یوسف دیوانی
  • کد خبر: ۴۲۸
  • | تعداد بازدید: ۱۰۲۷
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹


در نقشه علمی اجتماعی و حتی مدنی استان هرمزگان، غرب استان به دیدی خاص نگریسته می شود.

مردم غرب استان با سابقه مدنیت ،نبوغ و وجود مفاخر و سابقه نویسندگانی متبحر حتی بر فرهنگ و تمدن کشورهای منطقه نیز تاثیر بسزایی گذاشته اند.

کم نیستند اهالی بندرلنگه پارسیان و بستک که اینک در آن سوی آب موجب فخر ایران و هرمزگان شده‌اند.

بعد دیگر برجستگی اهالی غرب هرمزگان استمرار نخبگی و فارغ التحصیلان و علمایی است که بیش از دیروز این تکلیف و رسالت را عهده دار شده و با خود به همراه می برند دلیل این پیشرفت همانا وجود بستری است که پس از انقلاب اسلامی در زمینه اموزش عالی فراهم شده است و اینک جامعه استان از این ثمرات به خوبی بهره می برد . اما موضوعی که مهم به نظر می‌رسد آن است که خاصیت نخبگی و نخبگان تنها بعد علمی و خدمت شغلی و حرفه‌ای نبوده و نیست ،حلقه مفقوده ای که به چشم می آید عدم ارتباط نخبگان و دانش آموختگان غرب و استان و البته مرکز استان با همدیگر است.

به طور کلی دوری گزینی نخبگان و دانش آموختگان از هم موجب گردیده که نقش کلیت روشنفکران در جامعه کمرنگ شود، به عبارت دیگر کارکرد و نقش مدنی دانش‌آموختگان در جامعه ضعیف ارزیابی می‌شود .
در حال حاضر وضع به گونه ای است که پس از طی کردن دوران دانشجویی و فراغت از تحصیل حلقه ارتباطی ضعیف و سست می شود.

یدالله مع الجماعه؛
جامعه ی بالغ و موفق جامعه ای است که نوابغ و فرهیختگان همدیگر را بازیابند و مشکلات اجتماعی را به صورت گروهی و شور دهی به مسئولان رتق و فتق نمایند. آنچه مشاهده می شود آن است که امروزه پزشکان مهندسان وکلا و اساتید دانشگاه و حتی مدیران، تمامی وقت و زمان مفید خود را صرف حرفه تخصصی و در محل کار خود نموده اند و نه تنها با هم ارتباط و اجماعی ندارند بلکه ارتباطشان با هم تنها با محوریت اقتصاد شغل ایشان است از دید اجتماعی شاید بتوان این عزلت نشینی را عافیت‌طلبی تعبیر کرد .به مرور زمان این دوری گزینی به نقیصه ای برای جامعه بدل شده‌است و جاخالی دادن نخبگان روشنفکر ضررهای بزرگی برای جامعه فراهم کرده است لذا لازم است هسته‌ای دلسوز و درد کشیده و البته متخصص در امور اجتماعی و در چهارچوب مصلحت جامعه و کشور پای به میدان گذاشته و به جامعه هدایت و نشانی عزتمند بخشد.

این هسته به گمان نگارنده نخبگان جامعه خواهند بود


#ماسک مانع اصلی ویروس کوید 19#
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: