• کد خبر: ۱۲۹
  • | تعداد بازدید: ۷۶۱
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵




در ادامه مطالب تاریخی پیرامون شهرستان بندر لنگه، تاریخچه اتاق بازرگانی و همچنین آشنایی با تجار معروف دومین شهر استان مرواریدی مهر را مجاب نمود تا برای علاقه مندان به مطالب تاریخی، به تاریخچه دومین اتاق بازرگانی استان هرمزگان بپردازد .

قبل از ورود به این تاریخچه لازم است بگویم وظیفه اتاق بازرگانی در واقع چانه زنی تجار و بازرگانان با حاکمیت جهت احقاق منافع خودشان می باشد.


اتاق بازرگانی بندر لنگه

مجلس وکلای تجار بندرلنگه از جمله (مجالس ) شهرهایی بود که در سال ۱۲۶۳ هجری شمسی(همزمان با بندرعباس و بسیاری از شهرهای بزرگ‌ کشور) تاسیس شد و حاج محمد بن حسن حاج محمد کاظم، علی بن خلیفه ،حاج عبدالله خواجه، حاجی یوسف حسن، ابراهیم حاجی عبدالواحد از وکلای تجار آن بودند .

اتاق تجارت بندرلنگه نیز بعد از اعلام دولت در سال ۱۳۱۱ تصویب و انتخابات آن برگزار گردید و عبدالله فکری، ابراهیم گله داری ،محمد شریف عبدالرحمن بستکی، میرزا حبیب الله لاری، حاج مصطفی تراکمه، و حاج عبد الغفور گراشی به عنوان اعضای این اتاق برگزیده شدند.

با انتخاب این افراد اولین جلسه اتاق به ریاست محمد شریف عبدالرحمن بستکی، عبدالواحد فکری به عنوان نایب رئیس حاج مصطفی تراکمه به عنوان منشی و میرزا حبیب الله لاری به عنوان خزانه دار و ابراهیم گله داری، عبدالغفور گراشی از اعضای این اتاق در سال ۱۳۱۱ تشکیل گردید.


در خرداد ۱۳۱۳ به موجب مقررات اتاق های تجارت سلسله اعضای اتاق تجارت بندرلنگه که مدت یکساله آنها به سر آمده بود از بین منتخبین درجه اول، ملا عبدالکریم واحدی و حاج عباس ولد و یوسف دشتستانی انتخاب و جایگزین شدند و به جای میرزا حبیب الله لاری که در جلسه حضور نداشت و مستعفی محسوب می شد حاج رئیس براهیم را تعیین نمودند .
به جز همین گزارش مختصر اطلاعات دیگری از اتاق تجارت بندرلنگه به دست نیامد و با مصوبه خرداد ۱۳۱۴ که بسیاری از اتاق های تجارت منحل شدند اتاق بندر لنگه نیز منحل گردید.



منبع:
یک و نیم قرن همراهی تجار، تاریخچه اتاق بازرگانی بندرعباس ، تالیف مهندس علی کمالی زاده،انتشارات آروَن،۱۳۹۶


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: