• کد خبر: ۱۵۲
  • | تعداد بازدید: ۱۳۶۰
  • ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱


مرحوم سید عبدالرحیم خطیب «رحمه الله » از بزرگترین علماء منطقه جنوب ایران محسوب می شود که در مدت عمر پربرکتش حامل خیر فراوان در زمینه علوم دینی به مردم این خطه بوده است. محلزادگاه اجدادی سید عبدالرحيم به روستای گیاهدان در جزیره قشم برمی گردد. روستای گیاهدان محل سکونت اغلب سادات جزیره قشم بوده است. با اینحال خانواده خطیب از سال های قبل به بندرعباس مهاجرت نموده بودند، بطوریکهپدر بزرگوار ایشان مرحوم سید احمد قاضی از معتمدین بندرعباس و روستاهای اطراف بوده و برای سالها قضاوت شرعی و امامت جمعه اهل سنت بندرعباس را بر عهده داشته است.

مرحوم سید عبدالرحیم خطیب حدود ۱۰۰ سال پیش در بندرعباس متولد شد. از همان دوران جوانی پس از تحصیل در مدارس دولتی به تحصیل در مدارس دینی پرداخت و به فراگیری علوم شرعی روی آورد. خطیب در ابتدا در مدرسه علوم دینی اسماعیلیه قشم زیر نظر شیخ محمد اسماعیلی و سپس در مدرسه علوم دینی بند حاج علی ( کمالیه ) در جزیره قشم به تحصیل علوم دینی پرداخت و از علماء معروف آن زمان مثل مرحوم شیخ ذکریا کمالی کسب علم نمود. در آن زمان مدرسه علوم دینی سلطان العلماء زبانزد خاص و عام در کل منطقه بود، از اینرو خطیب به بندرلنگه مهاجرت نمود تا در این مدرسه دینی، تحصیل علوم دینی خود راتکمیل نماید. خطیب در مدرسه علوم دینی سلطان العلماء زیر نظر علمایی همچون مرحوم شیخ عبدالرحمن خالدی ملقب به سلطان العلماء دروس عربی، اصول، منطق، حديث و تفسیر را کامل کرده و راه تحقیق در علوم شرعی را در پیش گرفت تا آنجا که به درجه افتاء و اجتهاد نائل آمد.

زندگی خصوصی مرحوم خطیب با هجرت او به قشم و ازدواج در آنجا ادامه یافت که حاصل آن یک پسر و پنج دختر بود، اما دیری نگذشت که مجددا به بندر عباس هجرت کرد و پس از رحلت پدر بزرگوارش، امامت جمعه اهل سنت وجماعت بندرعباس را به عهده گرفت، همچنین اقدام به تاسیس دفتر ازدواج و طلاق و سپس دفتر اسناد رسمی در این شهر نمود.

با تأسیس مدرسه علوم دینی در بندرعباس، مرحوم خطیب به تدریس در این مدرسه پرداخت و در اوقات فراغت علومی همچون فقه، تفسیر، حدیث، صرف و نحو و .... را برای عموم مردم، طلاب و امامان جماعت در مساجد تدریس می نمود.

خطیب با وجود مشغولیت در دفترخانه ازدواج و طلاق و تدریس علوم دینی، نسبت به امور مردم و مشکلات آنها و امور اجتماعی حساس و پیگیر بود. و هر جا که لازم بود با حضور و سخنان خود مردم را ارشاد و راهنمایی می کرد و آنها را به اجرای شریعت فرامی خواند و در عوض باهرگونه بدعت و خرافات و افکار ضد دینی به مبارزه بر می خواست.

مرحوم خطیب از نظر اخلاقی بسیار متواضع و گشاده رو بود. او برای دیگران احترام زیادی قائل بود و حتی برای طلبه های عادی هم اجازه ابراز عقیده و انتقاد می داد. او در دفاع از حق، صریح و با شجاعت بود و امور شخصی خود را خود انجام میداد و هرگز بدنبال تحمیل نظرات خود حتی به نزدیکان و اعضاء خانواده خود نبود. رفتار و سادگی و اخلاق حسنه او الگویی برای طلاب و عموم بود، با اینحال مرحوم خطیب در جلسات و مهمانی های مردم حاضر می شد و هیچ احساس جدایی میان او و مردم وجود نداشت.

یکی از ویژگیهای بارز مرحوم خطیب دوستی و ارتباط فکری نزدیک ایشان با مرحوم شیخ محمد ضیایی بود. بطوریکه این دو بزرگوار برای سالها در مسیر دین و دعوت راه اصلاح جامعه و تربیت طلاب و فراخواندن مردم به دستورات خداوند گام برداشته اند.

سیدعبدالرحیم خطیب همواره شخصیتی فرهنگی در جامعه اهل سنت بندر عباس محسوب می شد. ایشان دارای تألیفات مختلفی هستند که این کتاب ها عبارتند از: عقاید اسلامی، شیخین، صهرين، نماز و روزه در اسلام. کتاب های شیخین و صهرین در مورد زندگانی خلفای چهارگانه است که بارها تجدید چاپ شده و با گذشت سی سال از تألیف آن هنوز مورد تقاضای جامعه می باشد و اخیرا به زبان عربی ترجمه شده است. سید عبدالرحیم خطیب در روز شنبه هفتم آذر ماه ۱۳۷۷ در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس به رحمت خدا پیوست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: