پارسیان که قبلا گاوبندی نام داشت ، تا قبل از سال 1383 از توابع شهرستان بندرلنگه بود که در همان سال مستقل و به شهرستان ارتقاء یافت. شهرستانی با استعداد گردشگری فوق العاده ،مردمی سخت کوش و با تقوا و جوانانی با استعداد و نخبگانی مشهور در استان هرمزگان می درخشد(مروارید مهر انلاین)
  • کد خبر: ۵۴۴
  • | تعداد بازدید: ۱۷۷۳
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

گروه وبگردی مروارید مهر انلاین گزارش می دهد: شهرستان پارسیان با مساحتی برابر۱۲/۱۷۸۳ کیلومتر مربع، در ۵۳ درجه و ۲۲ دقیقه طول شریقی و ۲۷ درجه و ۷ دقیقه عرض شمالی قرار دارد.

از شمال به سلسله جبال زاگرس، از جنوب به خلیج فارس، از غرب به استان بوشهر و پروژه عظیم پارس جنوبی و عسلویه و از شرق به بخش شیبکوه بندرلنگه محدود است.

این شهرستان ۲ بخش، ۱ شهر و ۴ دهستان دارد:

بخش مرکزی: شهر پارسیان، دهستان مهرگان و بوچیر

بخش کوشکنار: دهستان کوشکُنار و بهدشت

آب و هوای آن گرم و خشک با زمستان های معتدل و تابستان های گرم و مرطوب است. وجود ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی و زمین های مساعد، این شهرستان را به یکی از قطب های کشاورزی استان تبدیل کرده است. از گذشته های دور نیز پارسیان از مناطق کشاورزی بوده و برخی در مورد وجه تسمیه آن می گویند که به دلیل وجود گاوچاه های متعدد در منطقه به نام گاوبندی معروف بوده است.

سفال ها وکوزه های کشف شده در این منطقه بیانگر آن است که تاریخچه سکونت در آن به بیش از۱۴۰۰ سال می رسد.

مردم آن به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می گویند و مردم روستاهای عرب نشین مانند حُمیران، عُمانی، برکه دُوکا، چاه شنبه، چاه مَهو، زیارت شیو، مغدان، غورزه، سروباش، فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و تمبو شمالی به زبان غربی تکلم می کنند.

شغل عمده آن ها کشاورزی ، دامداری و صیادی است و عده ای نیز از طریق مهاجرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کار در آنجا امرار معاش می کنند.

نکته دیگری که در تمایز این شهرستان نسبت به دیگر شهرستانهای استان قابل توجه است، سطح تحصیلات مردم و پیشرفت های علمی آن ها در زمینه های مختلف است. در سال های اخیر دو دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی نیز در منطقه ایجاد شده که زمینه ی مناسبی برای افزایش سطح تخصص و دانش به ویژه برای اهالی بومی آن می باشد.

براساس برآورد آمار سال ۱۳۸۵، جمعیت این شهرستان ۳۲۳۶۹ نفر است.

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری

  • کلات سرخ

در کوه های دشتی از بخش کوشکنار، مخروبه ای به نام کلات سرخ وجود دارد که گفته می شود از قلعه های جنگی پیش از ظهور اسلام است.

  • مقبره پرگوده

در نزدیکی محله احشام اتاق کوچکی است که به آن مقبره پرگوده می گویند. در ۲ کیلومتری قریه گود کناران و در بندر زیارت نیز چنین آثاری دیده می شود.

  • پیر زیارت

در بندر زیارت محلی به نام «پیر زیارت» مشهور است که مردم از اطراف برای دعا و زیارت به آن رو می آورند.

قلعه بهده، تونل گریکنار و غار کلتی عالی گنا در روستای بهده از بخش مرکزی از دیگر بناهای دیدنی این شهرستان است.

  • مناظر طبیعی

طبیعت با شکوه و زیبای مناطق مختلف گاوبندی در کنار چشمه ها و باغات، مزارع کشاورزی و دشت های سرسبز، جلوه ای ویژه به جاذبه های گردشگری پارسیان بخشیده است:

ساحل زیبای بندر بستانو، ساحل نیرم، بندر تبن، چشمه تنگه بردول، چشمه تنگه سریدون(سی رودان)، چشمه شمس، چشمه تنگ آب دبه، چشمه فاریاب، چشمه بنو سرکوه، گاله مزرو و زاخر در برکه دوکاء، آبدان و آبشار چله، طبیعت سرکوه شنبه در ارتفاعات روستای فومستان، طبیعت تمبو، آسیاب های آبی فاریاب، آسیاب فومستان و ...

  • بندر صیادی جوادالائمه

این بندر از جاذبه های گردشگری شهرستان پارسیان می باشد که علاوه بر زیبایی ساحل و لنج ها و شناورهای صیادی، تاثیر ویژه ای بر اقتصاد منطقه دارد.

 

صنایع دستی

بادبزن،کَتَل، خورجین، چاکون، تولک، بَرداله، مَهتک(گهواره)، حصیر، میزان(ترازو)، سرقلیان، بادگیر، سرپوش، انبر، جارو، گلت خرما، منقل، دسین، مدانه، مشک آبی، حاسک، پیشک، پَروَنگ، شَلوت، بستل، کَپَر، کنده، جوغَن(هاون)، حَوسین، بنه کاه، آردبیز، سپ، وَرجی، جِفیر، رَف، مَشکو، مشتو، خمره آبی ، چاکو، چندول، گنزو، چَنک.

 

غذاهای محلی

قلیه ماهی ، هریسه (حلیم)، پلیل، مچبوس، دریه (گویده)، مری، مَهیاوه، برنج سرخ، خرما گرما، اَرَحین، شامی، وِدام، متو، چپاتی، برنج رشتکو، نان نازک، هشینه برشیده، مَزروبه، دو گوگه، نان بِرِزه، طهمه، مِشو، دیشک، صلاه الخیر، کنگر، لِگجی، پدیز، کوچیر، عربو، کتخ اوپیا، دو پیازه، کوکو، پدنه

شیرینی های محلی

لقیمات، رنگینک، فرنی، خُمفروش، خرما دیشو، ساگو، حلوای انگشت، پیچ، نشا، نان برزه، خرک پخته

 

بازی های محلی

داربازی، دارتوپ، دارچلک، هفت سنگ بالا، جیکو، تعال سوار، هله موچ، زبوت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: