نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ هرمزگان و خلیج فارس
  • کد خبر: ۴۸۴
  • | تعداد بازدید: ۱۲۴۱
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳



مروارید مهر انلابن گزارش می دهد:احمد حبيبي فرزند يوسف به سال 1336 در «دِهُنگ» مركز دهستان گوده از توابع بخش مركزي شهرستان بستك در استان هرمزگان پا به عرصه‌ي وجود گذاشت.

تحصيلات دوره‌ی ابتدايي را در زادگاه خويش و متوسّطه را در شهرهاي بستك و لار گذرانيد. نام برده دانش‌آموخته‌ی زبان و ادبيّات فارسي است و زير نظر استادان فاضل، مجرّب بخش فارسي دانشكده‌ي ادبيّات دانشگاه شيراز به تحصیل پرداخته است. در آن سال‌هايي كه در دانشگاه شيراز درس مي‌خواند، مقاله‌ها و نوشته‌هايش در روزنامه‌هاي: اطلاعات، كيهان، خبر جنوب (شيراز) و ماهنامه‌ي «آينده» و فصلنامه‌ي «نامواره‌اي دكتر افشار يزدي» در كنار آثار استادانش چاپ مي‌شد و اين موضوع باعث تشويق فراوانش گرديد و از سوي برخي از استادان محقّق و فرهيخته‌ي دانشگاه شيراز، از ارائه و انجام تكاليف تحقيقاتي و درسي معاف شد.در كلاس درس «روش‌هاي تحقيق» بسيار فعّال بود و در تصحيح تعدادي از آثار و كتب و تأليف ادبي - تاريخي، با نويسندگان و استادان، همكاري مستمرّي داشت.

طیّ سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ‌ایران، در بیش از 70 همایش و نشست‌ علمی، فرهنگی- ادبیِ استانی، ملی و بین‌المللی با ارئه‌ی مقاله و سخن‌رانی، حضور داشته است‌که اهمّ آن‌ها عبارتند از:

1- نخستين سمينار فارس شناسي ـ آبان 1372 شيراز

2- كنگره رييس علي دلواري ـ اردي‌بهشت 1373 بوشهر

3- نخستين سمينار پژوهشگران لارستاني ـ آبان 1373 لار

4- نخستين كنگره‌ي خليج‌فارس در فرهنگ و ادب فارسي ـ اردي‌بهشت 1375 جزيره‌ي كيش

5- همايش فارس شناسي ـ آبان 1375 شيراز

6- نخستين مجمع آموزش زبان و ادب فارسي (به ميزباني فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي)ـ مرداد 1376 شيراز

7- كنگره سيد عبدالحسين لاري ـ فروردين 1376 لار

8- جشن بزرگ فرهنگ جنوب ـ اردي‌بشهت 1377 بوشهر

9- سمينار جاذبه‌هاي جهانگردي هرمزگان و خليج فارس ـ دي‌ماه 1377 بندرعباس

10- كنگره هنر معماري ـ اردي‌بهشت 1378 ارگ بم كرمان

11- همايش حضرت امام جعفر صادق(ع) ـ اردي‌بهشت 1381 بندرعباس

12- همايش سديد‌السّلطنه‌ي بندرعباسي ـ آذر ماه 1381 بندرعباس

13- همايش علمي حضرت امام علي(ع) ـ دي‌ماه 1384 بندرعباس

16- همایش بین المللی فرهنگ و تمدن خلیج فارس- اردی‌بهشت 1386 تهران

17- نشست مشترک علما و شخصیّت های شیعه و اهل سنّت- بهمن 1387 لار

18- همایش بین المللی زبان شناسی و مردم شناسی لارستان- اسفند 1387 لار

19- همایش بین المللی خلیج فارس اردی‌بهشت 1388 تهران

20- کنفرانس وحدت اسلامی‌ در شهرهای: بندرعبّاس، تهران و کشور سوریّه

21- همایش بین‌ المللی خلیج فارس،بنیاد ایران‌شناسی، 29 تا31 اردی‌بهشت ماه 1388 با ارائه‌ی 2 مقاله

22- همایش بین‌ المللی خلیج فارس،بنیاد ایران‌شناسی، 1390با ارائه‌ی مقاله

23- همایش بین‌ المللی خلیج فارس،بنیاد ایران‌شناسی، اردی‌بهشت 1392با ارائه‌ی مقاله

