بررسی شخصیت و خدمات ارزنده مرحوم شرفایی
  • کد خبر: ۲۰۲
  • | تعداد بازدید: ۵۴۵
  • ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

مرحوم شرفا شرفایی را می توان از خادمان بزرگ عرصه ی فرهنگ و هنر در منطقه ی جناح و بستک تلقی کرد که نقش بسزایی در ترویج فرهنگ مطالعه و حفظ آثار و میراث فرهنگی و ادبی منطقه داشته است تا آنجا که کتابخانه ایشان در جناح به مرکزی برای مطالعه و رونق فرهنگ تبدیل شده است. مرحوم شرفا شرفایی فرزند محمد صالح در سال ۱۳۰۰ ه. ش در جناح ( توابع بستک ) دیده به جهان گشود. دوران تحصیل ابتدایی را در مکتبخانه ای در جناح گذراند. علاقه او به کتاب و فرهنگ سبب شد که از همان دوران کودکی زندگی خود را پیوسته با مطالعه و بررسی آثار دیگران خصوصا در زمینه ادبیات و تاریخ همراه سازد. مرحومشرفایی هنوز دوازده سال از عمرش نگذشته بود که اقدام به جمع آوری کتاب در منطقه و ثبت آنها نمود. علاقه وافر به جمع آوری آثار مختلف سبب شد که زمینه راه اندازییک کتابخانه مناسب و آبرومند برای منطقه از همان سنین جوانی فراهم نماید. در ابتدا مرحوم شرفایی این کتابها را جمع آوری می کرد و در منزل خود نگهداری مینمود، تا آنجا که در خانه ی ایشان کتابخانه ای راه اندازی شد که اگر چه بصورت شخصی اداره می شد اما همه از وجود آن بهره مند بودند.

سالها گذشت و پیوند زندگی مرحوم شرفایی با کتاب و مطالعه بیشتر میشد. علاقه ی زیادی که او به کتاب، خصوصا آثار قدیمی داشت، به فکر ایجادیک کتابخانه مناسب در منطقه ختم شد. به هرحال کار آماده سازی این کتابخانه آغاز شد و بالاخره کتابخانه عمومی ایشان راه اندازی شد. بعد از ساخت کتابخانه ی جدید کتابهایی که در منزل مرحوم شرفایی وجود داشت به این کتابخانه منتقل شد تا از آن تاریخ به بعد همه مردم از کتابهای ایشان بطور شایسته استفاده کنند. علاقه و مسئولیت پذیری فراوان مرحوم شرفایی سبب شده بود که کتابها در همان منزل او طبقه بندی و فهرست گیری شوند و به همان ترتیبی که ایشان زحمت کشیدهبودند به کتابخانه منتقل شود. در راه اندازی کتابخانه عمومی ( در جناح) مرحوم شرفایی زحمت زیادی متحمل شد تا آنجا که تهیه کلیه امکانات و لوازم لازم برای کتابخانه را شخصا متقبل شد و ساختمان آن نیز توسط ایشان اهداء شد. درشرایط فعلی قریب به بیست و سه هزار جلد کتاب با موضوعات مختلفی از قبیل: تاریخ، علوم، ادبیات، دینی، روزنامه های صحافی شده و ...، در این کتابخانه وجود دارد.

زندگی شخصی مرحوم شرفایی

مرحوم شرفا شرفایی در دوران نوجوانی ناچار شد که برای مدتی از جناح دور شود و در بندرلنگه ساکن گردد. از آنجا که در منطقه جناح زمینه مناسبی برای تحصیل وجود نداشت، به توصیه پدرش راهی بندرلنگه و در دبستان محمدیه مشغول به تحصیل گردید. شرفایی اندکی در بندرلنگهماند سپس به جناح برگشت و در همین زمان بود که شخصیت او برای توجه به فرهنگ و مطالعه تقویت شد

و جمع آوری آثار و مطبوعات زمان را در دستور کار خود قرار داد.

زندگی اجتماعی مرحوم شرفایی همواره برای دیگران پر خیر و برکت بود. او با راهنمایی ها و کمکهای معنوی و مادی خود زمینه رشد و تحصیل بسیاری از افراد را در منطقه فراهم نمود و در این راه فراتر از تعلقات شهری و مذهبی عمل می کرد. از آنجا که برای مدتی ایشان در تهران ساکن بودند در آنجا نیز به جمع آوری کتاب و تهیه کتاب برای کتابخانه خود در جناح پرداختند، همزمان خدمات اجتماعی خود را در زمینهیاد شده به دوستان خود در تهران ارائه میداند.

علاقه ی زیاد مرحوم شرفایی به فراهم نمودن زمینه رشد و تحصیل دیگران سبب شد که او با کمک همسرش « بانو رابعه فرشادی » در زمینه مدرسه سازی به اقدامات بزرگی دست زند که از جمله آن می توان کمک به ساخت مدارسی چون دبیرستانهای ( پسرانه و دخترانه ) شرفایی در جناح، دبستان شرفایی در لاور میستان، ساخت خانه بهداشت در منطقه و کمک به ساخت مدارس مناسب در مناطق جاسک و بشاگرد و ... اشاره کرد.

شرفا شرفایی در ساعت 12نیمه شب22بهمن سال1383دار فانی را وداع گفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: