییدیشان حتمی بود ، تایید می‌شدند ، زمینه حضور بیشتر می‌شد.

 برخی معتقدند چنانچه برخی از کاندیداهای مورد انتظار مردم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 تایید می‌شدند میزان مشارکت بالاتر می‌رفت و این امر در امنیت ملی موثر بود.
 فلذا می‌توان نتیجه گرفت نقش حاکمیت  در زمینه‌  مشارکت بسیار موثر  است .

حال که در اسفند ماه سال جاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگذار می شود، باید از گذشته تجربه و درس گرفت و در این امر خطیر و مهم نهادهای نظارتی که وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را عهده دارند تلاش کنند با دید و زاویه متفاوتری به موضوع صلاحیت‌ها نگاه کنند و به گونه‌ای عمل نمایند تا مردم از حضور و انتخاب کاندیدای محبوب خود مایوس نشوند و اگر این رویه دنبال نشود احیانا مطالبه‌گری  از صندوق دموکراتیک رای به سمت دیگری سوق پیدا کند!
 تاریخ نشان داده ملت ایران در هیچ برهه‌ای به سرنوشت خود بی تفاوت نبوده است. بنابراین برای مشارکت حداکثری بایستی بر اساس داده‌های واقعی جامعه شناختی عمل کنیم .
باید به ذائقه واقعی ملت توجه شود و به خوبی بفهمیم و بدانیم که جوان متولد دهه ۸۰ و ۷۰ که با فضای مجازی زندگی می‌کند و این فضا سرشار از اطلاعات جهان پیرامون  اوست ، چگونه نماینده‌ای را ترجیح می‌دهد؟
 اگر بخواهیم نظرات و خواسته‌ها و هیجانات او را در نظر نگرفته و مهم ندانیم ، در واقع به امنیت ملی ، منافع ملی و کشور  جفا کردایم و چاره‌ای  جز اینکه در بررسی صلاحیت‌ها -به دلیل تغییراتی که در بافت و بدنه جامعه رخ داده - تجدید نظر نمائیم.

 ارسال پیامک دعوت به کاندیداتوری از جانب وزارت کشور به تمامی مردم ایران، شروع دلگرم کننده‌ای است اما اگر نتیجه نهایی از صافی شورای نگهبان احیانا به گونه ای دیگر باشد ، عالمانه مردم را رنجور کرده‌ایم و شائبه بازی با شعور و احساس در  اذهان شکل می‌گیرد .

نتیجه اینکه در شرایط فعلی ، تاثیر اقدامات حاکمیت از بدو الی ختم انتخابات  عمیق‌تر و بیشتر از سایر عوامل حضور در پایه صندوق‌های رای است.
 امیدواریم با ایجاد زمینه و بستر مطلوب حضور حداکثری را رقم بزنیم و یک مجلس وزین ، مطلع ، حقوقدان  و راس الامور را با حضور همه اقشار و سلیقه‌ها تشکیل دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: