کوتاه از تاریخ بندرلنگه
  • کد خبر: ۲۳۶
  • | تعداد بازدید: ۱۵۰۷
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴


زیر بنای آموزش و پرورش بندرلنگه با افتتاح مدرسه محمدیه (سومین مدرسه ایران پس از دارالفنون تهران و سعادت بوشهر) در سال ۱۳۳۲ هجری قمری برابر با ۱۲۹۰ هجری شمسی در زمان مدحت السلطنه حاکم وقت بندرلنگه بنا گذاشته شد.

در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی اولین نمایندگی معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه از طرف اداره معارف و اوقاف بوشهر دایر گردید که دو مدرسه محمدیه و پهلوی سابق را زیر نظر گرفت تا اینکه در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی این دو مدرسه در هم ادغام شد و به نام مدرسه ۱۵ بهمن نامگذاری شد.
در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی اداره فرهنگ و اوقاف لنگه از بوشهر جدا و تابع اداره فرهنگ بندرعباس گردید تا اینکه در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی اداره فرهنگ و اوقاف لنگه تابع فرهنگ لار و استان فارس در آمد و در همین سال مدرسه ۱۵ بهمن به دبستان پهلوی تغییر نام داد و اولین و قدیمی ترین دبستان رسمی دخترانه لنگه به نام فکری در محله بلوکی شرق مسجد غیاث با بکارگیری چند معلم زن تاسیس گردید.

در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی اداره فرهنگ لنگه مستقل و عنوان نمایندگی آن را به عنوان ریاست تبدیل گشت و همچنین اداره فرهنگ گاوبندی (پارسیان امروزی) از لار جدا و زیر نظر لنگه درآمد و در همین سال( ۱۳۳۴ هجری شمسی) دبیرستان پهلوی سابق تاسیس و شروع به کار نمود.

در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی دبستان پسرانه سعدی و نیز در انتهای محله رودباری دبستان کشاورزی که بعدها به دبستان مهر تغییر نام یافت، تاسیس گردید.

در سال۱۳۴۰ هجری شمسی اداره فرهنگ بستک از لار جدا و تابع بندرلنگه گردید و همچنین خود اداره لنگه از استان هرمزگان جدا گردید.

در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی کودکستان زهره و دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی دبستان مهر و در سال ۴۷ دبستان دخترانه رازی در محله سبعه ای تاسیس و در همین سال اداره اوقاف از آموزش و پرورش جدا گردید.

در سال ۱۳۴۸ دانشسرای مقدماتی لنگه در محل آموزشگاه استثنایی امروزی در کنار برکه عباس در محله بلوکی تاسیس و در سال ۱۳۵۰ تعطیل و به جای آن درسال ۱۳۵۰ مدرسه راهنمایی ابن سینا تاسیس گردید و در آخر قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی مدرسه راهنمایی دخترانه پارسا صدیقه رضایی افتتاح گردید.

تا اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران با افزایش جمعیت و توجه خاص و اهداف انقلاب که بالا بردن میزان باسوادی و تحصیلات تا به امروز مدارس و آموزشگاه های مختلفی از ابتدایی تا مراکز پیش دانشگاهی در بندر لنگه تاسیس و به امر تعلیم و تربیت می پردازند.



منبع:
یوسف محسنی زاده، مروارید دیروز ، لنگه امروز، انتشارات برگ رضوان،۱۳۹۰

h
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: