هلهلو جشنی به کهنگی فرهنگ منطقه
  • کد خبر: ۵۳۳
  • | تعداد بازدید: ۷۲۴
  • ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
مروارید مهر انلاین گزارش می دهد:ماه شعبان به نصف نرسیده که نونهالان سبدها(گفیر)های تزیین شده و کیسه های خاص و خوش طرح  خود را آماده می کنند و بی صبرانه منتظر روز هلهلو می مانند.
 از صبح اول روز هلهلو گروه گروه کودکان (پسر و دختر) به خانه های همسایگان و یا کمی دورتر درب منازل میزنند و هلهلو میخواهند .
صاحبان خانه‌ها از قبل خود را آماده پذیرایی سرپایی از این نونهالان کرده‌اند "هلهلو خونه مم خالو (خانه مادربزرگ) هلو خونه باخالو( خانه بابابزرگ )"هلهلو می‌خواهیم؛ این ورد زبان بچه‌هاست.  در روز هلهلو شاید همان کلمه حلو حلو که از ریشه حلوا و شیرینی گرفته شده و با هلهله متفاوت است .جشن هلهلو از صبح در روستاهای شهر بندرلنگه و از غروب در شهر بندرلنگه آغاز می شود . با گذشت قرون متمادی این رسم زیبا  هنوز وجود داشته و هرسال برگزار می شود.
 تقریباً تمامی شهرها و روستاهای شهرستان بندرلنگه این رسم و این جشن را برگزار می کنند و به فراخور هر روستا شعر کودکانه بچه ها متفاوت است .خوشبختانه این رسم هنوز کهنه نشده و به روز شده است.
 در شهر بندرعباس نیز هلهلو با نام آریزگردون یا آردبیز گردون (الک)برگزار می شود الک یا آردبیز تزیین می کنند؛ معمولاً در محلات قدیمی شهر بندرعباس مثل، سورو، خواجه عطا، سیم بالا، سر ریغ و چهارباغ این مراسم به طور زیبایی برگزار می شود و تفاوتی که با سایر شهرهای دیگر استان که در بندرعباس بزرگترها هم درهلهلو شرکت می کنند هلهلو در پارسیان، بندر خمیر، رویدر ،بندر کنگ، شرق و غرب بندر لنگه هر ساله برگزار می گردد.



عکس از : لنگه نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: