• کد خبر: ۲۶۸
  • | تعداد بازدید: ۱۲۷۳
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳


سواحل خلیج فارس از ده‌ها سال پیش مرکز علم و دانش بوده است و از نقاط دور و نزدیک حتی شیخ نشین های جنوب خلیج فارس برای کسب دانش و فراگیری مسائل دینی و فقه اسلامی به این سواحل روی می آورده اند.

بندر لنگه ای نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مدارس و دارالعلم های متعددی با قدمت ۱۰۰ تا ۱۶۰ سال در آن وجود داشته است که شاید از قدیمیترین و پر سابقه ترین مدارس ایران محسوب می‌گردند .
مدیران و معلمان این مدارس و دارالعلم ها از بزرگان فقها و دانشمندان ایرانی بوده‌اند و به همین مناسبت تا سال ها قبل طلاب علوم دینی از داخل و خارج کشور به این مدارس می‌آمدند و پس از خاتمه دوره تحصیل به عنوان واعظ، مبلغ، مجتهد و معلم عازم محل زندگی و کشور خود می شدند.

در گذشته بندر لنگه، جزیره قشم ،بستک ،لار ،بوشهر و سایر شهرها و روستاهای دور و نزدیک ساحل خلیج فارس مدارس و دارالعلم های متعددی وجود داشته است است که هر کدام دارای شهرت و اعتبار و سابقه فرهنگی متعددی بودند و بعد ها این مدارس بنا به دلایلی تعطیل و مدرسین آنها هر یک به سویی روانه گشتند.

معروف است که حاج محمد بن عباس یکی از بزرگان معروف لنگه که در مسقط متولد شده و اهل بحرین بوده است در بندر لنگه اقدام به ساختمان مسجد و مناره ای نموده است که به نام او معروف است. هم چنین برای تدریس مسائل دینی مدرسه‌ای در جوار این مسجد و مناره بنا کرده است و سید محمد عالم بحرینی و عالم معروف آن زمان را برای اداره مدرسه و انجام کارهای دینی مردم از بحرین به بندرلنگه آورده است.

آیت الله سید محمد عالم بحرینی مجتهد معروف و مراجع تقلید شیعیان بنادر و جزایر خلیج فارس بوده که بین مردم آن زمان نفوذ و احترام فوق العاده ای داشته است.

مرحوم سید محمد عالم بحرینی بزرگترین عالم و رهبر شیعیان منطقه بود که در کلیه علوم عربی و دینی روزگار خود تبحر داشته و مجتهد و صاحب‌نظر بوده است و همواره شاگردان بسیاری از کلیه نقاط خلیج‌فارس به مدرسه ایشان روی می‌آوردند.
سال‌ها در این مدرسه به فراگرفتن علوم دینی مشغول می شدند و بعد از خاتمه تحصیل به عنوان مدرس در دیار و شهر خود به امر تدریس اشتغال وی ورزیدند.
می گویند تعداد شاگردان علوم دینی سید محمد عالم در روز میشه از ۱۶۰ نفر بوده است
تعریف می کنند که در خانه او او به روی همه باز بوده و عجب این است است که هر وقت سر ظهر او به خانه می رفته است چندین نفر مهمان او می نشستند و غذا می خوردند.

شاگردان معروف سید که در مدرسه علوم دینی و تحصیل کردند عبارتند از سید هاشم عالم سید احمد حاج عالم کشفی، شیخ احمد بن سرحان سید ،هاشم بحرینی شیخ صالح ادیب و تعداد زیادی از طلاب که از بحرین دبی، قطیف، مسقط و کشور سعودی و سایر نقاط برای فراگرفتن علوم دینی به لنگا می آمدند .
سید محمد عالم در مصر و متولد شده و در بندرلنگه به رحمت ایزدی پیوسته است.

مقبره سید که در سال‌های اخیر بازسازی و به طرز گنبد کاشی کاری شده است در جوار مسجد معروف به بی بی و مدارهای بن عباس قرار دارد.
سید محمد عالم دختری داشته است به نام بی بی که او نیز زنی عالم و دانشمند و مورد توجه مردم بوده است .قبر بی بی نیز در کنار قبر سید محمد عالم است.
تاریخ وفات بی بی دختر سید محمد عالم را سال ۱۳۳۵ ذکر کرده اند.

مدرسه شیخ محمد عبدالعزیز گچویی در فرامرزان بستک، مدرسه شیخ احمد نور حنفی، در نخل خلفان شیبکوه بندرلنگه ،مدرسه سید محمد عالم در روستای دژگان تا قبل از جنگ جهانی دوم به کار تدریس مشغول بوده اند و بعد از جنگ عموماً تعطیل و یا تغییر نام محل داده‌اند .

علاوه بر مدارس مذکور به نام چند مدرسه و دارالعلم بندرعباس خمیر و لار و دیگر شهرهای دور و نزدیک لنگه برمیخوریم که در حد خود از اهمیت خاصی برخوردار بوده و یا می باشند مانند دبستان جاوید بندرعباس مدرسه یا دارالعلم خنج، دارالعلم کمالی قشم، مدرسه علوم دینی احمدیه اوزی، مدرسه علوم دینی صدرالاسلام خمیر.


منبع:علی فرخ مهر،هرمزگان پاره ای از خاک وطنم،نشر لوح زرین،1384
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: