کوتاه از تاریخ بندرلنگه
بازرگانان مروارید بندرلنگه به نام رئیس حسن سعدی ،محمد بهزاد اسیری ،سید یوسف عدنانی، حداد بحرینی، خلیفه و حاج محمد زینل از شهرت فراوانی برخوردار بودند به خصوص حاج محمد زینل که در شناخت مروارید در فرانسه به شاه مروارید مشهور بود . از تجار بندرلنگه می توان به ملک بن عباس بحرینی، حاج محمد یوحا، ابراهیم بن یوسف صاحب کشتی های صید مروارید، حاج عبدالهادی، محمد عباس، عبدالله عباس، عبدالمحسن بشاری، علی بن فردان( تاج مروارید )حسن گله داری، ابراهیم گله داری ،عبدالله گله داری، محمد شریف بستکی ،علی خواجه، سیدشبر موسوی، عبدالکریم واحدی، علی خوری، عبدالغفار کرمستجی( صاحب کارخانه صابون سازی در لنگه) رئیس حسن بلوکی معروف به سعدی( صاحب نمایندگی کشتیرانی آلمانی) و احمد محمد رضا بهروزی.
  • کد خبر: ۶۲۲
  • | تعداد بازدید: ۴۲۱۳
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱

مروارید مهر انلاین گزارش می دهد:  بندر لنگه یکی از بنادر آباد و پررونق سواحل شمالی خلیج فارس بود .

این بندر همزمان با تأسیس دولت صفویه و در پی آن ورود استعمارگران اروپایی به مشرق زمین و خصوصاً خلیج فارس کم کم به صورت یک کانون تحولات در منطقه خلیج فارس در آمد و جایگزین بندرکنگ شد.

 این بندر علاوه بر تجارت داخلی در حوزه تجارت خارجی نیز از کانون عمده تجاری خلیج فارس و جنوب ایران محسوب می شد.
 تجارت عمده این بندر بیش از هرچیز خرید و فروش و صدور مروارید های گرانبها به کشورهای اروپایی بود.
 مرکز کلیه بنادر بخصوص شیخ نشین های خلیج فارس، بندرلنگه بود و مایحتاج کلیه بنادر از جمله کویت بحرین ، بندرعباس دبی شارجه و تمام نواحی بنادر و جزایر دریای عمان و خلیج فارس از همین  بندر تحویل شده است.
 در نتیجه ی این تحولات بندرلنگه در دوره قاجاریه یکی از بزرگترین و آبادترین بنادر خلیج فارس تبدیل شد.
 همچنین بندرلنگه در یکصد سال پیش یکی از مهمترین بنادر خلیج فارس و مرکز تجارت و بازار مروارید  بود و در حدود ۳۰۰ نفر تاجر عمده فروش داشت که بعضی از آنها دارای نمایندگی شرکت‌های ممالک خارجی و برای هر کشتی تجارتی پرچم دو کمپانی خارجی را داشته که مال التجاره زیادی وارد کرده و از بندرلنگه به داخل کشور و  بنادر عمانات بحرین و عربستان صادر می کردند.

 رابطه بازرگانی بندرلنگه بیشتر با هندوستان بود.

 از بندر کلکته هندوستان برنج و چای از بندر  کراچی  گندم جو آرد حبوبات و برنج از بندر بمبئی هندوستان پارچه های هندی انواع عطر ادویه جات اثاث  خانه شیرینی جات شربت انواع میوه و از کالیکوت هندوستان نیز چوب تخته کمبار و تمبر هندی وارد بندر لنگه می شد.
 از بصره عراق نیز خرما و انگور و از سواحل شرقی آفریقا چوب و چندل جهت سقف خانه ها وارد می شد.
 شرکت گرپال کمپانی و شرکت روبرت ونکهوس آلمانی دو شرکت بودند که در یکصد سال پیش در شهر لنگه فعالیت داشتند در همین راستا انواع کثیری از بازرگانان لنگه با خانواده‌های خود از بندرلنگه به مقصد کشورهای خارجی مهاجرت نمودند.

 عده زیادی از تجار عمده نیز به هند دبی و عربستان و بحرین مهاجرت کردند  .
بندرلنگه در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در معاملات مختلف و خرید و فروش مروارید سرآمد تمام بنادر و کشورهای عربی جنوبی خلیج فارس بود .
تجارت عمده این بندر بیش از هر چیز صدور مروارید به کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود.

 بندر لنگه مرکز عمده صید مروارید دنیا بوده  و دارای ۷۰۰ جهاز چوبی صید مروارید بود.

 بازرگانان مروارید بندرلنگه به نام رئیس حسن سعدی ،محمد بهزاد اسیری ،سید یوسف عدنانی، حداد بحرینی، خلیفه و حاج محمد زینل از شهرت فراوانی برخوردار بودند به خصوص حاج محمد زینل که در شناخت مروارید در فرانسه به شاه مروارید مشهور بود .
از تجار بندرلنگه می توان به ملک بن عباس بحرینی، حاج محمد یوحا، ابراهیم بن یوسف صاحب کشتی های صید مروارید، حاج عبدالهادی، محمد عباس، عبدالله عباس، عبدالمحسن بشاری، علی بن فردان( تاج مروارید )حسن گله داری، ابراهیم گله داری ،عبدالله گله داری، محمد شریف بستکی ،علی خواجه، سیدشبر موسوی،  عبدالکریم واحدی، علی خوری، عبدالغفار کرمستجی( صاحب کارخانه صابون سازی در لنگه) رئیس حسن بلوکی معروف به سعدی( صاحب نمایندگی کشتیرانی آلمانی) و احمد محمد رضا بهروزی.


واردات بندر لنگه عمده برنج بود که از کلکته و کراچی وارد می گردید و پس از آن قند و شکر و قهوه و قماش بود و چنانچه زراعت در بنادر خوب نبود آرد جو و گندم هم از هند و سند وارد می کردند.
 انغوزه بادام گل سرخ گل قدمه پوست حیوان، برزک، کتیرا تنباکو، قالی و گلیم که از داخل ایران وارد بندر لنگه می شد و صدف به انگلستان و هند و آلمان و عثمانی حمل می شد

 اجناس ایرانی که از بندرلنگه به عمان صادر می شود شامل: گل سرخ، مُورد، روغن، خرما، محلوج و فرش و خشکبار بود .
تجار بندرلنگه به نام‌های عباس عبدالله عباس ،محمد فاروق، محمد عیسی گرگ در دبی دارای خانه بودند.....

به انتخاب یوسف دیوانی
منبع :
کتاب یک قرن و نیم همراهی تجار 
تالیف: مهندس علی کمالی زاده
ناشر: انتشارات آروَن،۱۳۹۶
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: