گم گم سحری ، سار اللیل
  • کد خبر: ۵۴۵
  • | تعداد بازدید: ۱۸۳۶
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

مروارید مهر انلاین گزارش می دهد: گُم گُم سحری سرود کوتاهی است كه در سحرگاهان ماه رمضان یك یا 2 نفر در كوچه ها و محله ها با دهل  برای بیدار كردن مردم به صدا در می آوردند و اعلام می كردند كه زمان سحر رسیده است.

اما نگارنده معتقد است «گم گم سحری» از کلمه عربی «قم» به معنای «قیام کن و برخیز »که هنگام سحر است. این مراسم تا چند دهه پیش در شهرهای بندرلنگه ،بندرکنگ ،پارسیان ،بستک ، جزیره قشم و روستاهای آنها در سحرگاهان برپا می شد و جوانان حتی به زبان عربی می گفتند: «گم گم سحری،سار اللیل»(بلند شو بلند شو که شب رفت)که در حال حاضر به ندرت اجرا می شود .

به گزارش ایرنا، از گذشته های دور در استان هرمزگان بویژه در شهرستان جاسك عده‌ای با گفتن «سَحرو سحر شد» در خانه‌ ها را به صدا در می ‌آورند و صاحب خانه را برای خوردن سحری بیدار می كردند، اكنون نیز این آیین در برخی از محله های شهرستان جاسك اجرا می شود.

در پایان ماه رمضان نیز این افراد برای گرفتن عیدی خود دوباره با نواختن دهل به در منزل‌ ها رفته و مردم برای قدردانی، به آن ها هدیه و عیدی می‌ دادند؛ این آیین در  شهر بوشهر نیز رایج است.

عده‌ای هم با مناجات خوانی بر سر بام خانه ها یا مسجدها با صدای بلند، یك ساعت قبل از اذان صبح مردم محله را بیدار می كردند و قبل از رسیدن اذان هم با مناجات به آن ها اطلاع می دادند كه لحظه اذان نزدیك است.
«مردم هرمزگان سال هاست ماه مبارك رمضان را به سبك و شیوه خود اجرا می كنند كه برخی از این آیین ها خاص همین منطقه بوده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
این آیین در بندرعباس و در محله های سید كامل، پشت شهر، محله فینی ها و حسین آباد اجرا می شود و باید گفت این آیین ‌ها جزو میراث معنوی و ناملموس هرمزگان است. »(به نقل از رقیه غلامی زاده ،ایسنا)

در گذشته «بانگ خروس» نیز یكی از معتبرترین موارد در هرمزگان بود كه افراد را سحرگاهان برای سحری خوردن بیدار می كرد.(همان منبع)

پژوهش از : یوسف دیوانی

عکس از : سایت صدا و سیمای مرکز خلیج فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: