گروه وبگردی مروارید مهر انلاین گزارش می دهد:شهرستان بندرخمیر، یکی از شهرهای ساحلی استان است که در 81کیلومتری جنوب غربی شهر بندرعباس در ۲۶درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۵ درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۵ متر است. بندرخمیر تا سال۱۳۸۳ یکی از بخش های بندرعباس محسوب می شد، اما به دلیل موقعیت خاص، به شهرستان ارتقا یافت.

هوای بندرخمیر مانند سایر شهرهای ساحلی جنوب در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است. گمان می رود نام این بندر در گذشته «جمیر» به معنی محل اجتماع مردم بوده است. از آن جا که در گذشته مرم برای انجام مراسم مذهبی یا صید ماهی و مروارید در این محل حضور می یافتند، به آن جمیر می گفتند و به مرور زمان به خمیر تبدیل شده است. براساس برآورد آمار سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۱۳۸ نفر است.

موقعیت ویژه جغرافیایی، وجود کارخانه های بزرگی مانند کارخانه تولید سیمان هرمزگان، کارخانه گچ خمیر از مهمترین مزایای اقتصادی این شهرستان است. حمل ونقل دریایی کالا به کشورهای جنوب خلیج فارس، جنگل های حرا، بنادر محلی، کارگاه های لنج سازی و مزارع پرورش آبزیان از دیگر مزایای اقتصادی این شهرستان است.

 

اسکله بندرپل

این اسکله در ۷۰ کیلومتری بندرعباس و ۳ کیلومتری روستای پل و در ۱۸ کیلومتری بندرخمیر قرار دارد و کوتاهترین مسیر دریایی تا جزیره قشم است. روزانه عده زیادی مسافر و خودرو از طریق این محل عازم قشم می شوند.

 

بندرخمیر ۲ بخش، ۱ شهر و ۴ دهستان دارد:

بخش مرکزی: شهر خمیر، دهستان بندرپل، دهستان کهووستان

بخش رویدر: دهستان رویدر، دهستان رودبار

 

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری

  • برج قلعه خمیر

این قلعه که به پنج برج نیز معروف است، یکی از قلعه های زیبا و تاریخی استان است که به دلیل گذشت زمان ویران شده و تنها یک برج آن در بلوار مرحوم ملاسلیمان خمیری و شمال مسجد جامع شهر هنوز پابرجاست.

  • دیوار سدار

یکی از آثار تاریخی بندرخمیر، سدار بروزن جدار می باشد. سدار دیوارهای بلندی است از بالای کوه تا ساحل دریا که برای محافظت از شهر بنا گردیده است. باستان شناسان قدمت آن را به دوره زندیه می رسانند. این دیوار ساحلی تاریخی جهت مقابله با هجوم قبایل ساخته شده و مرحوم صدرالاسلام از شعرای بنام بندرخمیر در وصف این دیوار و رشادت مردم اشعاری سروده است. این دیوار در ۳ کیلومتری شرقی بندرخمیر و در نزدیکی جنگل حرای «مردو» قرار دارد.

  • چشمه آب گرم لشتغان

در پنج کیلومتری شرق بندرخمیر و در فاصله سه کیلومتری روستای لشتغان در دامنه کوه، دو چشمه آب گرم از دیر زمان می جوشد و افراد بسیاری را از راه های دور و نزدیک حتی از آن سوی آب های خلیج فارس به سوی خود جلب کرده است. این دو چشمه در کنار یکدیگر قرار دارند که یکی ویژه ی بانوان و دیگری برای آقایان در نظر گرفته شده است. در اطراف چشمه دو استخر در امتداد یکدیگر ساخته شده اند که آب از استخر اول وارد استخر دوم می شود. آب این چشمه از شکاف سنگ های مارین خارج شده و از کف حوضچه ها می جوشد و پس از آن در دشت سرازیر می شود.

  • چشمه چاه احمد

این چشمه آب گرم در ۱۰ کیلومتری بندرخمیر در مسیر جاده بندرلنگه واقع شده است. در نزدیکی مظهر چشمه یک  استخر طبیعی به شکل مربع وجود دارد که آب آن از شکاف سنگ های آهکی از زمین خارج می شود.

  • جنگل های حرا

جنگل های حرا، یکی از دیدنی ترین نقاط بندرخمیر است که در کناره جنوبی شهر بندرخمیر و درون آب های آرام تنگه خوران واقع شده است. این جنگل یکی از بزرگترین جنگل های دریایی جهان و زیست گاه پرندگان نادر است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید. جزایر مرجانی و آبراهه های جنگلی حرا به نام خمرد، چیروو و گرمونو از جمله مراکز دیدنی هستند که می توان به وسیله قایق های دریایی موجود در اسکله، دقایقی را در این طبیعت بی نظیر سپری کرد و لذت برد.

  • کوه گوری

یکی از نقاط سرسبز و زیبای شهرستان بندرخمیر، دامنه و ارتفاعات کوه گوری در شمال شهر خمیر است که با وجود صعب العبور بودن، علاقمندان و بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

کوه شب نیز با ارتفاع ۲۶۸۱ متر از سطح دریا از کوه های مهم استان است که در محدوده این شهرستان قرار دارد.

  • پل لاتیدان

پل لاتیدان در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس و روی رودخانه «کل» واقع شده است و با داشتن ۲۰۰ دهانه، ۱۵۰۰ متر طول و ۶ متر عرض، طویل ترین پل قدیمی در ایران محسوب می شود. این پل سال ها در زیر رسوبات رودخانه مدفون گشته بود تا بالاخره در سال ۱۳۷۳ سیلابی بستر رودخانه را شست و حدود ۷۰ دهانه از این اثر بزرگ ظاهر گشت.

 

سایر آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی گردشگری در شهرستان بندرخمیر عبارتند از:

روستای نمونه گردشگری رویدر در بخش رویدر در ۹۰ کیلومتری شهر خمیر، آب گرم سایه خوش، کاروانسرای کهورستان، کاروانسرای کیش دری، کاروانسرای برکه سلطان، کاروانسرای برکه نو، کاروانسرای تقی خانی، آب انبار عبدالله مداوی، آب انبار عبدالله، برج قلعه خمیر، قلعه محمداحمد و مسجد جامع خمیر.

صنایع دستی

  • گلابتون دوزی

به وسیله سوزن های خاصی با نوک برجسته به نام قلاب انجام می شود و طرح های زیبایی از نخ با روکش فلزی نقره ای یا طلایی بر روی پارچه به تصویر کشیده می شود.

  • سوزن دوزی

زردوزی و سوزن دوزی یکی از هنرهای دستی زیبای استان هرمزگان است که برای تزیین لباس های زنانه استفاده می شود.

  • بادله دوزی

در بادله دوزی، چند نوع زری به کار می رود و برای تزیین لبه شلوارهای زنانه استفاده می شود.

  • شک بافی

به وسیله نوعی هاون چوبی به نام جوغن و چند قرقره مخصوص و یک بالش کوچک پارچه ای انجام می شود. از شک برای تزیین لبه آستین، دور یقه، لبه دامن و اطراف مقنعه و سجاده استفاده می گردد.

غذاهای محلی

در تمام شهرهای جنوبی کشور که در کنار دریا واقع شده اند، ماهی جزو مواد اصلی برنامه غذایی محسوب می شود. در بندرخمیر انواع غذاهای محلی با ماهی تهیه می شود که برخی از آنها اشاره می کنیم: قلیه ماهی، هواری ماهی، ماهی با صدف، کتلت میگو