• کد خبر: ۶۰
  • | تعداد بازدید: ۶۴۳
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸


داشتن کتابخانه شخصی ویا موزه شخصی در مشرق زمین و یا خصوصا کشور ما ، امر نادریست. مراد و مقصود از کتابخانه شخصی در این گزارش، محلی است که با هزینه و مکان شخصی و در شمارگان نسبتا بالایی ، کتاب جمع آوری شده باشد و کتابدار به قصد نفع فرهنگ عمومی و به صورت امانی و غالبا رایگان کتاب های خود را در اختیار شهروندان قرار دهد.

در استان ما ، هرمزگان نیز چنین کار بزرگ فرهنگی کمتر دیده می شود و با توجه به سمت و سویی که اخیرا جوامع و خصوصا جامعه ما گرفته ، بعید است در آینده نیز اشخاصی چنین امر فرهنگی را پایه گذار باشند.

غرب استان هرمزگان و خصوصا شهر جناح همواره حامل ایده ها و تفکرات نابی بوده است. از خیرین و نیکوکاران این دیار گرفته تا عاشقان فرهنگ و هنر.از چهره های ماندگاری همانند مرحوم درود گرفته تا پزشکان حاذق و عاشقی همانند دکتر محمد امین پوریوسف. باری در این شهر و این نقطه از استان، انسانهای عاشق وزیادی زیسته اند و ماندگار شده اند...همین چندی پیش بود که بزرگداشت هنرمندی فرهیخته و چیره دست در این شهر برگزار شد.

پس از کتابخانه منحصر بفرد مرحوم شرفا شرفایی ، از وجود کتابخانه ی دیگری خبر می رسید که در آن چند هزار کتاب وزین و ارزشمند خود را جهت عرضه به فرهنگدوستان منطقه آماده است.

دریک شب پاییزی و در یک نقطه از شهر زیبای جناح ، به منزل مردی فرهنگدوست و متین رفتیم که از اوایل دهه 50شمسی ، بنای کتابخانه اش را نهاده است. محمد امین سعادت که متولد 1329 جناح است پایه گذار کتابخانه مورد گزارش ماست. وی میگوید از سال 1353 و توسط مرحوم پدرش اولین کتابهای این کتابخانه تهیه شده است.

از جمله ی جلوه های ویژه و جالب توجه این کتابخانه ، مجلد شدن به دست توانای مالک کتابخانه است که این امرعلاوه بر حفاظت و دوام بیشترکتابها، رغبتی زایدالوصف در گشت و گذار و مطالعه ی کتابها خلق میکند. سعادت به ما گفت اولین کتابی که تهیه شده است کتاب ((فلسفه روحی)) است که توسط مرحوم پدرش در سال 1353 خریداری شده است.و آخرین کتاب این کتابخانه ، نامش (( شعر مشهور)) است که توسط احمد حبیبی ، پژوهشگر و نویسنده جنوب کشور تالیف شده است.

مجموع کتابهای کتابخانه سعادت ، بالغ بر 8500 جلد است که غالبا تاریخی ، فرهنگی و اجتماعیست. وی میگوید حدود 20درصد کتابها را موفق شده ام بخوانم و هدفم از جمع آوری ابتدا علاقه شخصی خودم و سپس استفاده فرزندان و محصلین و دانشجویان است.

نظم و ترتیب کتابخانه آقای سعادت ستودنیست.خلاقیت در تنظیف و ترتیب و ترصیف کتابها، علاقه بازدید کننده و خواننده را دوچندان میکند. به نظر رسید ایشان مراقبتهای ویژه ای از کتابهایش دارد.

درخصوص امانت دادن کتابها میگوید: تاحالا هرکس مراجعه داشته کتاب را بصورت امانت در اختیارش گذاشته ام که پس از استفاده و مطالعه، کتابها را سالم برمی گردانند.

علاوه بر کتابهای ارزشمندی که در کتابخانه شخصی سعادت دیده می شود، غرفه ی مطبوعات ایشان نیز بسیار دیدنیست.

حدود 50 عنوان مجله و روزنامه را می توان در در غرفه مطبوعات ایشان دید. تنوع در مجلات دیدنیست.از روزنامه حبل المتین واخترگرفته تا کیهان ورزشی و تهران مصور و سپید وسیاه وچندین مجله و نشریات بسیار قدیمی...

از جمله کارهای ماندگار و زیبایی که این کتابدار با سلیقه انجام داده آنست که تمامی مجلات و روزنامه های خود را به صورت مجلد وسالنامه درآورده است که از جمله ی آنها میتوان به روزنامه اطلاعات و کیهان اشاره کرد که از سال1316 تاکنون بصورت مجلد تهیه و نگهداری شده است. مطبوعات قدیمی و حتی بوی کاغذ کاهی ، بازدیدکننده را به عصر دیگری می برد.

سعادت در ادامه ی گفتگو یادی از مرحوم محمد کارگر می کند . مرحوم کارگر همان کسی است که به تاریخ شفاهی جناح لقب گرفت که متاسفانه یکسال پیش بدرود حیات گفت. وی می گوید مرحوم کارگر اولین نمایندگی کیهان را در منطقه داشته است. گفتنی است مرحوم کارگر از بهره هوشی بسیار بالایی برخوردار بود و اطلاعات ارزنده ای از منطقه و زمانه ی خود به همراه داشت.

یکی از کارهایی که باعث شد آقای سعادت ما را هم غافلگیر کند، جمع آوری تمامی شماره های ماهنامه ((مروارید مهر بود)).(از شماره 1 در سال 1382 تا شماره 53 در سال 1393)! و تنها ماهنامه محلی و استانی که در بین مطبوعات ایشان دیدیم همین ماهنامه بود که از ایشان تشکر می کنیم.

در پایان بازدید از کتابخانه شخصی سعادت برایشان آرزوی موفقیت کردیم و ایشان از ماهنامه مروارید مهر تشکر نمود.

امیدواریم نسل حاضر و نسل آینده اینگونه راهها در زمینه فرهنگ در پیش بگیرد تا فرهنگ و هویت منطقه و کشورمان محفوظ بماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: