• کد خبر: ۱۲۸
  • | تعداد بازدید: ۱۶۲۹
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹


شهر جناح از جمله مهاجر پذیر ترین شهرهای جنوب ایران در بستر تاریخ بوده است اگر به ترکیب جمعیتی شهر جناح و در حال حاضر نیز نگریسته شود به خوبی به مهاجرت های متعدد در شهر جناح پی برده می شود.

اما مهاجرت هایی که از جناح به نقاط مختلف داخل و خارج از کشور نیز صورت گرفته است اندک نمی باشد. در هر زمانی بنا به دلایلی مهاجرت هایی به کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس صورت گرفته است و شاید مهاجرت آخرین راه چاره این بود که به ذهن مردم جناح برای برون رفت از فقر و گرسنگی خطور می کرد چون بیشترین مهاجرت ها در آن زمان با پای پیاده و یا چهارپایان صورت می گرفت و بسیار پر مشقت بود و روال به این صورت بود که از جناح واز طریق راه خور با عبور از مسیرهای صعب العبور این افرادخود را به بندر چارک در ناحیه شیبکوه می‌رساندند و منتظر کشتی های بادبانی یا جهاز ها مدت های مدیدی می‌ماندند تا به کشور مورد نظر خود مهاجرت کنند این نوشتار در نظر دارد گوشهایی متعدد مهاجرت از جناب به مناطق دیگر و یا از مناطق دیگر به جناح بپردازد......

در بین کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس سهم مهاجران جناحی  به کشور بحرین بیش از سایر کشورها بوده است.

اندک اندک بر تعداد جمعیت جناحی ها که به خاطر قحطی گرسنگی کمبود امکانات و داشتن مهارت هایی که در بحرین به خاطر کشف نفت لازم بود افزوده شد.
از سوی دیگر استقبال خوبی از سوی حاکمان و شیوخ بحرین نسبت به مهاجران جنایی صورت می گرفت.

این برخورد خوب حاکمان بحرین شامل مردم اکثر نقاط جنوب ایران و به ویژه مردم منطقه بستک هم می شد به تدریج ناحیه ها و مردم منطقه بستک در دستگاه اداری بحرین هم منصبی را برعهده گرفتند و قبیله الجناحی را تشکیل دادند.

این وضعیت شبیه وضعیت اهالی فرامرزان در کویت است که عمدتاً در قبیله الکندری تجمع یافتند .

قبیله الجناحی از قبایل مهم و متنفذ بحرین است نکته جالب در مورد جناحی های ساکن بحرین اصالت قومی و فرهنگی آنان است به نحوی که گویش جناحی به همان شدت و حدتی‌که در خاستگاه آنها در جناح تلفظ می شود در بحرین نیز تلفظ میگردد.

اما جناح از جمله شهر های ایران است که مردم از مناطق متعدد فارس از جمله اوز ،کهنویه ،اهِل و مناطق اطراف آن به جناح مهاجرت کردند..

ادامه مطلب فوق را در منبع ذیل بخوانید..


منبع :
جناح در گستره تاریخ، تالیف دکتر محمد حسن نیا و مهندس محمد جلالی انتشارات جنوب ۱۳۹۸


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: