خاتون رییسی،روزنامه نگاری شاعر
  • کد خبر: ۱۷۶
  • | تعداد بازدید: ۱۰۷۸
  • ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۹

خاتون رییسی مینابی شاعر است، با احساسی زلال، شعر در وجودش جاری است، دل در قالب غزل دارد، طبعش تغزل است. گرچه دیگر طبایع شعری مانند دوبیتی، رباعی، شعر نو و سپید را تجربه کرده است. اشعار "خاتون شعر بندر" ساده، صمیمی و دلنشین و پر از تخیلات شاعرانه است. تصویر در شعرش تموج دارد. گاهی به اشعار شعرای کهن نزدیک می شود و گاهی نیز بداعت های زبانی فاخری در شعرش دیده می شود. اشعارش علاوه بر مضامین تغزلی درون مایه اجتماعی هم دارد.
او علاوه بر شاعری، گرداننده دو هفته نامه فرهنگی و اجتماعی ماراک نیز هست. ماراک در آستانه ۴ سالگی اش، نامی آشنا برای اهالی فرهنگ و ادب هرمزگان است. او در کنار "عباس رفیعی" پایه گذار پاسداشت فرهنگ، زبان، آداب و گذشته این خطه است.
ماراک مانند نامش مدعی نگهبانی از داشته هایی فرهنگ آبایی ساحل نشینان و کرانه نشینان هرمزگانی است. ادعایی که با تمامی نامردمی و نامرادی های مرسوم زمانه تا کنون به خوبی از پس آن بر آمده اند.
 وی متولد یکم فروردین ۱۳۴۱ در قشم است. نیاکانش از جانب پدری بلوچ تبارند. طایفه او در پی جنگ ها و نا آرامی ها قبیله ای از ناحیه گیاوان به میناب آمدند. پدر بزرگش "غلام رییسی" رییس یکی از قبایل بلوچ بود. پدرش انوشیروان به استخدام ژاندارمری در آمد، خاتون و خانواده اش به واسطه شغل پدر مدام در حال جابجایی بودند. وی در قشم به دنیا آمد و در شهرهای خرمشهر، میناب، لنگه و بندرعباس زندگی کرد. خیلی زود، پیش از آنکه تحصیلات مقدماتی اش را به پایان برساند تن به تقدیری ناخواسته داد و ازدواج کرد و صاحب ۳ پسر و یک دختر شد. جدایی، او را در مسیر تازه ای قرار داد. تحصیل و روی پای خود ایستادن مسیری بود که زندگی به او نشان داد. ابتدا دیپلمش را گرفت، سپس فوق دیپلمش را در رشته خبرنگاری از دانشگاه علمی و کاربردی لنگه اخذ کرد و سپس در رشته علوم ارتباطات در مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس دانش آموخته شد.
"جاشوی کوچک" شعری بلند از او در جشنواره دفاع مقدس حائز رتبه سوم کشوری شد.
قطعاتی از شعرهای وی در مجموعه "بلوط نام کوچک زیتون است" به کوشش اصغر عظیمی مهر و محسن عزتی،آوای مروارید به کوشش محمد فلاحی، ویژه نامه شعر شعرای استان هرمزگان ماهانه اورمزد پژوهش و نگارش سهراب سعیدی، جبهه گیری ابرها به کوشش حوزه هنری استان هرمزگان به چاپ رسیده است. خاتون رییسی قصد دارد دفتر سروده هایش را در آینده ای نزدیک منتشر کند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
پرويز خسروي
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
۰
۰
درود بر خانم رئيسي موفق باشم انشالا
به اميد روزگاري بسيار موفقتر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
۰
۰
خاتون رییسی علاوه بر شعر، دلسوزی مهربانی مادرانه اش زبانزد است. توفیق بیشتر برای این شاعر شهر ما
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
۰
۰
سلام
بهت تبریک میگم