24- همایش بین‌ المللی خلیج فارس،بنیاد ایران‌شناسی، اردی‌بهشت ماه 1394با ارائه‌ی مقاله

وي با مطبوعات نيز همكاري دارد و مقالاتش در روزنامه‌ها و نشريات مختلف چاپ شده‌است. تاكنون بيش از سی‌صد (300)‌ مقاله از وي در زمينه‌هاي: فرهنگ، ادب، تاريخ، جغرافيا، مردم‌شناسي و فولكلور (فرهنگ مردم) جنوب، استان هرمزگان و خليج‌فارس در مطبوعات ملّي و محلّي، چاپ شده‌است. مقاله‌ها و نوشته‌هاي وی در ماه‌نامه‌ي «آينده» و فصل‌نامه‌ي پژوهش‌های ایران‌شناسی «نام‌واره‌ي دكتر محمود افشار يزدي» و ... روزنامه‌هاي: اطلاعات، كيهان، خبر جنوب (شيراز)، صبح ساحل، ندای هرمزگان و دیگر نشریات استانی چاپ و منتشر شده است.

آثار و تأليفات چاپ شده‌ي استاد:

1- محيا شاعري از جنوب 2- دُرّ دَري در كناره‌هاي خليج فارس 3- دوبيتي‌هاي مجرم بستكي 4- ديوان غيرت بستكي 5- محيا دُرّ درياي پارس 6- شعر و شروای مشهور فرامرزی

ایشان، بیش از 18 عنوان کتاب آماده‌ی چاپ و در دست تألیف دارند.

استاد حبیبی در سال 1387 به عنوان پژوهشگر برتر استان و در سال 1388 به عنوان يكي از مفاخر فرهنگ و هنر استان انتخاب و از وي تجليل به عمل آمد. همچنین در سال 1388 به مناسبت ارج‌گذاری از خدمات صادقانه‌ی وی در عرصه‌ی فرهنگ و هنر به عنوان نویسنده و محقق برجسته، تمبر یادبود ایشان توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و رونمایی شد.

استاد احمد حبيبي به مدت بيست و سه (23) سال به عنوان دبير دبيرستان‌هاي شهرستان بستك در كلاس‌‌هاي درس آموزشگاه‌هاي شهر بستك و روستا‌هاي اين شهرستان تدريس نموده و بسياري از آموزگاران، كارمندان، پزشكان، مهندسان و كارشناسان و استادان فعلي دانشگاه‌ها، دانش‌آموختگان کلاس درس ايشان بوده‌اند.

مدير ميراث فرهنگي منطقه‌ي بستك و بخشدار بستك از ديگر سمت‌هاي اجرايي و مديريتي ایشان محسوب مي‌گردد كه با تلاش و مكاتبه‌ها و پي‌گيري‌هاي فراوان و دعوت كارشناسان و مديران عالي‌رتبه از تهران و مركز استان هرمزگان، به عنوان آخرين بخشدار بخش بستك، به مدت 2 سال توأم با كوشش و تلاش شبانه‌روزي، موفق شد با همكاري ديگر مسؤولان سخت‌كوش و زحمت‌كش، شهرستان شدن بستك را براي هم‌شهريان خود به ارمغان آورد و به عنوان اولين فرماندار شهرستان بستك مشغول گردد.

احمد حبيبي به عنوان اولين فرماندار شهرستان بستك از سال 1380 تا 1385 به مدت 5 سال فعاليت نمود و توانست اين شهرستان را به پيشرفت‌هاي خوبي در امور عمراني، اجتماعي، فرهنگي و استقرار اداره‌ها و تشكيلات مورد نياز، برساند.

استاد، با توجّه به علاقه‌ی وافری که به امور فرهنگی داشته، در توسعه‌ي فرهنگي و ايجاد و راه‌اندازي مراكز آموزش عالي و گسترش كتابخانه‌هاي عمومي، جدّ و جهدي بليغ دارد. اخذ مجوّز برگزاری کنکور سراسری (آزمون آموزش عالی)، راه‌اندازی دانشگاه پیام نور، راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بستک - که خود 3 سال به عنوان ریاست این دانشگاه مشغول بوده - از جمله کارهای فرهنگی ایشان است.

كتابخانه‌ي استاد احمد حبيبي با بيش از 12 هزار جلد كتاب از جمله مراكز فرهنگي شهرستان بستك و استان هرمزگان محسوب مي‌گردد.


با تشکر از حسام حبیبی


#مراقب موج سوم کرونا باشیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: