ترمینال قلب اقتصادی کشور را دریابیم
  • کد خبر: ۷۴۱
  • | تعداد بازدید: ۵۶
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
مروارید مهر انلاین گزارش می دهد : حدوداً اواخر دهه ۶۰ یا اوایل دهه ۷۰ بود که گاراژ‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس‌ در مرکز شهر بندرعباس و در جاهایی که هنوز اسمش هنوز به جای مانده (اتوتاج و....) همانند شهرهای بزرگ کشور جمع آوری و بسته در جایی که امروز ترمینال اصلی بندرعباس واقع شده ، ترمینال بندرعباس ساخته شد.
طبعاً برای ۳۰ سال پیش ترمینال فعلی مناسب و مطلوب بود اما با گذشت زمان و  پیشرفت‌هایی که در سیستم حمل و نقل پایانه‌های مسافری شهرهای کشور به وجود آمد، این تحول در مرکز استان هرمزگان و به عبارتی قلب اقتصادی کشور رخ نداد و به مرور این ترمینال یا بر اثر عوامل فرسایشی طبیعی  و یا بی‌توجهی این روزها حال و روز خوبی ندارد.

می دانیم که ترمینال‌ها ، فرودگاه‌ها و بندرگاه‌ها ،  ویترین‌ و دروازه‌های  شهر و یا هر استانی به شمار می‌روند . کسانی که برای اولین بار به هر محیط و شهر جدیدی ورود می‌کنند آن شهر را با ترمینال یا پایانه و درگاه آن ارزیابی می‌کنند. علاوه بر اینکه ترمینال خوب و مطلوب و استاندارد باعث ترغیب و تشویق گردشگر می‌شود،  نمایانگر فرهنگ و  تمدن مردم آن شهر و همچنین نمایانگر تعهد مسئولین استان و توجهشان به امر گردشگری نیز  می‌باشد.
اما ترمینال بندرعباس در حال حاضر شرایط خوب و مطلوبی اصلاً ندارد‌ . در بدو ورود باور نمی‌کنی که این ترمینال متعلق به استانی است که قلب اقتصادی کشور است. باور نمی‌کنی که این ترمینال متعلق به استانی است که در ایام نوروز بیش از ۳ میلیون مسافر و گردشگر به آن ورود می‌کنند!
از  محیط و فضای  ترمینال تا سنگ جدول‌ها و سرویس بهداشتی این ترمینال گرفته تا عدم هر گونه جاذبه برای شادابی مسافر و گردشگر همه و همه نشانه بی رخوتی و دافعه این ترمینال است.
کمتر جایی از دنیا و شهرهای بندری خاورمیانه وجود دارد  که نام شهر بندرعباس و هرمزگان  را نشنیده باشند. بندری‌ها و هرمزگانی‌ها از قدیم الایام سفرهای دور و درازی به کشورهای مختلف از طریق کشتی‌ها بادبانی و شراعی اشته‌اند. به عنوان مثال ناخدایان بندر کنگ و بندر لنگه از این گونه قشر استان هستند سفرهای مردم استان از قدیم الایام به افریقا و کشورهای دور و حوزه خلیج فارس زبانزد است و هنوز که هنوز است کشورهای حوزه خلیج فارس ما را به عنوان بندرگاه نخست کشور ی‌شناسند البته اگر اهل سیر و سیاحت و تجارت می شناسند.
در بسیاری از شهرهای کشور ترمینال‌های مسافری اتوبوس از وضع مطلوبی برخوردارند که به عنوان نمونه می‌توان به ترمینال‌های مسافری شهرهای تبریز اصفهان تهران و یا چند شهر دیگر اشاره نمود.
جا دارد بیش از این به آخرین استان جنوبی کشور از حیث گردشگری   و پایانه‌ها توجه شود . نگارنده از زبان مسافران و یا کسانی که از طریق ترمینال بندرعباس به این استان سفر کردند انتقادهای زیادی دیده  که جای بسی شرمساری است.
از مسئولین مرتبط استان از جمله  نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، استانداری و شهرداری بندرعباس به این امر مهم و ویژه توجه ویژه داشته باشند زیرا ترمینال‌ها و پایانه‌ها نماد و ویترین شهرها و استان‌ها می‌باشند و در تجدید و مرمت ترمینال مسافری بندرعباس اقدام عاجل بعمل آورند.

( چون عکس مناسب و جلوه وبژه ای از ترمینال بندرعباس نتوانستیم برداشت کنیم لذا عکس مربوط به ترمینال مسافری شهر تبریز گذاشته ایم)
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: